روند معکوس نوسان ارز بر قیمت پایه محصولات پتروشیمی

با اجرایی شدن میانگین ماهانه بهای دلار در قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی، قیمت این محصولات پس از مدت‌ها وارد کانال کاهشی شد و پیش بینی می شود بازار به سمت ثبات نسبی در حرکت است.

به گزارش حبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ تالار محصولات پتروشیمیایی بورس کالا هفته گذشته را با رشد ۱.۷۱ درصدی حجم دادوستدهای مواد اولیه پلیمری پشت سر گذاشت. البته میزان این رشد در مقابل رکوردهای طلایی حجم معاملات این بازار از ابتدای سال تاکنون چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد اما می‌توان همچون جرقه‌های رشد دادوستد به آن نگاه کرد که در صورت تداوم میان‌مدت به ایجاد رونق در این بازار منتهی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای هفته با اجرایی شدن میانگین ماهانه بهای دلار در قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی قیمت این محصولات پس از مدت‌ها وارد کانال کاهشی شد و تا حدی از بی‌ثباتی بازار در سایه جایگزینی میانگین ماهانه بهای دلار با میانگین هفتگی کاسته شده است. از این رو نوسان قیمتی ارز با وقفه یک ماهه بر معادله کشف قیمت‌های پایه اثر خود را منعکس می‌کند.

میزان ۷۰ هزار و ۲۳۵ تن از انواع محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل یک هزار و ۱۸۱ تن افزایش یافته است. اما میزان تقاضا و حجم عرضه پلیمرها طی هفته گذشته با کاهش اندکی همراه شد. به گونه‌ای که حجم تقاضا با ۲.۲۱ درصد افت به میزان ۱۰۸ هزار و ۸۱۰ تن رسید که کمترین میزان از ۳ هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

همچنین حجم عرضه مواد اولیه پلیمری نیز با ۳.۵۹ درصد کاهش به ۸۱ هزار و ۷۹ تن رسید که کمترین میزان عرضه این محصولات از هفته منتهی به ۲۷ تیرماه سال جاری تاکنون به شمار می‌رود. اگرچه مطالعه روند میزان عرضه‌ها در سال جاری نشان از آن دارد که حجم عرضه‌های بالای ۸۰ هزار تن میزانی قابل قبول در این بازار محسوب می‌شود. برآیند همه عوامل طی هفته گذشته سبب شد که ۸۶.۶۲ درصد از میزان عرضه‌ها مورد دادوستد قرار بگیرد که در بین درصد معامله عرضه‌ها از ابتدای سال تاکنون نسبتا رقمی برجسته تلقی می‌شود.

محصولات شیمیایی بورس کالا اما طی سه هفته متوالی است که روندی نزولی در حجم معاملات را سپری می‌کنند. به طوری که طی هفته گذشته نیز با کاهش ۱۳.۲۴ درصدی، میزان دادوستدهای مواد اولیه شیمیایی به ۳۷ هزار و ۱۴۰ تن رسید که کاهش ۵ هزار و ۶۷۱ تنی را نسبت به هفته ماقبل خود تجربه کرد. عمده دلیل استمرار روند کاهشی در دادوستدهای این محصولات تداوم کاهش حجم عرضه و تقاضای این محصولات است. البته این نکته را باید درنظر گرفت که میزان این کاهش نسبت به هفته کاقبل بسیار محدود شده و روزنه‌های تغییر فاز در این بازار چندان بی‌رمق نیست.

https://ipna.news/153157کپی شد!
منبع