صرفه اقتصادی حاصل از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پتروشیمی جم

طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی جم در راستای رسیدن به حداکثر بهره‌وری شرکت و به‌طریق‌اولی تأمین منافع ملی کشور از طریق افزایش ظرفیت تولید و یا تولید محصولاتی باارزش افزوده بالاتر بر اساس شرایط و نیاز بازار برنامه‌ریزی و عملی می‌شوند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، علی ثابتی مدیر مهندسی و طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی جم با اشاره به اهداف و برنامه‌ریزی‌های مدون درخصوص طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی جم گفت: طرح‌های توسعه‌ای در راستای رسیدن به حداکثر بهره‌وری شرکت و به‌طریق‌اولی تأمین منافع ملی کشور از طریق افزایش ظرفیت تولید و یا تولید محصولاتی باارزش افزوده بیشتر بر اساس شرایط و نیاز بازار برنامه‌ریزی و عملی می‌شوند؛ و ازنظر استراتژیک اهداف طرح‌های توسعه‌ای در پتروشیمی جم به شرح زیر دسته‌بندی‌شده است:

تکمیل زنجیره تولید از طریق تولید دانش‌بنیان محصولات باارزش افزوده بالاتر
افزایش تنوع محصولات
افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی
افزایش میزان تولید و دستیابی به تولید فراتر از ظرفیت‌های اسمی مجتمع
ارتقاء بهره‌وری فرآیندهای منجر به تولید محصول و رفع تنگناها

البته با توجه به تفاوت ماهیت تعیین‌شده ، ابزار فنی و مهندسی مختص به آن‌ها برای نیل به اهداف تعیین‌شده استفاده می‌شوند.

مدیر مهندسی و طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی جم بابیان اینکه حفظ و صیانت از محیط‌زیست از امور مهم در پتروشیمی جم است گفت: مدیریت شرکت پتروشیمی جم طی دو سال اخیر توجه ویژه‌ای به حفظ و صیانت از محیط ‌زیست داشته است و انجام مذاکرات و دریافت پیشنهادهای فنی در خصوص سه پروژه با اهمیت:
-تصفیه پساب صنعتی کاستیک و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ازجمله کاهش COD
-طرح Smokeless نمودن تیپ فلر واحد الفین
-جلوگیری از تبخیر هگزان و ترکیبات فرار آلی دیگر موجود در وکس واحد HDPE از طریق پروژه ورقه سازی وکس
خود موید این موضوع می باشد . لازم به ذکر است که با اجرایی شدن این پروژه ها بخش اعظمی از مشکلات زیست‌محیطی مجتمع مرتفع می‌شود.
علی ثابتی از پروژه افزایش ظرفیت کوره ۱۰۶ واحد الفین به عنوان یکی از دستاورد های پروژه‌های افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی در پتروشیمی جم اشاره نمود که منجر به افزایش ۱۵% ظرفیت این کوره نسبت به حالت طراحی‌شده است. او همچنین طرحهای مطالعاتی افزایش ظرفیت جامع واحد الفین شامل Hot & Cold sections و افزایش ظرفیت واحد HDPE نسبت به میزان طراحی را به عنوان دیگر طرحهای جاری پتروشیمی جم طی امسال بر شمرد.
ثابتی با تشریح صرفه اقتصادی از اقدامات انجام‌شده گفت: اصولاً مولفه اصلی پروژه‌های اجرایی بهبود و افزایش ظرفیت، ارزش‌افزوده بالا در برابر سرمایه‌گذاری صورت گرفته می‌باشد که در این‌گونه پروژه‌ها با افزایش بهره‌وری و راندمان واحدهای تولیدی شرکت، از طریق افزایش تولید محصولات باارزش افزوده بیشتر مانند اتیلن و پروپیلن و محصولات پلیمری و همچنین کاهش تولید بعضی از محصولات جانبی که ارزش‌افزوده چندانی ندارند، حاشیه سود قابل‌توجهی برای شرکت ایجاد می‌گردد. او به عنوان نمونه به نرخ بازگشت سرمایه اجرای پروژه افزایش ظرفیت کوره واحد الفین که بالغ‌بر ۱۳۰% بوده است اشاره نموده. وی ادامه داد: ” نرخ بازگشت سرمایه (IRR) با این میزان به این معنی است که منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در این پروژه در کمتر از یک سال (حدود ۷ ماه) به شرکت بازگشت داده‌شده است که در مقایسه با پروژه‌های دیگر صنعت پتروشیمی بسیار ارزنده است. ایشان بابیان این‌ موضوع که رویکرد اصلی مجموعه پتروشیمی جم تأمین منافع شرکت و ایجاد ارزش‌افزوده برای سهام‌داران است در رابطه با فرایند ارائه طرح از مرحله ایده تا اجرایی شدن پروژه‌های دارای ماهیت استراتژیک در مدیریت مهندسی و طرح ها گفت: در برخی از موارد ایده پروژه‌های واگذارشده به مدیریت مهندسی طرح‌ها پس از طرح مشکلات موجود در مجتمع از سوی واحدهای متقاضی شکل می‌گیرد که پس از بررسی و تأیید ایده و آنالیز ریسک‌های موجود توسط مدیریت ارشد شرکت، به این امور محول می‌گردد. پروژه‌های نظیر اصلاح فلر و تصفیه پساب کاستیکی واحد الفین در این قالب دسته‌بندی می‌شوند.
از طرف دیگر ایده برخی دیگر از طرح‌ها و پروژه‌ها ازجمله پروژه‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی شرکت با توجه به ماهیت و شرح وظایف این مدیریت، مستقیماً تحت پیگیری قرا می‌گیرند.
و درنهایت با توجه به نیاز شرکت بزرگ پتروشیمی جم به امر توسعه مداوم، موازی با پیشرفت تکنولوژی پتروشیمی در جهان پروژه‌های بزرگ مانند طرح ABS/RUBBER & PDH/PP در این مدیریت تعریف و پس از مطالعات و اخذ مجوزهای حاکمیتی مقتضی و انتقال تکنولوژی از صاحبان دانش فنی مطرح در جهان تا حصول نتیجه که همان بهره‌برداری و به‌تبع آن ایجاد ارزش‌افزوده می‌باشند در قالب شرکت پروژه ادامه می‌یابند.
مهندس ثابتی با تشریح عملکرد واحد مهندسی و طرح‌ها در سال ۹۸ گفت: فعالیت‌های مدیریت مهندسی و طرح‌ها در سال گذشته با مدیریت متمرکز و اولویت‌بندی جهت تخصیص منابع، هماهنگی پروژه‌ها و طرح‌ها به‌منظور دستیابی هر چه سریع‌تر به چشم‌انداز و اهداف کلان شرکت سرلوحه برنامه‌ها قرار گرفته است. مسئولیتهای این مدیریت در سه رکن اصلی انجام طرحهای مطالعاتی، پیگیری ونظارت راهبردی بر طرحها و شرکت پروژه های مصوب و در نهایت اجرای پروژه های تفویض شده تقسیم بندی می‌شوند.

ازجمله طرح‌های مطالعاتی انجام‌شده در سال ۹۸: مطالعات کامپاندینگ پلیمری، توسعه زنجیره ارزش محصول رافینیت واحد بوتادین، مطالعات تغییر کاربری واحد بوتن-۱ بوده است که نتایج نهایی آن در اختیار مدیریت ارشد سازمان قرار گرفته است. علاوه بر این در مباحث نظارت عملکردی و راهبردی به طرح‌های توسعه‌ای بزرگ شرکت در ابعاد فنی، اقتصادی و ایجاد تعامل متقابل با شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی جم با بررسی و نظارت گزارش‌ها و پیشرفت پروژه شاهد بهبود در روند انجام وظایف محوله بوده ایم که این موضوع کماکان ادامه دارد ؛ در نهایت فعالیت اصلی که در غالب رکن اجرایی پروژه‌های اصلی محوله در داخل مجتمع بوده که پروژه‌هایی نظیر افزایش ظرفیت کوره شماره F-106 واحد الفین و اجرای پله‌های اضطراری در ساختمان دفتر مرکزی در این گروه دسته بندی می‌شوند.
ایشان یادآور شد: در کنار انجام مطالعات و ارائه ایده‌های توسعه‌ای باارزش افزوده بالا، تلاش می‌کنیم کیفیت نظارتی بر پروژه‌های تعریف‌شده نیز در زمان پیش رو افزایش یابد و در کنار این مباحث طرح‌های آینده شامل: اصلاح فلر واحد الفین
تصفیه پساب کاستیک واحد الفین
مطالعات جامع درزمینه رفع تنگناها و افزایش ظرفیت واحد الفین
پرک‌سازی محصول واکس واحد HDPE
مطالعات افزایش ظرفیت واحد HDPE
در سال جاری به‌عنوان طرح‌های اصلی این مدیریت در دستور کار بوده که با توجه به محدودیت های بوجود آمده ناشی از شرایط کشور و ویروس کرونا امیدواریم تا پایان سال ۹۹ به مرحله امضای قرارداد و اجرا برسند.

https://ipna.news/152962کپی شد!
منبع