ارائه بیش از ۶ هزار خدمت دندانپزشکی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

به گفته روسای بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس و منطقه هرمزگان، در مواجهه با ایام کرونایی، مجموعا تعداد ۶ هزار و ۳۳۲ خدمت دندانپزشکی در مراکز این دو منطقه به مراجعان ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفندماه پارسال سبب شد تمامی فعالیت‌ها، جز آن دسته از کسب و کارهایی که با ضروریات مردم سروکار داشت، تعطیل شود اما با پایان یافتن تعطیلات سال ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا با تقسیم‌بندی کسب و کارها، اجازه شروع به کار فعالیت‌های کم‌ریسک را صادر کرد.

در میان کسب و کارهای پرریسک برخی از فعالیت‌های درمانی از جمله دندانپزشکی، در زمره امور پرخطر از نظر شیوع کرونا جای گرفت و فعالیت مطب‌های خصوصی تا این اواخر، ممنوع بود اما به مرور و با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موارد اورژانسی و بعضا، خدمات دیگر دهان و دندان، قابل انجام و دندانپزشکی ها با شرایط خاص فعال شدند.

ایرج رحیمی که به تازگی سکان بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس واقع در درمانگاه امام علی(ع) شیراز را به دست گرفته؛ در این روزهای کرونایی از عملکرد دوران سابق کاری و شرایط کنونی این واحد گفت و توضیح داد: واحد دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دارای دوازده یونیت دندانپزشکی است که تا پیش از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹، در دو شیفت صبح و بعد از ظهر خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی شامل: ترمیم دندان، درمان ریشه (عصب کشی)، جراحی و کشیدن دندان، جراحی لثه، جرم گیری و بروساژ، کورتاژ لثه، فلورایدتراپی دندان های شیری، فیشورسیلنت و پالپوتومی دندان های شیری و همچنین آموزش بهداشت و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان را ارائه می نمود.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس افزود: طرح غربالگری شاغلین و بازنشستگان و خانواده های آن ها نیز در کنار ارائه خدمات فوق، بطور مرتب و روزانه انجام می گیرد و متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، به دلیل بالا بودن درصد احتمال انتقال این ویروس در دندانپزشکی، طبق دستورالعمل ها و پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان، از روزهای ابتدایی اسفند ماه ۹۸ ارائه خدمات روتین و انتخابی دندانپزشکی و غربالگری و تایید هزینه ممنوع شد و خدمات فقط به موارد اورژانسی محدود گردید.

وی اضافه کرد: در این مدت، در شیفت صبح با حضور دو دندانپزشک و شیفت بعدازظهر یک دندانپزشک ضمن رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و پیشگیری، به تشخیص و درمان موارد اورژانسی اقدام نمودند.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گفت: علیرغم شرایط کرونایی تا نیمه مرداد ماه، مجموع کامل خدمات ارائه شده ۳ هزار و ۲۶۰ مورد می باشد و ضمناً با توجه به ضرورت و نیاز مراجعه کنندگان از نیمه خرداد ماه امسال نیز تایید هزینه دندانپزشکی مجدداً آغاز گردید و مجموعاً فاکتورهای یک هزار و ۱۴۱ بیمار تایید هزینه شد.

ارائه ۶ هزار و ۳۳۲ خدمت دندانپزشکی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ۱

رحیمی در ادامه، از فعالیت های نیمه دوم مرداد تا به امروز گفت و عنوان کرد: به یاری پروردگار متعال و پس از آماده سازی زیر ساخت ها و الزامات ضروری طبق پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان، از ۲۵ مرداد ماه جاری، بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس در دو شیفت صبح و بعد از ظهر بازگشایی گردید.

وی در این خصوص، افزود: در فاز اول بازگشایی بر اساس وضعیت و شرایط فعلی ویروس کرونا، خدمات عمومی دندانپزشکی به بیماران ارائه می گردد، این خدمات شامل ترمیم دندان ،کشیدن و جراحیهای محدود دندان و پالپوتومی و ترمیم دندانهای شیری می باشد.

این مسئول در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گفت: در تلاش هستیم که بزودی با تحقق شرایط لازم و مساعدت همکاران متخصص، خدمات تخصصی دندانپزشکی را هم به پرسنل شریف صنعت نفت و خانواده های آنها ارائه نمائیم.

به گفته رحیمی، از ۲۵ مرداد ماه لغایت ۱۶ شهریور جاری، مجموعا یک هزار و ۲۱۴ مورد خدمات دندانپزشکی انجام گردیده و در زمینه تائید هزینه فاکتورهای دندانپزشکی نیز مجموعا فاکتورهای ۳۹۹ بیمار تائید گردیده اند.

وی در خصوص روال گردش کار در بخش دندانپزشکی توضیح داد: روند کار بدین صورت است که بیماران در بدو ورود به بخش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توسط پرسنل تریاژ، تحت غربالگری قرار گرفته و پس از تکمیل فرم مخصوص غربالگری بیماری کووید ۱۹، ژل و مایع ضدعفونی کننده دست ها در اختیار بیماران قرار گرفته و دهان شویه جهت شستشو و ضد عفونی نمودن دهان نیز به بیماران داده میشود.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اضافه کرد: سپس بیمار به پذیرش مراجعه نموده و جهت معاینه دندانپزشکی پذیرش می گردد، پس از معاینه کلینیکی و تهیه رادیوگرافی لازم، برای بیمار تشخیص و طرح درمان متناسب با مشکل بیمار تعیین شده و بیمار برای اخذ نوبت درمان مجددا به پذیرش ارجاع داده میشوند.

رحیمی افزود: در ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران، تمام سعی و تلاش بر این است که پروتکل های بهداشتی و حفاظتی بطور کامل و دقیق رعایت شود و بیماران عزیز میتوانند با اطمینان خاطر به بخش دندانپزشکی مراجعه نموده و از خدمات فعلی برخوردار شوند.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از تریبون این گزارش خبری جهت سپاسگزاری از تیم تلاشگر این بخش، بهره برد و ابراز کرد: جا دارد از همکاران دندانپزشک، دستیاران دندانپزشکی، پرسنل پذیرش و CSR نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم که با توجه به شرایط وخیم کرونایی، نهایت تلاش و همکاری را در راه رفع مشکل بیماران از خود نشان دادند و همچنین از پیگیری های مستمر سوپروایزر بخش دندانپزشکی سپاسگزارم، چرا که مرتباً درحال پیگیری روند آماده سازی بخش و تهیه الزامات اجباری مورد لزوم می باشد.

وی، ضمن درخواست از مراجعه کنندگان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و حفاظتی،گفت: امیدوارم تا با همکاری و تلاش تمام آحاد جامعه، هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا باشیم.

مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان نیز در این باره گفت: سال ۹۹ خدمات واحد دندانپزشکی این منطقه، طبق پروتکل های دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهداشت و درمان محدود به خدمات اورژانس بوده است.

امیر رضا رونقی در خصوص آمار مراجعه کنندگان سال ۹۹ عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ، تعداد یک هزار و ۸۵۸ نفر مراجعه کننده داشتیم و مجموعاً فاکتورهای ۲۵۲ بیمار تایید هزینه شده است.

به گفته وی، کل مراجعین در مدت مشابه سال ۹۸ ، پنج هزار و ۶۸۱ نفر بوده و ۴۸۷ مورد فاکتور نیز در این مدت تایید هزینه شده است.

مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان در خصوص پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در دندانپزشکی، عنوان کرد: با توجه به گسترش بیماری های واگیردار ویروسی به خصوص کرونا ویروس در چند ماه گذشته رعایت دستورالعمل بهداشت فردی در دندانپزشکی امری ضروری به نظر می رسد، رعایت بهداشت تنفسی و دست ها یکی از مهمترین موارد در جلوگیری از بروز و انتقال بیماری های ویروسی مثل کرونا و آنفلوآنزا است.

وی ابراز داشت: ژل و مایع ضد عفونی‌کننده دست در سطح راهروها و روی میزهای ورودی و خروجی کلینیک برای استفاده عموم در دسترس قرار دارد و همچنین تعداد همراهان بیماران را کم کرده‌ایم و تنها یک نفر بایستی با بیمار باشد.

ونقی، ابراز امیدواری کرد تا تمام هموطنان به خصوص بیماران مراجعه کننده به بخش دندانپزشکی، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اصول بهداشتی و پیشگیری را بطور دقیق مراعات نمایند تا با توکل بر خدا، هرچه زودتر با قطع زنجیره انتقال ویروس، به ریشه کن شدن این بیماری کمک کنیم.

https://ipna.news/152651کپی شد!