ساخت سیستم کنترل فیلتر در پتروشیمی تندگویان

کارشناسان و مهندسان پتروشیمی شهید تندگویان موفق به طراحی وساخت سیستم کنترل فیلترهای فلوکسا شدند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،مهندسان و کارشناسان واحد ابزاردقیق این مجتمع ضمن طراحی وساخت این سیستم که برای اولین بار در کشور انجام شده است ، موفق به صرفه جویی ارزی ۵۵ هزار یورویی شدند.
از آنجا که کثیف شدن اتیلن گلایکول ( EG ) در کارخانه های تولید کننده پلی اتیلن ترفتالات (PET) باعث بو جود آمدن محدودیتهای مختلفی می شود ، کارشناسان شرکت جهت تصفیه اتیلن گلایکول ورفع این محدودیتها تصمیم به افزودن فیلترهای فلوکسا به کارخانه (PET2) نمودند ، ولی متاسفانه پس از دریافت فیلترها مشخص شد که دستگاههای ارسالی فاقد سیستم کنترل بوده و عملا قابل استفاده نمی باشند،شرکت سازنده هم برای تامین و ارسال بخش کنترلی آنها تقاضای مبلغ ۵۵ هزار یورو نمود. مبلغ بالای درخواستی و لزوم کنترل تجهیز به ویژه از داخل اتاق کنترل ، کارشناسان شرکت را بر آن داشت ، تا با تدبیر خویش ، آستین همت بالا زده و اقدام به طراحی و ساخت این سیستم نمایند.
به همین منظورکارشناسان واحد ابزاردقیق مجتمع در اولین مرحله ، با استفاده از اسناد تجهیزات خریداری شده و برگزاری جلسات هم اندیشی با سایر بخش های فنی شرکت از جمله بهره برداری و فرآیند ، سیستم کنترل مورد نظر را طراحی نموده ، پس از آن با به کارگیری وسایل موجود در مجتمع اقدام به ساخت قسمتهای سخت افزاری این سیستم کردند. همچنین مهندسان شرکت ضمن انجام برنامه نویسی برای این سیستم ، اقدام به طراحی و اجرای محیطی گرافیکی مناسب جهت به کار گیری آن توسط اپراتورها نمودند.
سیستم طراحی شده توسط مهندسان و کارشناسان مجتمع که در حال حاضر و پس از پشت سر گذاشتن تست های مختلف در مدار تولید قرار گرفته، نسبت به سیستم اصلی دارای مزایای متعددی است که از جمله آنها می توان ، امکان پایش و کنترل کامل از اتاق کنترل توسط اپراتورهای سیستم کنترل مرکزی (DCS) ، ثبت حافظه وضعیت سیستم برای ماههای متوالی جهت پایش بهتر در آینده ، سهولت و افزایش کیفیت در کار بهره برداری ، افزایش طول عمر مفید سیستم و هزینه پایین تر آن را نام برد.
پتروشیمی شهید تندگویان تولید کننده محصولات مهم اسید ترفتالیک خالص (PTA) وپلی اتیلن ترفتالات (PET) در کشور می باشد که محصولات آن در صنایع مختلف ازجمله نساجی ، پزشکی ، خودروسازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

https://ipna.news/152605کپی شد!