از فرار یک متهم فساد در پتروشیمی تا بازداشت یک نماینده به خاطر رشوه

در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه بیشتر درباره پرونده مفاسد اقتصادی سخن به میان آمد. جایی که نام اشخاصی مانند طبری به کرات برده شد.همچنین خبر داغ این هفته حاکی از فرار یک متهم فساد اقتصادی در پرونده پتروشیمی است. ریاحی با پاسپورت جعلی از کشور گریخته است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛نشست خبری امروز غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه مانند جلسات گذشته با این مقدمه آغاز شد که سخنگو، گزارشی از عملکرد قوه متبوع خود را به اطلاع مردم رساند.

اسماعیلی که به سنت این روزها، ماسک بهداشتی بر چهره داشت، درباره تلاش قوه قضاییه برای فصل مخاصمات مردم با یکدیگر گفت: با تلاش همکاران ما در شورای حل اختلاف از آغاز سال ۹۹ تا امروز ۱۶۶ مورد از پرونده های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم اجرای قصاص منتفی شده است و محکومان به قصاص حیات و زندگی مجددی پیدا کردند.

وی ادامه داد: در یکساله اخیر تمام تلاش قوه قضاییه بر این بوده است که ضمن رسیدگی به پرونده های قضایی تلاش شده که به هیچ عنوان کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشود و به هیچ عنوان کارگری بیکار نشود. ما امروز اعلام می کنیم که در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم مقامات قضایی تعطیل نشده است و جایی که برخی از افراد و گروه های دیگر به دنبال تعطیلی واحدها بودند با مداخله دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شده است و ما تعطیلی کارخانه را به هیچ عنوان بر نمی تابیم از ناحیه هیچ کس اعم از اینکه بانک و کارگر و کارفرما و سایر طلبکاران و مدعیان باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع کرونا ادامه داد: کرونا کماکان مساله روز ایران و جهان است. از ویژه برنامه های ما در این ایام برگزاری دادگاه های الکترونیک به صورت انلاین با استفاده از فناوری های نوین بوده است و زیر ساخت های لازم اماده شده برای جلوگیری از تردد اصحاب پرونده به مراجع قضایی و حفظ سلامت اصحاب پرونده و همکاران خوشبختانه نتایج خوبی بدست امده است.

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی به عنوان استان جمع و جور کشور در سه ماهه اول امسال ۵ هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی با استفاده از فناوری های نوین برگزار شده است و در وضعیتی که اصحاب پرونده در منازلشان در دفاتر کارشان و در زندان و بعضا در خارج از کشور بودند جلسه دادگاه آنها به صورت الکترونیک برگزار شد که چهار مورد در همین استان دادگاه با اصحاب پرونده مقیم خارج از کشور به صورت الکترونیکی انجام شد و نظر سنجی که در پایان یکایک جلسات دادگاه انجام شده است خوشحالیم که اعلام کنیم که ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در این جلسات وضعیت برگزاری دادگاه را خوب معرفی کردند.

پای جرم سیاسی به دادگاه ها رسید

او همچنین درباره اینکه برخی از کیفرخواستها به عنوان جرم سیاسی صادر شده است، توضیح داد: در یکساله اخیر اقدامات ویژه ای در قوه قضاییه در حوزه رسانه انجام شده است از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف و صلح و سازش اصحاب فرهنگ و رسانه  و برگزاری جلسات توجیهی و پیشگیری و تذکر از ناحیه همکاران ما در حوزه فرهنگ و رسانه با مدیران مسئول و دیگر دست اندرکاران حوزه خبر و صدور بخشنامه رییس محترم قوه قضاییه در زمینه رسیدگی به جرایم سیاسی در چارچوب قانون جرم سیاسی و ترویج این رویکرد و نهادینه شدن در قوه قضاییه که در همین یکی دو ماه اخیر تعدادی از پرونده‌هایی که در وضعیت مشابه در جرایم عمومی و امنیتی رسیدگی می شد به عنوان جرم سیاسی کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده و با حضور هیات منصفه رسیدگی شده است.

اسماعیلی همچنین از عدم توقیف رسانه ها در یکسال اخیر به عنوان دستاوردی برای قوه قضاییه نام برد و گفت: در یکسال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلا با محکومیت هایی مواجه شده بودند در دوره اخیر از عفو مقام رهبری ازادی مشروط و سایر ارفاق‌ها برخوردار شدند. توصیه ما این است که جامعه رسانه ای ما خط قرمزها را مراعات کنند و علی رغم اینکه گفتن این حرف مناسب نباشد این است که چاره ای نیست اگر جرم و تخلفی انجام شد به ویژه در حوزه امنیت و عبور از قرمز رسیدگی ماموریت اصلی ماست.

هیچ کارگاهی با حکم دادگاه تعطیل نشد

به گفته سخنگوی قوه قضاییه در یکساله اخیر تمام تلاش قوه قضاییه بر این بوده است که ضمن رسیدگی به پرونده های قضایی تلاش شده که به هیچ عنوان کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشود و به هیچ عنوان کارگری بیکار نشود.

اسماعیلی در این باره گفت: ما امروز اعلام می کنیم که در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم مقامات قضایی تعطیل نشده است و جایی که برخی از افراد و گروه های دیگر به دنبال تعطیلی واحدها بودند با مداخله دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شده است و ما تعطیلی کارخانه را به هیچ عنوان بر نمی تابیم از ناحیه هیچ کس اعم از اینکه بانک و کارگر و کارفرما و سایر طلبکاران و مدعیان باشد.

گزارشی درباره مبارزه با فساد مالی و اقتصادی در دستگاه قضا

اسماعیلی درباره برخورد دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی گفت: وضعیت فعلی و اقتصادی کشور ایجاب می‌کند یقه بدهکاران بزرگ بانکی و مالیاتی را بگیریم. این کار با همکاری بانک مرکزی در مورد بدهکاران بانکی و سازمان امور مالیاتی در امور مالیاتی محقق می‌شود که از همکاری آنها تشکر می‌کنم. با پیگیریهای صورت گرفته بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است. در سایر استان ها هم بیش از ۶ هزار میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم.

گروه «فرزان راد» بدهی اش را تصفیه کرد

او ادامه داد: هفته گذشته از یک بدهکار بانکی که گروه “فرزان راد” بودند ۱۴۰ میلیارد بدهی آن‌ها به بانک مسکن تسویه شده، ۲۳۰ میلیارد بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال تسویه است. بالغ بر هزار میلیارد تومان مالیات هم از ناحیه سازمان بازرسی وصول شده است.

قرارداد ویلتموس روی میز قاضی

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در مورد پرونده سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ورود پیدا کردیم گفت: در ابتدا سازمان بازرسی اشکالات متعددی را در این قرارداد یافته است. این اشکالات شکلی، نحوه قرارداد و نحوه پرداخت بوده است.

طبری باز هم محاکمه می شود

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت محاکمه اکبر طبری گفت: امروز آخرین جلسه دادگاه طبری است.  آخرین دفاع‌ها از متهمین اخذ شده است و امروز دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد. پیش‌بینی می‌کنیم به زودی رأی پرونده صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه اتهامات طبری نبوده است. بخش‌های دیگری از پرونده در دادسرا هنوز مفتوح است و ان‌شاالله بخش دوم به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد.

یک متهم فساد اقتصادی با پاسپورت جعلی گریخت

سخنگوی قوه قضائیه در مورد خروج چند نفر از متهمان پرونده پتروشیمی که دادگاه آن هم اکنون در حال برگزاری است گفت: لازم می‌دانم بگویم سه نفر از افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. شریفی نیک نفس زمانی که پرونده در دادسرا مطرح بود از کشور خارج شد. ریاحی اخیرا با اسناد و پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است. اقدامات لازم با پلیس بین الملل برای بازگشت این افراد انجام شده است.وی در ادامه نشست خبری خود به پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداخت.

بازداشت یک نماینده درباره گزارش رشوه شهردار اسبق

وی همچنین در مورد ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم علیه قالیباف اظهار کرد: گزارشی به قوه قضائیه واصل شده است و در حال بررسی هستیم. رسیدگی ها شروع شده است و یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده است. هنوز ماهیت و جزییات موضوع روشن نشده است. مطمئن باشید در رسیدگی‌ها آنچه از گزارشات و تخلفات به ما منعکس بشود حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

گرانفروشی خودروساز احراز شد

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه خودرو قوه قضائیه نسبت به حق عمومی مردم بی‌تفاوت نبوده است گفت: پیگیری‌های مجدانه ای برای ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو انجام دادیم که اثرات مثبتی داشت. در زمینه گرانی خودرو سازمان بازرسی ورود جدی داشته است. در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از افراد با تبانی مبادرت به گران‌نمایی و گران فروشی می‌کرد، این شرکت با وجود توان تولید داخل از خارج کشور قطعات را وارد می‌کرده است.

اسماعیلی اضافه کرد: مدیران قبلی هر دو شرکت خودرو ساز هم تحت تعقیب قرار گرفتند و در زمره متهمین پرونده های ما هستند و سازمان بازرسی کل کشور یک ورود جدی به این موضوع داشته است.

وی افزود: در حوزه خودروسازی ایران‌خودرو مشخص شد که یک قطعه‌ساز با تبانی، مبادرت به گرانفروشی و گران‌نمایی می کرده است و به جای استفاده از تولید داخلی از خارج واردات انجام می دادند تا سود بیشتری نصیبشان شود. ۵۳۳میلیارد از گران‌فروشی این قطعه سازی به شرکت خودرویی عودت داده شده است.

پرونده شرکت کروز در دادسراست

اسماعیلی در خصوص پرونده شرکت کروز هم گفت: این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات دادسرایی است و هنوز به دادگاه نرفته است و نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم.

 وی درخصوص موضوع تسهیل در ازدواج جوانان هم اظهار کرد: از هر کسی که در تسهیل ازدواج جوانان قدم بردارد استقبال می‌کنیم اما هنوز شکایتی از سوی مجلس درخصوص عدم اجرای قانون تسهیل در ازدواج جوانان به دست ما نرسیده است.

پرونده فساد در یکی از فدراسیون ها

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش گفته شده است رئیس سابق یکی از فدراسیون‌های ورزشی فساد مالی داشته است و استعفای وی به دلیل همین موضوع بوده است یا خیر، گفت: اگر منظورتان همان فردی است که در ذهن من است موضوع ابربدهکاری نداریم.

وی افزود: پسر یکی از روسای فدراسیون‌ها مشکلاتی داشته که برایش پرونده ای تشکیل شده است و استعفا و عدم استعفا، تاثیری در رسیدگی‌های قضایی ندارد.

به جریان افتادن پرونده سازمان تعزیرات استان البرز

اسماعیلی در پاسخ به پرسش درخصوص پرونده رئیس سابق سازمان تعزیرات البرز هم اظهار کرد: اینکه گفته می شود ایشان جرم دارد صحیح نیست چون تا پایان رسیدگی نمی شود لفظ جرم را به کار برد؛ در البرز کارهایی در این خصوص انجام شده است و بررسی ها آغاز شده است و پرونده ای تشکیل شده و از ضابط خواسته شده است، مستندات خود را ارایه کنند.

 وی درخصوص آخرین وضعیت پرونده علی اشرف ریاحی از متهمان پرونده فساد در پتروشیمی و چرایی فرار این فرد، گفت: من یکبار این سوال را توضیح دادم؛ این فرد ممنوع الخروج بوده اما با اسناد جعلی و غیر گذرنامه خود از کشور خارج شده است اما پیگیری‌های قضایی در حال انجام است.

بازداشت دو جاسوس دیگر که به بیگانگان اطلاعات می فروختند

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص دستگیری تعدادی جاسوس اظهار کرد: در روزهای اخیر تعدادی از جاسوسان و عناصر خودفروخته را توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) تعقیب کرده و دستگیر کردیم.

وی ادامه داد: مورد دستگیری داشتیم که افرادی از وزارت امور خارجه و دستگاه های تأمین کننده قطعات وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی بودند؛ یکی از افرادی که دستگیری وی خیلی خوب بود سردسته گروه تندر بود که اقدام تروریستی انجام داده بود.

اسماعیلی افزود: عجیب این است که کشورهای مدعی حقوق بشر مأمن افراد تروریست شده‌اند و کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است را پناه می دهند و به آنها امکانات و رسانه می‌دهند.

 وی گفت: اخیرا حکم دو جاسوس هم به نام‌های مسعود مصاحب که در قالب دبیر کل انجمن دوستی اتریش و ایران فعال بود و با سرویس های جاسوسی ارتباط داشت صادر و تأیید شده است و نفر دوم هم فردی به نام آقای شیرخانی بود که جاسوس بود و برای انگلیس در حوزه های مختلف اطلاعات می فروخت و دنبال آلوده سازی مدیران داخلی بود که این فرد هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

تکلیف هفت تپه باید سریعتر روشن شود

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده هفت تپه گفت: ما در موضوع هفت تپه چند نکته را باید بگوییم؛ نکته اول، تداوم فعالیت شرکت نیشکر هفت تپه است و برای این موضوع هم پیگیری جدی کردیم؛ موضوع دوم رسیدگی به اتهامات مدیران شرکت است که با جدیت در حال بررسی هستیم و در حال رسیدگی به اتهامات هستیم و اخیرا هم بخشی از پرونده به کارشناس ارجاع داده شده است.

وی ادامه داد: بخش دیگر اعتراض به خصوصی سازی است که از سوی کارگران و برخی افراد دیگر مطرح شده که این موضوع هم در دست بررسی است و باید سریع تر تعیین تکلیف شود؛ با دستور رئیس قوه قضائیه جلسه ای در محضر ایشان برگزار شد و به دادستان کل کشور مأموریت ویژه داده شد تا این پرونده به صورت تخصصی بررسی شود و دادستان کل کشور هم چندین جلسه در همین هفته برگزار کرده اند.

https://ipna.news/152194کپی شد!