کسب ارزش‌افزوده بیشتر با تولید سالانه ۵ میلیون تن پروپیلن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید متانول ۲۳ میلیون تن خواهد بود، گفت: ۵ میلیون تن از این ظرفیت به سمت تولید پروپیلن هدایت خواهد شد که به توسعه متوازن در کشور کمک شایانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛«بهزاد محمدی» امروز (شنبه) با بیان به اینکه تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی همواره موضوعی بوده که جزو نگرانی‌های این صنعت به شمار می‌رود، ‌ ادامه داد: طرحی که از سال گذشته آغاز کردیم طرح تکمیل زنجیره و تکمیل طرح‌های پیشران در چهار شاخه متانول، ‌ پروپیلن، ‌ اتیلن و بنزن بوده است.

وی افزود:‌ این طراحی انجام شده و ما در شاخه پروپیلن که مهمترین شاخه توسعه صنعت است کار را آغاز کردیم.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۵۰ هزار تن در سال پروپیلن در کشور تولید می‌شود که با توجه به نیاز داخلی، ناکافی است، ‌ تاکید کرد:‌ این ظرفیت را تا سال ۱۴۰۴ به ۴ میلیون تن افزایش خواهیم داد.

وی گفت: این به معنای این است که از مسیر پروپیلن حداقل ۲۲ طرح پیشران تعریف خواهد شد و به سمت تکمیل زنجیره پیش خواهد رفت و تنوع جذابی را در پایین دست پتروشیمی ایجاد می‌کند.

به گفته معاون وزیر نفت، در حال حاضر پروپیلنی که در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تولید می‌شود از مسیر تبدیل پروپان است اما در برنامه پیش رو از مسیر متانول افزایش تولید پروپیلن را محقق خواهیم کرد.

وی افزود: این در حالی است که ایران در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۲۳ میلیون تن متانول می‌رسد و بر اساس برنامه جامعی که تدوین شده، ۵ میلیون تن از این ظرفیت به سمت تولید پروپیلن هدایت خواهد شد. با این کار هم به نوعی مازاد متانول کنترل شده و هم به سمت محصول با ارزش پروپیلن می‌رویم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد:‌ نکته مهم آن است که دانش فنی تولید پروپیلن از متانول را در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال‌های گذشته کسب کردیم و قرار است این مسیر توسعه از مسیر دانش فنی ایرانی شده محقق شود.

وی با بیان اینکه اینکار را با شرکت آلمانی در سال ۹۲ آغاز کردیم اما آلمانی‌ها به دلیل تحریم رفتند و ما خودمان کار را ادامه دادیم، ‌تاکید کرد: دموی این طرح نیز در ماهشهر عملیاتی و تولیدی شده و در صنعت پیاده‌سازی خواهیم کرد. برای تولید کاتالیست نیز در تلاشیم تا بومی‌سازی آن محقق شود با این حال تا آن زمان مشکلی برای تامین کاتالیست نداریم.

محمدی با اشاره به اینکه تمرکز تولید متانول در عسلویه است، ‌ گفت: از همین رو برنامه این است که در عسلویه پارک پروپیلن داشته باشیم تا متانول مازاد را در نزدیک آن محل مصرف و به پروپیلن تبدیل کنیم.

وی افزود: در گام بعدی پروپیلن را به عنوان ماده حیاتی که به توسعه متوازن کمک شایانی می‌کند، از جنوب به مرکز و سپس مناطق دیگر کشور منتقل خواهیم کرد تا طرح‌های پیشران را در نقاط مختلف کشور از مسیر پروپیلن دنبال کنیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این فعالیت‌ها این اجازه را می‌دهد تا در بحث آمایش سرزمین و توزیع توسعه پتروشیمی در کل کشور با پروپیلن دست بالا را داشته باشیم. برنامه فعلی انتقال پروپیلن نیز از طریق خط لوله از عسلویه تا مرودشت در استان فارس است.

https://ipna.news/152138کپی شد!
منبع