سرمایه‌گذاری حداکثری صندوق ذخیره فرهنگیان در طرح‌های مالی و پتروشیمی

وزیر آموزش و پرورش گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان در موارد مختلفی وارد سرمایه‌گذاری شده که ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مالی و پتروشیمی است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محسن حاجی‌میرزایی، امروز (پنجشنبه، ۱۶ مردادماه) در آیین بهره‌برداری سه طرح پتروشیمی متانول کاوه، کیمیای پارس خارورمیانه (متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان) و کاتالیست پتروشیمی لرستان که به‌صورت ویدئوکنفرانس از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری انجام شد، گفت: ارتقای معیشت فرهنگیان و تضمین آینده آنها برای دوره بازنشستگی جزو دغدغه‌های جدی و تکالیف قانونی و مأموریت‌های مهم آموزش و پرورش است، از این رو باید از اهتمام مؤثر دولت برای ارتقای معیشت معلمان قدردانی کنم.

وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه ۲۵ سال گذشته به حکم قانون، صندوقی شکل گرفت که ماهانه فرهنگیان یک تا ۵ درصد از حقوق خود را در آن پس‌انداز می‌کنند و دولت مکلف است معادل آن سرمایه‌ در صندوق قرار دهد، افزود: سود حاصل از فعالیت این صندوق در دوره بازنشستگی به بازنشستگان فرهنگی تعلق می‌گیرد و به بهبود معیشت آنها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه با گذشت ۲۵ سال، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در صندوق ذخیره ایجاد شده که حاصل سپرده فرهنگیان، آورده دولت و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌هاست، تصریح کرد: از این مبلغ تاکنون ۳۶۰۰ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع شده است و حدود ۸۰ درصد فرهنگیان عضو این صندوق هستند.

حاجی‌میرزایی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان فعالیت‌های اقتصادی خود را بر پایه صرفه و صلاح فرهنگیان در چهار گروه اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری و مالی، صنعت و پتروشیمی، انرژی و ساختمان و خدمات متمرکز کرده  که حدود ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری مربوط به دو گروه نخست یعنی سرمایه‌گذاری‌های مالی و پتروشیمی است و در این مدت ۶۸۰۰ میلیارد تومان سود حاصله از سرمایه‌گذاری‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه گفت: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود در زمینه تولید متانول فعالیت می‌کند. به‌عنوان رئیس هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، تصمیم‌هایی گرفتیم و صندوق را موظف کردیم که ارزش افزوده دارایی‌ها و سرمایه‌های صندوق را که متعلق به همه فرهنگیان است ارزش‌گذاری و در قالب موجهی میان فرهنگیان توزیع کند، زیرا در سودی که حاصل شده فرهنگیان هم سهیم هستند و ارزش دارایی‌های آنها افزایش یافته است.

وی بر ضرورت ایجاد سازوکارهای قانونی برای عرضه هلدینگ‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس تأکید کرد و گفت: اکنون صندوق در مرحله رسیدن به بلوغ اقتصادی و تکامل است که می‌تواند آینده درخشانی به همراه داشته باشد. ما هم تلاش می‌کنیم اعتماد فرهنگیان را به نهادی که متعلق به خودشان است احیا کنیم.

https://ipna.news/152105کپی شد!
منبع