واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان با دانش‌فنی ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: واحد تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی‌اتیلن‌ تحت لیسانس این شرکت در پتروشیمی لرستان به‌صورت رسمی از سوی رئیس جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛علی پژوهان در آستانه بهره‌برداری رسمی از نخستین کاتالیست زیگلرناتا پلیمریزاسیون پلی‌اتیلن سنگین تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار کرد: صنعت کاتالیست در ایران با تلاش پژوهشگران و کارشناسان توانمند و متخصص با شتاب در حال توسعه است، بر این اساس واحد تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن کاتالیست بهره‌برداری می‌شود که کاتالیست حاصل برای تولید سالانه حدود یک میلیون تن پلی‌اتیلن استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این واحد تولیدی که نقش مهمی در تأمین نیاز صنعت پتروشیمی به کاتالیست‌ها دارد با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان راه‌اندازی شده است که ارزش محصول یا میزان درآمدزایی سالانه آن نیز حدود ۳۰ میلیون دلار خواهد بود. افزون بر آن، میزان اشتغال ایجادشده توسط این واحد برای ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم خواهد بود.

پژوهان، حسن بزرگ این واحد را دسترسی به دانش فنی عنوان کرد و گفت: با وجود دسترسی به کاتالیست بومی امکان به‌روزرسانی و ارتقای کیفیت محصولات پلیمری تولیدی نیز وجود دارد به عبارت دیگر، از مزایای قابل توجه کاتالیست ساخته شده نسبت به مشابه خارجی فرآیند تولید ساده‌تر، کنترل بهتر فرآیند پلیمریزاسیون و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تصریح کرد: با تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌ها در کشور می‌توان از واردات این محصول و خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. هم‌اکنون ۹۰ درصد کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی ساخت داخل است.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری گروه پتروشیمی باختر یک واحد تولید کاتالیست پلیمریزاسیون فاز گازی در شهرک صنعتی پتروشیمی لرستان با استفاده از دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته شد. این کاتالیست در بهار ۱۳۹۹ به صورت موفقیت‌آمیز به واحد پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان تزریق شد. کاتالیست پلیمریزاسیون پلی‌اتیلن ضمن تأمین نیاز واحدهای تولیدی هلدینگ باختر به مجتمع‌های دیگر صنعت پتروشیمی مانند پتروشیمی جم نیز عرضه خواهد شد.

شایان ذکر است که مزایای کاتالیست BCC-518 & BCC-530 شامل تولید گریدهای مهندسی با توزیع وزن مولکولی دو قله‌ای و سه قله‌ای در محدوده وسیعی از گریدهای تولیدی در صنایع پتروشیمی، تولید پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن دانسیته متوسط و پلی‌اتیلن سنگین در گستره وسیعی از کاربردهای روزمره بشر، مصرف کمتر ترکیبات کمک کاتالیست‌ها در واکنش پلیمریزاسیون، مصرف کمتر حلال و نیز عدم تولید نمک‌های زاید تیتانیوم در حین ساخت که منجر به بهبود و نیز کاهش پارامترهای زیست محیطی شده است، رقابت‌پذیری بالا با کاتالیست‌های تجاری موجود در سطح بازار ایران در تمامی زمینه‌های فرآیندی و عملیاتی، پایین بودن هزینه تولید محصولات نهایی با این کاتالیست می‌شود.

https://ipna.news/151990کپی شد!
منبع