چشم انداز تحول و رشد در واحد انفورماتیک

طراحی نسخه جدید پورتال داخلی نفت، طراحی نرم افزار های جدید برای واحد آموزش ، بسیج و بازرسی و همچنین تغییر درنرم افزار تصویر برداری دیجیتال”pax” بیمارستان نفت تهران ، چشم انداز روشنی را از تحولات واحد انفورماتیک بهداشت و درمان صنعت نفت تهران به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ امیر حسین حسینی مسئول شبکه واحد انفورماتیک بیمارستان نفت تهران، با بیان اینکه شبکه ای شدن کامپیوتر ها موجب شده است هم زمان با کاهش هزینه ها، خدمات دهی نیز تسهیل شود گفت: حدود هزار کامپیوتر در مجموعه بیمارستان، درمانگاه های خانواده ، امور اداری، طب صنعتی ، کلینیک دندانپزشکی و دستگاه ها درمانگاه های طب کار مورد استفاده کاربران است که هریک بنا به شرایط کاری یا به شبکه درمانی وصل هستند و یا به شبکه امور اداری که کارشناسان شبکه در واحدانفورماتیک، نظارت ، کنترل روزانه و رفع مشکلات احتمالی این سیستم ها را به عهده دارند.

وی افزود: تمام ارتباطات ۵ درمانگاه مرکز خانواده تهران از طریق ارتباطات رادیویی به بیمارستان نفت تهران وصل است و از طریق شبکه کنترل می شود. همچنین درمانگاه های طب کار که در مراکز مختلف صنعت نفت قرار دارند نیز بر اساس نیاز به شبکه وصل هستند. که از طریق ۸۰ سوییچ و ۱۰ سرور ارتباطات این مراکز با بیمارستان فراهم است.

حسینی درباره گستردگی شبکه داخلی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران گفت: ارتباط اینترانت بهداشت ودرمان صنعت نفت درمناطق خارج از تهران از جمله کرج نیز گسترش یافته است و سیستم یکپارچه است و بالطبع حفظ امنیت این شبکه بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای حفظ امنیت شبکه از تجهیزات به روز استفاده می شود.

مسئول شبکه بیمارستان نفت توضیح داد: براساس دستور وزارت نفت، به منظور افزایش ضریب امنیت دستگاه های موجود در بخش شبکه اداری و درمانی کاملا ایزوله هستند و به اینترنت وصل نیستند و شبکه داخلی اینترانت و اینترنت در بهداشت و درمان صنعت نفت از یک دیگر جدا هستند همچنین شبکه داخلی درمانی و اداری نیز مجزا شده اند.

وی تاکید کرد: تمام تجهیزات وصل به شبکه اینترنت به آنتی ویروس وصل شدند و شبه درمانی و اداری کاملا از اینترنت جدا هستند که این امر، امنیت شبکه و اطلاعات پرسنل و بیماران را افزایش می دهد.

حسینی افزود: استفاده از شبکه ارتباط رادیویی، مدیریت خدمات پزشکی ، پاراکلینکی، دارویی را هم در بیمارستان و هم درمانگاه ها امکان پذیر کرده است.
وی گفت: با تکمیل و به روز رسانی شبکه داخلی و اینترنتی در بیمارستان و درمانگاه های صنعت نفت، در عین حال که کیفیت و سرعت خدمات افزایش می یابد بسیاری از هزینه ها کم می شود.

نسخه جدید پورتال داخلی در راه است

محمد زمانی کارشناس نرم افزار است که برنامه نویسی نرم افزارهای متعددی از جمله پورتال داخلی را برای بیمارستان نفت تهران نوشته و ساخته است گفت: با توجه به نیاز بخش های مختلف، نرم افزارهایی طراحی می شود تا وظایف شغلی هر بخش اداری و بیمارستانی از این طریق انجام شود و دقت و سرعت کار و گزارش گیری از عملکرد را افزایش دهد.

وی افزود : تاکنون تعداد ۲۰ نرم افزار در بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران طراحی کرده است و به نام وی ثبت شده است که پورتال داخلی نیز از آن جمله است و نقش به سزایی در اطلاع رسانی داخل سازمان دارد و سامانه های مختلف به آن وصل است و امکان ارتباط در درمانگاه ها و زیر مجموعه های بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران را فراهم کرده است .

زمانی گفت: تا دو هفته آینده پورتال جدید بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران راه اندازی می شود و در پورتال داخلی جدید، سامانه های جدیدی افزوده شده است و همچنین، از نظر طراحی و گرافیک تغییرات دارد و امکان ارتباط مخاطبان بهبود یافته است.

وی ادامه داد : با توجه به هم زمان شدن طراحی پورتال جدید با شیوع کرونا و درخواست واحد آموزش برای افزایش امکان دوره های آن لاین ، آزمون های آن لاین وافزایش مقالات آموزشی در سایت ، این امکانات نیز درپورتال جدید در نظر گرفته شد که پیش بینی می شود با توجه به تسهیل شرایط آموزش، بخش آموزش در پورتال مورد استقبال همکاران قرار بگیرد.

زمانی تصریح کرد: سامانه هایی که طراحی شده اند ، این حسن را دارد که نیاز به نصب ندارند و در قالب وب طراحی شده اند تا در مراکز تحت پوشش بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران نیز به راحتی قابل استفاده باشند.

وی درباره پورتال جدید گفت: تعداد ۳۰ نرم افزار داخلی در زیر مجموعه پورتال داخلی طراحی شده است وآخرین نرم افزارمربوط به نرم افزارحقوق و دستمزد کارکنان پیمانکاری و پزشکان پیمانکاری است که اجرای کار در امور کارکنان و نمایندگان پیمانکار واحد مالی را تسهیل می کند و حدود حقوق هزار نفر از طریق این نرم افزار محاسبه و گزارش خروجی گرفته می شود و پرداخت می شود و امکان اشتباهات عمدی و سهوی و حذف و تغییر برخی آیتم های حقوقی از پیمانکار را سلب می کند.

زمانی : هدف از طراحی نرم افزارهای متعدد و مختلف را رفع مشکلات بخش های بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران دانست و دراین باره گفت: هر بخش در پورتال، دارای پنل مشخص است و نرم افزارهایی که در واحد انفورماتیک طراحی می شوند دقیقا بر اساس نیاز واحد مربوطه طراحی می شود و تطابق لازم را با شرایط موجود دارد، ضمن اینکه نگهداری، به روز رسانی و ارتقا نرم افزار بهتر و باهزینه بسیار پایین تر انجام می شود.

سیستم “pax” آنلاین می شود

احسان طاووسی مسئول نرم افزار بیمارستانی ”HIS” بیمارستان نفت تهران است و در مورد سیستم “HIS” گفت: این نرم افزار، درتمام درمانگاه ها راه اندازی و لینک شده است و از این طریق، اقدامات پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی تکراری و جلوگیری حذف می شود. خدمات سیستماتیک شده وکلیه خدمات ثبت می شود و خدمات در سیستم داخلی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران قابل رویت است .

وی گفت: در حال حاضر پس از شیوع کرونا ، پاسخ دهی جواب های آزمایشگاه کاملا به صورت اینترنتی است تا مراجعه به بیمارستان کاهش یابد.
وی گفت: حذف نسخه های کاغذی از سال گذشته و با تغییر در نرم افزار و به کارگیری از ورژن جدید شروع شده است ودر حال فراگیری است و نسخه های کاغذی نیز در حال حذف شدن است و پزشکان دارو را از طریق سیستم HIS” “ به داروخانه می فرستند و تمام داروها در بخش نیز در سیستم ثبت می شود.

وی درباره تغییرات جدیدی که در سیستم “HIS” ایجاد شده وموجب افزایش خدمات دهی شده است گفت: سرویس دهی کال سنتراز طریق “HIS ” برای نوبت گیری، واحد ترخیص وسیستم حسابداری درمان راه اندازی و تکمیل شده است .

وی در ادامه با بیان اینکه با تغییرات جدیدی که در سیستم تصویر برداری دیجیتال “PAX” ایجاد شده است گفت: در سیستم “PAX” که به تازگی خریداری شده است ،در حالت پایلوت است که امیدواریم از اول شهریور سیستم جدید “PAX” راه اندازی شود تا امکان اینکه پزشک خارج از بیمارستان نیز عملکرد را مشاهده کند فراهم شود.

تعمیرات کارآمد و صرفه جو محور

فتح الله ربیعی مسوول سخت افزار واحد انفورماتیک بیمارستان نفت تهران گفت: بیش از ۸۰ درصد ازکار تعمیرات سخت افزاری از جمله پرینتر و کیس کامپیوتر و ها در بخش سخت افزار انجام می شود که این امر موجب کاهش هزینه تعمیرات می شود.

به طورمتوسط روزانه دو تا سه دستگاه تعمیر می شود و اگر قطعه ای قابل استفاده برای دستگاه های دیگرباشد از سیستم خارج نمی شود وتمام تلاش ها این است که با بالا رفتن استهلاک سیستم ها ، فعالیت های کاربران دچار مشکل نشود.

https://ipna.news/151871کپی شد!