درمانهای فیزیوتراپی در خط اول درمان بیماری کرونا

 در تمامی منابع علمی، درمانهای فیزیوتراپی در خط اول درمان بیماری جهانی کرونا قرار داشته و نقش ارزنده ای در کاهش آمار مرگ و میر بیماران ایفا می نماید.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ ایرج بکیار مسئول واحد توانبخشی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان این که بیماریcovid19 ویروسی است که بطور اولیه بر سیستم تنفسی آسیب زده اما تنها به مشکلات تنفسی محدود نشده، افزود: عوارض قلبی، عروقی و ریوی، عصبی، پوستی و … در این بیماران مشاهده می گردد.

به گفته وی عفونت ریه از مهمترین علائم ابتلا به بیماری کرونا محسوب می شود.

بکیار افزود: عفونت ریه از نوع خفیف و بدون علامت تا انواع شدیدتر آن شامل تب، تنگی نفس، وجود عفونت ریه در عکس رادیولوژی و نوع بحرانی آن که بیمار قادر به نفس کشیدن نبوده و نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی دارد، در این بیماران دیده می شود.

این  فیزیوتراپیست اظهارکرد: فیزیوتراپی تنفسی تا پیش از بروز مرحله حاد تنفسی، به بهبود عملکرد ریه ها و کاهش علائم بیماری کمک می کند.
دکتربکیار ادامه داد: این روش درمانی شامل تمرینات عضلات تنفسی، تمرین پاکسازی ریه، تمرینات انگیزشی، تنفس عمیق و آرام و تنفس دیافراگمی می شود.

وی اظهارکرد: با استفاده از این روش درمانی، ضمن تخلیه ترشحات ریوی، ظرفیت اکسیژن رسانی ریه ها افزایش یافته و فرد روند بهبود را سریعتر طی می کند.

مسئول واحد توانبخشی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران با اعلام اینکه این تمرینات می توانند به سیستم قلبی، عروقی و ریوی بیمار کمک زیادی کرده و علائم حیاتی بدن را قویتر و کارآمدتر نمایند، بطوریکه در تمامی منابع علمی، درمانهای فیزیوتراپی در خط اول درمان بیماری جهانی کرونا قرار داشته و نقش ارزنده ای در کاهش آمار مرگ و میر بیماران ایفا می نماید.

بکیار بیان کرد: همچنین بستری شدن و بی حرکتی طولانی مدت این بیماران منجر به عوارض متعدد سیستم عضلانی-اسکلتی بیمار می گردد که فیزیوتراپی و تمرین درمانی برای کاهش این عوارض در طول زمان بستری و نیز بعد از ترخیص از بیمارستان و به جهت بازگشت به سلامتی کامل و زندگی عادی، امری ضروری است.

وی افزود: در زمان بستری بودن بیمار، ورزشهای عمومی مثل حرکات مچ دست ها و پاها، بالا آوردن اندامهای تحتانی و فوقانی، انقباض عضلات باسن، شکم و ران می تواند به بهبود سلامت بیماران کمک کند.

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری در پروتکل درمانی این بیماری با استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی، انجام فعالیت های بدنی مناسب در این دوران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و حداقل۴۵دقیقه ورزش و تمرین بدنی با شدت متوسط یا ۳۰دقیقه با شدت بالا به صورت روزانه توصیه می گردد.

https://ipna.news/151723کپی شد!