سرعت‌گیر‌های بازار پتروشیمیایی

نوسان بهای ارز در بازار محصولات پتروشیمی نیز خودنمایی کرده است تا جایی که شاهد هستیم یک بازار آرام و حتی نزولی به ثبت رسید. این در حالی است که اهالی بازار احتمال افت بهای نیمایی ارز را در نظر گرفته‌اند که یک سیگنال بسیار مهم برای کلیت بازار به شمار می‌رود و احتمال تغییر فاز بنیادین بازار را در بر دارد. آینده بازار به شدت پیچیده است و با توجه به افت جدی رقابت برای خرید در روزهای اخیر در بازار پلیمرها و ترکیبات شیمیایی، اگر شاهد استمرار افت قیمت ارز باشیم جریان قیمتی جدیدی در بازار آغاز خواهد شد. به‌عنوان یک نمونه مشخص در لحظه تنظیم این گزارش بهای نیمایی ارز برای معاملات روزانه پایین‌تر از قیمت‌های هفتگی است که می‌تواند برای روزهای آینده مهم ارزیابی شود که نشانه‌ای از عقب‌گرد قیمت‌ها در بازار ارز نیمایی خواهد بود و اثر مستقیم بر نرخ‌های پایه در بورس کالا دارد.

آرامش بیشتر بازار شیمیایی‌ها

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛بازار محصولات شیمیایی طی هفته‌های گذشته نسبت به محصولات پلیمری آرامش بیشتری را تجربه کرده‌است، اگرچه رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا روند صعودی نرخ را برای این بازار نیز به همراه داشته است. بنابراین از این مسیر تفاوت چندانی بین بازار محصولات پلیمری و شیمیایی‌ وجود ندارد. روند افزایشی بهای دلار نیمایی در هر دو بازار اثر یکسانی گذاشته‌ است و این نرخ با توجه به اینکه هنوز هم پتانسیل‌های خاص خود را  دارد باعث شده که چهره‌ای آرام ولی مبهم برای بازار ترسیم شود. معاملات روز گذشته در بورس کالا نشان می‌دهد که حتی التهاب روزهای گذشته اندکی تعدیل شده است. البته عرضه محصولات شیمیایی عمدتا شرایطی داشته‌اند که حداقل‌های موردنیاز بازار داخلی را تغذیه کرده‌اند. این وضعیت کلی امیدواری به روزهای بهتر در این بازار را به همراه دارد، آن هم در شرایطی که هرگونه آرامش قیمتی می‌تواند سیگنالی برای حمایت از تولید به شمار رود.

در معاملات روز گذشته محصولات شیمیایی ۳۸ هزار و ۱۰۳ تن انواع محصولات مختلف عرضه شد که از این میزان عرضه، ۱۹ هزار و ۱۱۵ تن مورد معامله قرار گرفت. میزان تقاضایی که در برابر عرضه‌ها به ثبت رسید ۲۱ هزار و ۲۰۱ تن بود. جذاب‌ترین کالا در بین معاملات روز گذشته مربوط به سود کاستیک بود که حدود ۷ هزار و ۸۲۵ تن از میزان عرضه آن مورد دادوستد قرار گرفت. بررسی رقابت‌های قیمتی در بین انواع مختلف محصولات شیمیایی حاکی از آن است که همه این محصولات در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند و متقاضیان آنها وارد کانال رقابت قیمتی نشدند.

  کاهش بهای ارز و اثر آن بر بازار محصولات پتروشیمی

طبق نظر کارشناس این حوزه، احمد بیات، بازار محصولات پتروشیمی در هفته جاری به شدت تحت‌تاثیر نوسانات روبه پایین بهای ارز آزاد بود. به‌طوری که می‌توان شروع اثرگذاری این نوسانات در بازار را از روز دوشنبه بیان کرد که اثر مستقیم خود را بر بازار پلی وینیل کلراید(PVC) برجا گذاشت و در روز معاملاتی بعد یعنی سه‌شنبه، اثر کاهشی بر بهای عمده محصولات پتروشیمی نظیر پلی‌اتیلن‌ها قابل توجه بود. این موضوع سبب شد تقاضا نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و روند کاهشی محسوسی را تجربه کند. از این‌رو با کاهش حجم معاملات در بازار این محصولات روبه‌رو شدیم. بسیاری از کالاهای جذاب این حوزه که غالبا رقابت‌های بسیار بالا را تجربه می‌کردند، با کاهش رقابت همراه شدند به‌طوری که عمده آنها با قیمت پایه و مچینگ مورد دادوستد قرار گرفتند.

وی در ادامه عنوان کرد: در مورد کالاهای شیمیایی این هفته نیز شاهد رویدادی مشابه بازار پلیمرها بودیم و اکثر کالاها با کاهش رقابت قیمتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به هفته گذشته معامله شدند. دلیل عمده این موضوع روند نزولی بهای ارز آزاد و انتظار از تداوم این روند در هفته‌های آتی در کنار توقف روند صعودی بهای ارز نیمایی بود که در کانال ۱۷ هزار تومان آرام گرفت. براین اساس حتی ممکن است قیمت‌های پایه در صورت چشم‌پوشی از نرخ‌های جهانی، در هفته آینده نیز چهره کاهشی به خود بگیرد و بهای پایه محصولات در بورس کالا نیز روند نزولی قیمت را تجربه کند. برآیند همه این عوامل سبب شد که در هفته جاری نسبت به هفته گذشته هم حجم معاملات و هم قیمت‌ها عمدتا مسیر کاهشی را بپیمایند.

  آرامش بنیادین بازار شیمیایی‌ها

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بازار محصولات شیمیایی نسبت به پلیمرها همیشه از امنیت بالاتر و نوسان کمتری برخوردار بوده است. دلیل این امر را باید در ویژگی‌های فنی این بازار جست‌وجو کنیم زیرا دادوستد، حمل و نقل و نگهداری محصولات شیمیایی در تمام مقاطع زمانی به سهولت محصولات پلیمری نبوده است و به امکانات خاصی نیازمند است. همین ویژگی فنی دو عامل متفاوت را در بر دارد؛ ابتدا اینکه التهاب قیمتی چندان با سفته بازی و واسطه‌گری همراه نبوده و از طرف دیگر اگر به هر دلیل عرضه این محصول به مصرف‌کننده واقعی با اما و اگر روبه‌رو شود خریدار مجبور است که حتی با قیمت‌های بالا کالای مورد نیاز خود را خریداری کند. این ویژگی مهم را باید به‌گونه‌ای درنظر گرفت که هم پتانسیل ایجاد آرامش بیشتر در بازار را دارد و هم اثرپذیری بازار از تکانه‌های سمت عرضه را نمایان می‌کند.

https://ipna.news/151693کپی شد!