بهره برداری از ۱۷ پروژه پتروشیمی در کشور

با بهره برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی تا سال آینده ظرفیت تولید کشور ۳۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در بندر امیرآباد با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی کشور در قالب جهش دوم تا سال ۱۴۰۰ و جهش سوم دیده شده است، گفت: در جهش دوم با بهره برداری از ۱۷ طرح ظرفیت تولید کشور در صنایع پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

او افزود: دو طرح پتروشیمی در عسلویه و گیلانغرب آغاز و مکان پروژه سوم نیز بندرامیرآباد در مازندران در نظر گرفته شده است.

محمدی ادامه داد: ساخت واحد پتروشیمی در بندر امیرآباد، براساس طرح جامع افزایش تولید پروپیلن در کشور و تامین نیاز داخل است و در مرحله نخست ۱۲۰ هزار تن پروپیلن با سرمایه گذاری ۳۷۰ میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دسترسی به دریا، برق، ریل و گاز طبیعی را از مزیت‌های بندر امیرآباد اعلام کرد و افزود:نیاز گاز طبیعی این پروژه به عنوان مواد اولیه حدود دو میلیون مترمکعب خواهد بود.

او با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از دریافت مجوزها؛ اقدام لازم برای اجرای این طرح را انجام می‌دهد، افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی علاوه بر اینکه دانش فنی راه‌اندازی این صنعت را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد، گاز طبیعی را نیز با ۳۰ درصد تخفیف به آنان تحویل خواهد داد.

موافقت وزرات نفت با ساخت واحد پتروشیمی در امیرآباد

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با بیان اینکه پیگیری ساخت پتروشیمی در بندر امیراباد از یکسال گذشته آغاز شده است، گفت: بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور با دارا بودن ۵۰ درصد عملیات تخلیه و بارگیری در این منطقه، این ظرفیت را برای احداث یک پروژه بزرگ دارد.

او افزود: موافقت اولیه وزارت نفت برای ساخت این واحد گرفته شده است و در این جلسه نحوه اجرای این پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.

حسین زادگان با بیان اینکه این طرح در سه مرحله اجرایی می‌شود، ادامه داد: زمین مورد نیاز برای این پروژه باید با افق ۲۰ ساله پیش‌بینی شود تا در طرح‌های توسعه این پروژه مشکلی پیش نیاید.

استاندار مازندران گفت: شرکت ملی پتروشیمی مجری طرح است و با چند سرمایه گذار بخش خصوصی نیز مذاکراتی صورت گرفته تا بصورت مشارکتی این طرح را اجرا کنند.

https://ipna.news/151580کپی شد!