همدلی صنعت نفت با بومیان

بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز همانند دیگر نهادهای بهداشتی کشور برای رهایی از ویروس کرونا دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را در برنامه کاری خود داده است .

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز همانند دیگر نهادهای بهداشتی کشور برای رهایی از ویروس کرونا دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را در برنامه کاری خود داده است .

این بهداشت و درمان علاوه بر بیمارستان بزرگ نفت اهواز۹ مرکز سلامت خانواده در شهر اهواز و ۱۹ درمانگاه عملیاتی در مناطق نفت خیز جنوب دارد و برای پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا در این منطقه اقدامات قابل توجهی انجام داده است. برای آگاهی از چگونگی این اقدامات گفت و گویی با  بهرام دهقان رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز انجام داده‌ایم که مشروح آنرا در ادامه می‌خوانید:

• از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور چه اقداماتی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز انجام شده است؟
از آغاز شیوع این بیماری در کشور و با توجه به ماهیت اپیدمی های ویروسی توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه در مراکز صنعتی و عملیاتی و ستادی شرکتهای منطقه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را جهت اجرا در شرکت های تابعه وزارت نفت بازبینی و متناسب سازی کرد وطی این مدت۴۸ دستورالعمل ابلاغ شده که ۱۲ مورد آن ویژه ی شرکت های تابعه مناطق نفتخیز جنوب بوده است. جلسات منظم با اچ اس ای شرکتهای مربوطه برگزار و دستورالعمل ها ابلاغ گردید و اچ اس ای شرکتها، مدیران و سرپرستان متولی را تعیین و آموزش های لازم داده شد. جهت نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل ها نیز چک لیست های نظارتی تهیه و جهت اجرا ابلاغ شده است.

• آیا کارکنان قبل از ورود به کار سنجش می‌شوند؟
در مبادی ورودی شرکت‌ها تب سنجی انجام و فرمهای خود اظهاری در قالب سامانه در اختیار همکاران قرار گرفت که به صورت هفتگی وضعیت سلامت خود را گزارش کنند که این گزارشات توسط همکاران پایش و در صورت لزوم پیگیری می شود. در بیمارستان و سایر مراکز درمانی نیز تب سنجی و تریاژ از بدو ورود در حال انجام است و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می شود.

• منظور از اورژانس خاکستری چیست؟
این بخش ویژه ی بیماران با علائم تنفسی و مشکوک به کووید ۱۹ایجاد شده که نقش مهمی در رسیدگی به موقع به این بیماران و پیشگیری از انتقال بیماری به سایر مراجعین به بیمارستان ایفا می کند. این اورژانس تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی مجرب دارد. در این بخش با انجام یک اقدام منحصر به فرد ، در فضایی به مساحت ۱۰۰ متر مربع اتاق ایزوله فشار منفی ایجاد شده و محل بستری بیماران در اورژانس از سایر قسمت های اورژانس جدا شده است که نقش مهمی در ایمنی و سلامت همکاران شاغل در این بخش دارد. تمام مراحل ارزیابی ، اقدامات تشخیصی و درمانی اولیه و انتقال بیمار به بخش های بستری به صورت ایمن در حال انجام است.

• پیگیری بیماران علامت دار در سامانه nocorona.ir چگونه انجام می‌شود؟
این سامانه وظیفه پایش ، غربالگری و پیگیری بیماران را بر عهده دارد و توسط تیم های سلامت خانواده و کار که گروهی از پزشکان و پرستاران آموزش دیده و مجرب هستند، به صورت مستمر وضعیت سلامت بیماران پیگیری می شود. افراد با تشخیص قطعی روزانه و به مدت دو هفته توسط پزشک مربوطه ویزیت و پیگیری خواهد شد و در صورت تشدید علائم جهت بستری در بیمارستان ارجاع می شود. اخیرا توقفی در فعالیت این سامانه پیش آمده که با مساعدت سازمان بهداشت و درمان جهت مناطق عملیاتی جنوب که وضعیت قرمز دارند مجددا فعال خواهد شد.

• بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز چند درمانگاه عملیاتی را تحت پوشش دارد و آیا به بومیان منطقه خدمات درمانی ارائه می‌دهند؟
۱۹ درمانگاه عملیاتی داریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها نزدیک به روستاها هستند و خدمات درمانی به منازل روستایی مجاور مناطق عملیاتی ارائه شده و گندزدایی ۳۶ منزل بومی تاکنون انجام شده و بخشی از پذیرش بیمارستان نیز هم در بخش ویژه و هم در بخش های عمومی کووید۱۹ در اختیار همشهری‌های ما هست. همسو با مسئولیت اجتماعی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۸ ، با همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ۲۰ دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) خریداری و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار داده شده است ، ضمن آنکه با هماهنگی حوزه بسیج شهید تندگویان و بسیج جامع پزشکی نقاهتگاهی با ظرفیت ۸۰ تختخواب (که تا ۱۰۰ تخت امکان افزایش تخت دارد) تجهیز و راه اندازی شد و تامین نیروی انسانی، تجهیزات و دارو به عهده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بوده که این موارد در اختیار این نقاهتگاه قرار داده شده است.

• چند تخت از بیمارستان در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است؟
از اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ و با افزایش موارد بروز بیماری کووید ۱۹ پذیرش این بیماران در بخش های بستری بیمارستان بزرگ نفت اهواز شروع شد. در ابتدا یک بخش عمومی با ظرفیت ۲۸ تخت و یک بخش ویژه با ظرفیت ۸ تخت به این بیماران اختصاص یافت و اکنون تعداد ۹۰ تخت در سه بخش عمومی و دو بخش ویژه( با ظرفیت ۱۴ تخت) به این بیماری اختصاص یافته است. فضای فیزیکی بیمارستان به گونه ای است که حتماً باید بخش‌هایی که بیماران کووید ۱۹ بستری هستند را از بخش‌های دیگر جدا کنیم زیرا بیمارستان به طور همزمان فعالیت‌های دیگری نیز دارد و تفکیک این بخش‌ها از همدیگر از مبادی ورودی صورت می گیرد یعنی نحوه انتقال بیمار از اورژانس تا بخش‌های بستری کاملاً محافظت شده است. برانکاردها مجهز به چادرهایی هستند که هیچگونه آلودگی را به محیط اطراف انتقال نمی‌دهند. بنابر این حداکثر تلاش خودمان را کرده‌ایم تا از زمان ورود بیمار تا هنگام بستری و ترخیص آن‌ها هیچ تماسی با بیماران دیگر نداشته باشند، حتی آسانسورهای آن‌ها را نیز جداسازی کرده‌ایم.

• در این ایام مراکز سلامت خانواده چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
در تمام مراکز سلامت خانواده تریاژ بیماران از بدو ورود و تب سنجی انجام می شود. همزمان با مدیریت بیماران کووید ۱۹ فعالیت های معمول مراکز سلامت خانواده یعنی واکسیناسیون کودکان ، مراقبت از زنان باردار و پیگیری بیماران با بیماری های مزمن غیر واگیر با برنامه ریزی و در شرایط ایمن در حال انجام است. مجموعه سلامت خانواده مدیریت سامانه غربالگری ، پایش و پیگیری بیماران کووید ۱۹ را نیز به عهده دارد و روزانه وضعیت بیماران را از طریق تماس تلفنی پیگیری می نماید.

• چه امکاناتی به بیماران سرپایی (بومیان) داده می‌شود؟
بخش عمده ای از ارزیابی های تشخیصی سرپایی نظیر ویزیت و آزمایشات و سی تی اسکن قفسه ی سینه ویژه ی مراجعین بومی بوده است ، به طور مثال در زمینه سی تی اسکن قفسه ی سینه تا دو سوم مراجعات روزانه به جمعیت بومی اختصاص داشته است. در بخش های بستری نیز حدودا ۱۵ درصد تخت های بستری در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

• چه تمهیداتی برای بیماران مشکوک و مبتلا در نظر گرفته شده است؟
برای بیماران مشکوک و مبتلای شاغل ، استراحت پزشکی از طریق طب صنعتی صادر و به مدیریت منابع انسانی شرکت ها بلافاصله ابلاغ می شود. طی این مدت (یعنی دو هفته) بیمار در قرنطینه خانگی ست و پروتکل های بهداشتی به فرد آموزش داده می شود. به علاوه محل کار و منزل این بیماران توسط تیم واکنش سریع بهداشتی گندزدایی می شود. بعد از پایان مدت قرنطینه و قبل از برگشت به کار توسط پزشکان صنعتی معاینه مجدد به عمل آمده و در صورت تایید بهبودی جهت شروع به کار به شرکت مربوطه معرفی خواهند شد. کلیه بیماران در مدت قرنطینه توسط همکاران سلامت خانواده به صورت روزانه پیگیری شده و توصیه های بهداشتی لازم به عمل می آید.

• برخی از بیماران شرایط قرنطینه خانگی را ندارند، آیا برای این افراد مکان مناسبی جهت قرنطینه در نظر گرفته شده است؟
در راستای رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از سرایت بیماری به سایر افراد خانواده ، در جلسات مشترک با اچ اس ای شرکتها و کمیته اضطرار سطح ۱ منطقه مکررا پیشنهاد ایجاد این مکان به شرکتها داده شده که امیدواریم هر چه سریعتر در این زمینه اقدام لازم انجام شود. جهت افرادی که در قرنطینه خانگی هستند ، تامین اقلام بهداشتی مثل ماسک و محلول ضدعفونی دست و سطوح و حتی اقلام غذایی برای کاهش تردد به مکانهای عمومی توسط افراد مبتلا ضرورت دارد و امیدوارم که هر شرکت این تسهیلات را در اختیار همکاران خود قرار دهد.

• شما چه توصیه ای به همکاران خود در منطقه اهواز می‌کنید؟
استان خوزستان در شش هفته ی اخیر شرایط قرمز داشته و توصیه موکد ما به همکاران رعایت دستورالعمل های بهداشتی یعنی شستشوی مرتب دستها ، استفاده از ماسک ، پرهیز از تردد در مکانهای عمومی و رعایت فاصله ی اجتماعی و عدم شرکت در مراسمات است.

• چه تعداد را تحت پوشش دارید؟
در بحران کرونا جمعیت بومی شناور داریم که در مجاورت سایت‌های عملیاتی و مراکز درمانی هستند. همچنین نیروهای قراردادی و ارکان ثالثی که ثبت سامانه nocorona.ir شده‌اند نیز به مراکز درمانی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز مراجعه می‌کنند،‌ از این رو می‌توان گفت؛ بیش از ۲۵۰ هزار نفر از بهداشت و درمان اهواز خدمات دریافت می‌کنند از این تعداد حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر به سامانه مراجعه کرده‌اند. همین جا از تمام شاغلان و خانواده‌های آن‌ها درخواست داریم تا اگر امکان ورود به سامانه را ندارند به مرکز EOC (مرکز مدیریت بحران‌) بیمارستان بزرگ نفت اهواز مراجعه و شرایط خود را علام کنند تا پیگیری های لازم صورت گیرد و در صورت نیاز به استراحت و برگشت به کار برای ایشان گواهی صادر شود.

• تا پایان سال چه برنامه‌هایی جهت پیشبرد اهداف بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز دارید؟
در حال حاضر اولویت اول ما کنترل بحران اخیر است و بخش عمده ی امکانات و انرژی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز تا مهار این ویروس در اختیار مدیریت کنترل بیماری کووید ۱۹ است. در همین راستا و در پی افزایش موارد بستری بیماری کووید ۱۹ علی رغم اینکه دو دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان بزرگ نفت اهواز با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند تهیه و نصب یک مخزن ذخیره اکسیژن با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب در حال انجام است که ان شاالله طی هفته ی جاری نهایی خواهد شد. همچنین برنامه خرید ۶ دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی ) جهت توسعه یخش های ویژه بیمارستان نفت پیگیری شده که با موافقت مدیر عامل محترم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حال انجام است. برنامه بازسازی بخش های اورژانس ، دیالیز ، بخش ICU وکلینیک های تخصصی بیمارستان نفت که مصوبه هیئت مدیره سازمان بهداشت و درمان را دارد با بهبود شرایط جاری در دستور قرار خواهد گرفت. همچنین در آینده نزدیک تغییر مرحله به مرحله ی HIS بیمارستان شروع خواهد شد و امیدواریم با بهره برداری کامل از آن با استفاده از تکنولوژی های بروز این حوزه کیفیت ارائه خدمات به مراجعین را ارتقا دهیم.

سخن آخر؟
بحران اخیر مانند هر چالش دیگری فرصت های کم نظیری را در اختیار مجموعه ی ما قرار داد که از جمله آن افزایش تجربه و اعتماد به نفس تیم درمان ، بهبود فرآیند های جاری درمان و توسعه بخش های ویژه بوده است .
مجددا از همه ی مردم عزیز کشورم بویژه همکاران و خانواده ی محترم صنعت نفت تقاضای عاجزانه دارم که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، کادر درمان را در مهار این بیماری یاری دهند تا با سربلندی از این بحران خارج شویم.

https://ipna.news/151455کپی شد!