کرونا و خدمات رسانی به کارکنان و بومیان

بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و از همان ابتدای تاسیس تا کنون هدف خود را بر مبنای خدمات رسانی به کارکنان صنعت نفت و بومیان منطقه گذاشته است. مصداق این امر خدمات رسانی به بیماران کرونایی شرکتی و غیر شرکتی است، به گونه ای که ۴۰ تخت فعال را به این امر اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛  بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و از همان ابتدای تاسیس تا کنون هدف خود را بر مبنای خدمات رسانی به کارکنان صنعت نفت و بومیان منطقه گذاشته است. مصداق این امر خدمات رسانی به بیماران کرونایی شرکتی و غیر شرکتی است، به گونه ای که ۴۰ تخت فعال را به این امر اختصاص داده است.

برای جویا شدن از ارائه خدمات درمانی این منطقه با نصراله حسنوی بحرینی ، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان به گفت وگوی نشسته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

برای مقابله با ویروس کرونا چه فعالیت هایی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان برای افراد شرکتی و غیر شرکتی صورت گرفته است؟

وظیفه ذاتی خود می دانیم تا علاوه بر کارکنان شرکتی به غیر شرکتی ها (بومیان منطقه) نیز خدمات درمانی ارائه دهیم. از اسفند ۱۳۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور ، بر اساس دستورعمل های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و دانشکده علوم پزشکی در مناطق آبادان، خرمشهر و شادگان مشغول به فعالیت هستیم.با توجه به اینکه منطقه آبادان، همانند دیگر شهرهای جنوبی کشور در وضعیت قرمز قرار دارد، از بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان خواسته شده در صورت نیاز از تخت های بستری این بیمارستان استفاده شود. برای فراهم کردن شرایط پذیرش بیماران کرونایی شرکتی و غیر شرکتی، بخش های اطفال و داخلی را ایزوله و آماده پذیرش بیماران کرونایی کردیم که ظرفیت آنها حدود ۴۰ تخت است. به عبارت دیگر هر زمان که به استفاده از تخت های این بیمارستان نیاز باشد، آمادگی پذیرش داریم. همچنین بخش اورژانس را به دو بخش بیماران کرونایی و غیر کرونایی تقسیم کردیم. بخش غیر کرونایی را به بیماران عادی و با سابقه فشار خون، افت قند، حوادث پالایشگاه و… اختصاص دادیم. در این بخش که اورژانس شماره (یک) نام دارد، خدمات درمانی غیر کرونایی ارائه می شود.در اورژانس شماره ۲ (بیماران کرونایی) نیز از اسفند سال گذشته بیمارانی که مشکوک به علائم کرونا بودند را بستری کردیم تا بخش های دیگر آلوده نشود. از همان زمان به بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان اعلام شد که دانشگاه علوم پزشکی می خواهد از وسایل و تجهیزات پزشکی ما استفاده کند، از این رو یک دستگاه تنفس مصنوعی را به صورت امانی از فروردین امسال در اختیارشان قرار دادیم و با همکاری پالایشگاه آبادان ۵ دستگاه تنفس مصنوعی دیگر نیز خریدای شد.

آیا در زمینه تامین نیروی انسانی با بیمارستان آبادان همکاری داشته اید؟

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از شورای تامین خواست تا تمام بیمارستان نفت را در اختیارشان قرار دهیم؛ اما با توجه به پشتیبانی صنعت نفت و حوادث احتمالی در پالایشگاه، ۲۰ تخت جراحی جهت بیماران غیر کرونایی واعمال جراحی و حوادث پالایشگاه و تعداد ۵۰ تخت شامل ۴۵ تخت بخش غیر ویژه و۵ تخت ویژه جهت بیماران کرونایی اختصاص داده شد.با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان طالقانی آبادان برای تامین خدمات درمانی، از ما خواسته شد خودمان را برای ارائه خدمات به بیماران غیر شرکتی آماده کنیم. از این رو بخش اطفال و داخلی را برای این کار در نظر گرفتیم. ضمن آنکه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این منطقه، دو نفر از نیروهای آی سی یو را در اختیارشان قرار دادیم، همچنین به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان طالقانی آبادان، ۱۵ تخت را به زایمان طبیعی اختصاص دادیم و همانند تعرفه مصوب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از آنها هزینه دریافت می کنیم. بخش آی سی یو را که به حوادث و بیماران صنعت نفت اختصاص داده بودیم؛ بر خلاف پیش بینی ها، با ۵ تخت آی سی یو در اختیار بیماران بدحال کرونایی گذاشتیم. از این رو می توان گفت، تا کنون هر درخواستی را که از سوی دانشگاه علوم پزشکی آبادان مطرح شده، انجام داده ایم.

شناسایی بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا چگونه انجام می شود؟

بر اساس دستورعمل های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عمل می کنیم و از بیماران مشکوک تست ریه، اسکن و سنجش مخاط بینی گرفته می شود و در صورت نیاز، بیمار را بستری می کنیم. اگر بیمار بتواند شرایط قرنطینه مانند فاصله گذاری را رعایت کند تا دیگران مبتلا نشوند، بعد از آموزش های لازم با دارویی که مورد نیاز است، او را ترخیص می کنیم.

در زمینه راه اندازی بخش ویژه کرونا توضیح دهید.

بخش ویژه کرونا با ظرفیت ۱۹ تخت در مرحله بهره برداری است. از این تعداد ۱۱ تخت فعال داریم و با تامین نیروی مورد نیاز ۸ تخت دیگر نیز فعال خواهد شد. از مزایای این بخش می توان به تجهیز سیستم هوای منفی اشاره کرد، به گونه ای که هوا از داخل بخش گرفته شده و داخل فیلترهایی خاص به سمت بیرون ساکشن می شود، بنابراین هوای وارد شده به بخش، عاری از ویروس است.

چه فعالیت هایی در زمینه آموزش داشته اید؟

معاونت آموزش سلامت، مسؤول اچ اس ای و سوپروایزر آموزشی بیمارستان نفت امام خمینی (ره)، هم به همراهان و بیماران آموزش های لازم را ارائه می کنند و هم با افراد مشکوک به ویروس کرونا تماس تلفنی برقرار می کنند یا پیگیر حال افراد مرخص شده می شوند. همچنین در چهار درمانگاهی که داریم بروشورها و پمفلت هایی تهیه کرده ایم و آموزش ها و هشدارهایی در زمینه خود مراقبتی و فاصله اجتماعی به افراد تحت پوشش می دهیم.

فاصله گذاری اجتماعی در بیمارستان و درمانگاه های صنعت نفت چگونه انجام می شود؟

در جایی که ارباب رجوع دارد، مانند کلینیک های تخصصی، سعی کرده ایم صندلی ها را با فاصله چیدمان کنیم. نوبت دهی کلینیک ها نیز بر اساس دستورعمل های بهداشتی است تا از تجمع در کلینیک ها جلوگیری شود. همچنین در قسمت های مختلف بیمارستان سعی کرده ایم فاصله استاندارد یک و نیم تا دو متر را با نشانه گذاری و علامت گذاری به مراجعه کنندگان اعلام کنیم. رسالت اصلی بیمارستان امام خمینی (ره) صنعت نفت آبادان، خدمت رسانی به جمعیت هدف شرکتی و غیر شرکتی و صنایع نفتی است، از این رو وظیفه ذاتی خود را پشتیبانی از صنعت نفت می دانیم و براساس ابلاغیه وزیر نفت و مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، با کمال خلوص نیت و در حد امکان و در حد مجوزهایی که داده شده، خدمت رسانی می کنیم.

سخن پایانی؟

اکنون بیشتر برنامه ریزی های بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان بر مبنای مبارزه با ویروس کروناست و بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تمام کارهایی که اهمیت کمتری دارد، مسکوت گذاشته شده تا در مرحله بعد از کرونا انجام شود. درمانگاه های چهارگانه در سطح شهر نیز در حال فعالیت هستند و از پزشکان آنها برای توسعه بخش مراقبت های کرونایی استفاده می شود.بعد از کرونا نیز دستورهای غربالگری از سوی تیم سلامت با قوت بیشتری انجام خواهد شد. برای توسعه تجهیزات پزشکی بیمارستان مانند تهیه دستگاه سی تی اسکن نیز اعلام نیاز شده که از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خرید آن، مورد موافقت قرار گرفته است.

https://ipna.news/151424کپی شد!