انتشار ۱۰هزار میلیارد ریال اواق فروش تبعی پتروشیمی خلیج فارس

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت گفت: صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۰هزار میلیارد ریال اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام پتروشیمی پارس منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛با توجه به استقبال گسترده مردم از سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات بورس تهران و فرابورس ایران روزانه به حدد ۳۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده است.

اگر فقط ۱۰ درصد از معاملات روزانه برس جذب شرکتهای بورسی و صرف تولید شود، می‌تواند بسیاری از شرکتهای بورسی را رونق دهد و به افزایش تولید کمک کند.

به گفته کارشناسان، اقبال عمومی مردم به بورس فرصت بسیار خوبی برای مدیران شرکتهای حاضر در بورس و فرابورس است تا با انتشار اوراق مختلف نسبت به تامین مالی و تهیه نقدینگی برای اجرای طرحهای توسعه‌ای خود اقدام کنند.

در این راستا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای تامین مالی طرحهای خود، ۱۰هزار میلیارد ریال اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام پتروشیمی پارس منتشر می‌کند.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که سهامدار ۵۶ درصدی پتروشیمی پارس است، با هدف تأمین مالی، اقدام به عرضه اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام «پارس» می‌کند. این اوراق یکساله و با نرخ بازده ۲۰درصدی بوده که قرار است توسط شرکت تامین سرمایه بانک ملت منتشر شود.

در این راستا مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با فارس، به ارائه اطلاعاتی تکمیلی از انتشار اوراق مزبور پرداخت و گفت: این اوراق از روز یکشنبه ۲۲تیرماه ، در نماد  نماد «هپارس ۴۰۴»  و با قیمت اعمال ۲۲هزار ریال عرضه می شود.  هر فرد حقیقی قادر به خرید حداکثر ۱۰ هزار ورقه و اشخاص حقوقی نیز بدون محدودیت در حداکثر در کل دوره معاملاتی هستند. همچنین حداقل حجم عرضه روزانه ۲۰ میلیون ورقه تعیین شده و کل حجم عرضه ۵۵ میلیون ورقه است. ضمن اینکه اوراق مزبور توسط کارگزاری بانک ملت عرضه خواهد شد.

سید روح الله حسینی مقدم در ادامه به بررسی عملکرد تامین سرمایه بانک ملت در حوزه تامین مالی طی سال گذشته پرداخت و گفت: تامین سرمایه ملت در سال گذشته در مجموع تامین مالی موفقیت آمیز ۵ پروژه به مبلغ ۳هزار میلیارد تومان را در کارنامه سال ۹۸خود جای داده است که این امر بیانگر رشد ۲۶ درصدی ارائۀ خدمات در این حوزه است.

وی در ادامه به کسب جایگاه مطلوب تامین مالی توسط این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس آمار مندرج در اطلاعیه عرضۀ اوراق بهادار منتشره توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت تأمین سرمایۀ بانک ملت با سهم بازار ۲۵.۳ درصد در تأمین مالی شرکتی در جایگاه اول صنعت و با سهم بازار ۲۰.۳ درصدی در تأمین مالی اشخاص حقوقی غیر از دولت (بنگاه‌های اقتصادی و شهرداری‌ها)، جایگاه دوم صنعت را به خود اختصاص داده است. همچنین در مجموع تأمین مالی صورت گرفته از بازار سرمایه نیز شرکت در سال ۱۳۹۸ سهم بازار ۱۲.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.

حسینی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: البته تامین سرمایه بانک ملت با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه و همچنین نیاز شدید بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی داخلی ، در سال ۹۹ نیز به روند خود برای انتشار اوراق مورد نیاز بنگاه‌ها ادامه داده و در مدت ۳ماه نخست سال موفق به انتشار ۲هزار میلیارد تومان اوراق شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت در ادامه تاکید کرد: با توجه به رشد اخیر بازار سرمایه و رونق ایجاد شده در بورس، باید از این نقدینگی در جهت رسیدن به تولید واقعی در اقتصاد بهره جست که یکی از این موارد انتشار اوراق مورد نیاز بنگاه ها برای تامین مالی و تحقق طرح های توسعه آنهاست. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که میزان انتشار اوراق توسط تامین سرمایه ملت برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی تا پایان سال جاری افزایش قابل توجهی را تجربه کند.

بر اساس این گزارش، «اوراق اختیار فروش تبعی» اوراقی است که براساس آن فروشنده که همان شرکت منتشر کننده است، متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحاً به آن قیمت اعمال می‌گویند، در تاریخ معین یا همان تاریخ اعمال از سهامدار خریداری کند. از سوی دیگر خریدار اوراق اختیار فروش تبعی نمی تواند بیش از تعداد دارایی پایه ای که در اختیار دارد، اوراق اختیار فروش تبعی خریداری کند.

خریدار موظف به رعایت محدودیت های خرید هر کد معاملاتی تعیین شده  است. به عبارت دیگر، مجموع تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت هر خریدار در پایان هر روز معاملاتی، حداکثر باید به تعداد کل دارایی پایه متعلق به وی و با رعایت محدودیت خرید هر کد معاملاتی در اطلاعیه عرضه باشد.

طبق دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی در بورس تهران و فرابورس، اشخاص حقوقی که اقدام به خرید اوراق مذکور به میزان یک میلیون ورقه و بیشتر کنند، ملزم به واگذاری اختیار خرید تبعی در همان روزی هستند که سهام پایه و اوراق اختیار فروش تبعی را خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام/ب

https://ipna.news/151401کپی شد!