برخی طرح های توسعه ای پتروشیمی جم در عسلویه با هزارمیلیارتومان الحاقیه جدید هم به تولید نمی رسد

در پنجم اسفندماه ١٣٩٣ ، روابط عمومی و مدیرعامل پتروشیمی جم از آغاز به کار پروژهی ABS/RUBBER خبر داد که متن این خبر عینا به شرح زیر است .

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛پیمانکار پروژه پس از تحویل زمین نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا قبل از پایان سال کار تجهیز کارگاه و استقرار دفاتر مهندسی و اجرایی پیمانکار انجام شود.

جلسه آغاز به کار پروژه (Kick of meeting) ABS/RUBBER بعد از ظهر سه شنبه با حضور شرکت جندی‌شاپور پیمانکار اصلی و یک شرکت ایتالیایی به عنوان پیمانکار فرعی پروژه در مجتمع پتروشیمی جم برگزار شد.

زارعی مدیر مهندسی طرح‌هادر این جلسه با تاکید بر اجرای هر چه زود تر این پروژه اظهار داشت: پیمانکار پروژه پس از تحویل زمین نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا قبل از پایان سال کار تجهیز کارگاه و استقرار دفاتر مهندسی و اجرایی پیمانکار انجام شود.

بر اساس این گزارش شرایط اجرای قرارداد با تحویل ضمانت‌نامه‌ها و مبادله قرارداد محقق شده و بر اساس برنامه پروژه، تکمیل و راه‌اندازی آن طی مدت ۳۰ ماه انجام می‌شود.

همانگونه که مشاهده میشود ، وعده های مسئولین و برنامه ریزی و طراحی مالی و فنی این پروژه ، انجام پروژه در ٣٠ ماه آینده یعنی در اواسط ١٣٩۶ بایستی این پروژه به بهره برداری میرسید .

اکنون و بعد از گذشت نزدیک به شش سال و تحقیقا حدود ۶٧ ماه و خبرهایی در خصوص افزایش هزینه های طرح و دو الحاقیه جدید به قرارداد و بیش از یکهزار میلیارد تومان افزایش هزینه ، هنوز هم چشم انداز واقعی و قطعی در خصوص این پروژه وجود ندارد .

از سویی ؛ مدیریتهای سیاسی و بعضا غیر متناسب و مشکوک ، نگرانیها در خصوص شفافیت و سلامت روند روابط کارفرما و پیمانکار را افزایش داده است .

گزارشهای نگران کننده ای به بولتن نیوز واصل شده که نشان می دهد به دلیل برخی روابط خارج از چارچوب اداری و قانونی مدیران کارفرما و پیمانکار ، این روند مبهم و تازیک در اجرای پروژه ملی مذکور همچنان ادامه خواهد یافت .

برابر برخی اخبار واصله فردی به نام علی ع. در شرکت پ. پ. از طرحهای توسعه ای پتروشیمی جم در عسلویه بعنوان رئیس هیئت مدیره با ایجاد برخی روابط خارج از چارچوب با آقای خ.ر. از شرکت ج. که پیمانکار این پروژه میباشد زمینه ساز بسیاری از سو استفاده ها ی پیمانکار از این قرارداد شده است.

در این رابطه گفته می شود با دوالحاقیه به قرارداد مذکور این پروژه با صرف بیش از هزار میلیارد تومان بودجه ریالی اضافه تر ‌وقطعا در ریخت و پاش مشابه در بخش بودجه ارزی تا دوسال آینده همچنان به تولید نخواهد رسید.

شرکت ج. در پرداخت های خارج از چارچوب قانون به کارفرمایان دارای سوابق عدیده میباشد بطوریکه مدیرعامل این شرکت آقای خ. ر. دارای پرونده وسو پیشینه قضایی است.

طبیعی است که تحرکات و اقدامات این مجموعه و تلاش برای انتصابات هدفمند و خارج از حیطه مصالح و منافع بیت المال و عدم رعایت صرفه و صلاح بیت المال را پیگیری و اسناد و اطلاعات بیشتری را به اطلاع مخاطبین و مسئولین نظارتی خواهیم رساند.

https://ipna.news/151297کپی شد!