| کاهش قیمت خوراک پتروشیمی زمینه حفظ بازار ایران را فراهم می‌کند

کارشناس حوزه پتروشیمی گفت: کاهش نرخ خوراک پتروشیمی برای تولید کنندگان افزایش صادرات را به همراه دارد و از سوی دیگر انعطاف پذیری این بخش را برای رقابت در بازار‌های جهانی افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛عبدالرسول دشتی با اشاره به تخفیف خوراک به واحد‌های پتروشیمی اظهار کرد: کاهش ۱۰ درصدی کف قیمت اتان از سوی وزارت نفت به تولیدکنندگان بخش خصوصی در قیمت نهایی محصول تاثیر گذار است و باعث افزایش حاشیه سود مجتمع پتروشیمی می‌شود.
کارشناس حوزه پتروشیمی تصریح کرد: حاشیه سود مناسب مجتمع‌های پتروشیمی می‌تواند شرایط را برای افزایش صادرات و از سوی دیگر انعطاف پذیری این بخش را  برای رقابت در بازار‌های جهانی  افزایش دهد.
وی افزود: بازار‌های مناسبی در کشور‌های همسایه وجود دارد که می‌توان با اندکی انعطاف و تقویت بخش خصوصی زمینه را برای حفظ آن فراهم کرد.
دشتی بیان کرد: کاهش ۱۰ درصدی کف قیمت اتان به تنهایی برای رقابت در بازار‌های جهانی کافی نیست و باید هزینه انرژی مصرفی، مدیریت تولید و تجهیزات مورد نیاز و تولید با ظرفیت بالا را در پیش بگیریم تا در کنار این کاهش قیمت خوراک، از تولید موجود بالاترین بهره را ببریم.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به تحریم صنعت پتروشیمی بیان کرد: تحریم صنعت پتروشیمی مانند نفت خام نیست و اصولا جایگزین کردن محصولات پتروشیمی به سختی صورت می‌گیرد و در مقایسه با نفت خام کمتر از تحریم‌ها بین المللی تاثیر پذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: نفت محصول استراتژیکی در کشور است و پس از انقلاب سیاست‌ها مبنی بر  پرهیز از خام فروشی و رسیدن به تولید محصولات زنجیره نفت با ارزش افزوده طراحی شده  و تولیدات پتروشیمی همیشه بالاترین ارزش افزوده نسبت به پارافین، گازوئیل و نفت سفید دارد.
دشتی ادامه داد: طی دو دهه گذشته صنعت پتروشیمی با عبور از تحریم‌های بین المللی نقش مهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته است، ما باید هرچه بیشتر به شرکت‌های خصوصی داخلی اتکا و اطمینان بیشتری داشته باشیم و در همین خصوص وزارت نفت نقش تسهیل کننده در مقرارت و قوانین برای افزایش صادرات به بازار‌های بین المللی را عهده دارد.
این کارشناس حوزه پتروشیمی بیان کرد: گام بعدی نیاز به اقدامات وزارت صمت برای ایجاد صنایع پایین دستی برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتری را دارد که  احداث آن‌ها نسبت به مجتمع‌های پتروشیمی ارزانتر است.
وی افزود: در مجموع این تعامل سه گانه و اتکا به تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی جواب مثبتی خواهد داشت، اما متاسفانه در سال‌های گذشته توجه کمی به توان داخلی شده است.
https://ipna.news/151217کپی شد!
منبع