آریاساسول افزایش سرمایه می‌دهد

مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول از برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه در کنار سایر برنامه‌های سودآور خبر داد.

امیرحسین بحرینی در نشستی خبری با ارائه گزارشی درخصوص تولیدات، ظرفیت و عملکرد مالی شرکت گفت: پلیمر آریاساسول در سال گذشته با رشد حدود ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل حدود ۱٫۸ میلیون تن اتیلن و انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین و C3+‌ تولید کرده است.

وی افزود: فروش محصولات نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد که از این مبلغ حدود ۷۰ درصد صادرات بوده است. در سال ۹۸ بیش از ۴٫۲ هزار میلیارد تومان سود خالص محقق شده که با توجه به کیفیت مناسب سود و روند پایدار و صعودی سودآوری  هر ساله حدود ۹۰ درصد سود خالص بین سهامداران توزیع می‌شود. سودآوری به نرخ خوراک و قیمت محصولات بستگی دارد اما با توجه به افزایش میزان تولیدات نسبت به سال گذشته، افزایش نرخ تسعیر ارز و شرایط بازارهای جهانی محصولات به نظر می رسد سودآوری نسبت به سال قبل کاهش جدی نداشته باشد و مناسب خواهد بود.

ثبت رکورد میزان تولید پلی اتیلن

این مقام مسئول با بیان اینکه آریا ساسول رکورد دار تاریخی تولید ۳۰۰ هزار تنی در واحدهای پلی اتیلنی محسوب می شود، ادامه داد: واحد پلی اتیلن سنگین در سال ۹۸ با تولید بیش از ۳۸۶ هزار تن و واحد پلی اتیلن سبک با ۳۷۰ هزار تن، رتبه های اول و دوم تولید پلی اتیلن در طول سالیان گذشته را به خود اختصاص داده اند که این امر نتیجه اجرای مجموعه پروژه های رفع گلوگاه های تولیدی، باز تعریف تعمیرات پیشگیرانه PM، به روزسانی تجهیزات و فرایندهای تولیدی در قالب تعمیرات اساسی مجتمع و آموزش کادر مدیریتی و تخصصی شرکت بوده است و منجر به حفظ روند تولید پایدار و بالاتر از ظرفیت طراحی شده طی ۴ سال اخیر شده است.

افزایش سرمایه در دست بررسی

بحرینی از در دست بررسی بودن انجام برنامه افزایش سرمایه خبر داد و عنوان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری جدید موضوع افزایش سرمایه در دست بررسی است که پس از نهایی شدن و تصویب سهامداران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

یک واحد جدید در دست احداث

وی در خصوص طرح های توسعه‌ای توضیح داد: با هدف افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش و با توجه به حاشیه سود پلی اتیلن همچنین برخورداری از معافیت‌‌های مالیاتی، احداث یک واحد جدید پلی اتیلن با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن با رویکرد مشابه‌سازی از واحد پلی‌اتیلن سنگین موجود در دستور کار ا‌ست. تولید پلی اتیلن هایی با کاتالیست متالوسن و با ارزش افزوده بالاتر از اهداف تعریف شده برای واحد جدید است و راه‌اندازی این واحد جدید در سال ۱۴۰۱، درآمد، سودآوری و پایداری سودآوری شرکت برای سهامداران را تضمین می‌‌کند.

مدیرعامل آریاساسول درباره میزان تحقق اهداف از ابتدای فعالیت تاکنون تاکید کرد: “آریا” با توجه به تشکیل شرکت بصورت جوینت ونچر و ساختار سهامداری ۵۰-۵۰ بین شرکت ملی پتروشیمی و ساسول آفریقای جنوبی با هدف تولید مستمر ۱۶۰۰ هزار تن تولید اتیلن و پلی­ اتیلن تاسیس شد و به بهره برداری رسید. تا قبل از اعمال تحریم­ ها که منجر به خروج ساسول آفریقای جنوبی از مشارکت شد، تنها هدف تدوام تولید به اندازه ظرفیت طراحی بود که آن‌هم به نتیجه نرسید.

بحرینی اضافه کرد: در سال‌های اولیه ترک مشارکت از سوی ساسول نیز بلاتکلیفی ناشی از خروج سرمایه گذار خارجی برخی اختلافات میان سهامداران جدید از یک سو و تنگ تر شدن حلقه تحریم ها از سوی دیگر، نوساناتی را در کسب و کار سازمان ایجاد کرد. اما شرکت در پاییز سال ۹۵ با پیاده سازی نظام جامع برنامه‌ریزی اجرایی با عنوان Performance Factory دوباره و این‌بار بسیار هدفمندتر از قبل در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفت و علاوه بر تدوام تولید پایدار، برنامه­ هایی جهت افزایش میزان تولید از طرق مختلف، تنوع بخشی به محصولات تولیدی و اجرای پروژ‌ه های توسعه ای با هدف نیل به سود ۵۰۰ میلیون دلاری در افق ۱۴۰۳ شد.

پیش بینی آینده مثبت برای آریا ساسول

وی درخصوص میزان رشد سهم “آریا” از زمان عرضه اولیه تاکنون در بازار معاملات فرابورس گفت: از روز عرضه اولیه تاکنون ارزش سهام حدود ۵۰ درصد رشد داشته و با توجه به افزایش میزان تولیدات نسبت به سال گذشته، افزایش نرخ تسعیر ارز و شرایط بازارهای جهانی محصولات، تمام پیش‌بینی‌ها از آینده شرکت مثبت است.

اثر افزایش نرخ ارز بر درآمد و سود آوری

این مقام مسئول درباره اثر افزایش نرخ ارز بر درآمد و سود آوری شرکت با توجه به اینکه درصد بالایی از درآمد حاصل از فروش محصولات بصورت ارزی است، توضیح داد: افزایش نرخ ارز بطور مستقیم موجب افزایش مبلغ درآمد فروش محصولات می‌شود. فروش صادراتی و بین مجتمعی و خوراک با نرخ تسعیر فروش ارز صنعت پتروشیمی در سامانه نیما در تاریخ معامله ثبت می‌شوند. از طرفی با توجه به مثبت بودن خالص دارائی­ های ارزی، افزایش نرخ ارز موجب تحقق سود تسعیر ارز خواهد شد.

پیش بینی روند تولید و صادرات

بحرینی درخصوص پیش بینی روند تولید و صادرات با توجه به مشکلات ایجاد شده در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای محصولات تصریح کرد: محصولات اصلی و عمده صادراتی، پلی‌‌اتیلن سنگین و سبک گرید فیلم است که محصولات پلی اتیلنی هم از نظر تقاضای بازار و هم قیمت‌ها شرایط بسیار خوبی دارند و اکنون قیمت‌‌ها در بازار جهانی رو به افزایش است و شرایط بازار محصولات بسیار امیدوار کننده ارزیابی می‌شود.

https://ipna.news/151027کپی شد!