سهامدار عمده و تمایلی بر تقسیم سود

بخشی از سود تقسیم و مابقی برای رشد پایدار باید حفظ شود، اما متاسفانه، چون بخش عمده‌ای از منابع پتروشیمی جم متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است تمایل سهامدار عمده به تقسیم بیشتر سود است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛پتروشیمی جم، از آن جمله پتروشیمی‌هایی بوده که خبر‌های فراوانی برای سهامداران آن وجود داشته که می‌تواند آن‌ها را شیرین‌کام کند.
خبر‌هایی از جنس آنکه در صورت ورود پروژه ABS-Rubber با ۱۰۰ درصد ظرفیت، مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار به فروش اضافه خواهد شد که فروش ۱۰۰درصدی در سال ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد تا پروژه‌ای یونیک و خاص با عنوان پی دی اچ/پ پ در مجمع سال گذشته تکلیف شده که در صورت تامین مالی تا ۵ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 مصاحبه‌ای را با محسن بازارنوی، معاون مالی پتروشیمی جم انجام داده که به شرح زیر است:
آیا شرکت پتروشیمی جم برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارد؟
افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی جم از ۱۳۸۰ میلیارد تومان تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان، بعد از مجمع عمومی عادی در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته است. همچنین سودی که در صورت‌های مالی به صورت بودجه پیش بینی شده، تحقق یافته و منتظر عدد نهایی هستیم. پروژه ABS-Rubber نیز ۷۵ درصد تکمیل شده و با تاکید مدیرعامل شرکت، تا انتهای سال به بهره برداری رسیده و در مدار تولید قرار خواهد گرفت. در صورت ورود این پروژه با صد درصد ظرفیت، مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار به فروش اضافه خواهد شد که فروش صد درصدی در سال ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد.
در شرایط حال حاضر و با تغییرات نرخ ارز، پروژه اخیر PHD/PP در چه وضعیتی قرار دارد؟
در مجمع سال گذشته، پروژه‌ای یونیک وخاص با عنوان” پی دی اچ/پ پ “ تکلیف شد که در بحث فاینانس، با در نظر گرفتن وضعیت بازار سرمایه، منابع سهامداران، تسهیلات یوزانس بتوان به هر نحوی استفاده کرد، پروژه‌ای یک میلیارد و دویست میلیون دلاری بوده و در صورت کلید خوردن تا ۵ سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.
در سال جاری با در نظر گرفتن شرایط کشور و افزایش نرخ ارز، تمرکز بر کنترل هزینه‌ها بیشتر شده و هدف ایجاد یک ترازنامه قوی و انعطاف پذیر است تا قادر به استفاده از تسهیلات بانکی در ساختار سرمایه و شرایط موجود باشیم. ریتینگ با شرکت‌های داخلی آغاز و قرارداد برای ریت سهام شرکت بسته خواهد شد که در تسهیلات، اوراق مشارکت، ضمانت و قیمت تمام شده تاثیرگذاراست.
نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی جم در بورس کالا چگونه تعیین می‌شود؟
طی چند سال اخیر، مبنای قیمت گذاری محصولات شرکت پتروشیمی جم در بورس کالا بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده که بنا بر قیمت‌های جهانی و نرخ نیما، به صورت هفتگی اعلام شده و هر هفته متغیر است. بر این اساس یک شرایط رقابتی کامل در بورس کالا برای عرضه فراهم شده که برای پلیمری ۲۸۰ هزار تن فروش داخل و شیمیایی ۴۰۰ هزار تن برای صادرات با نرخ ارز بودجه ۱۳ هزار تومانی در نظر گرفته شده است.
کرونا بر عملکرد و میزان فروش شرکت چه تاثیری داشته است؟
پس از شیوع کرونا شاهد تاثیرات زیادی در بازار بودیم وپیش بینی قیمت فروش محصولات ۳۰ درصد کاهش را تجربه کرد. پیش بینی فروش محصولات به طور متوسط ۸۷۰ دلار تعیین شده بود که در حال حاضر به ۶۵۰ دلار رسیده، در این شرایط عدد فروش محصولات به ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ می‌رسد که ۴۵۰۰ میلیارد تومان کاهش حجم فروش را به ثبت رسانده است.
لازم به ذکر است قیمت خوراک با همین نسبت‌ها کاهش داشته و امید می‌رود که حاشیه سود تغییری نداشته باشد البته به شرطی که قیمت اتان تعدیل شود.
با نرخ تعیین شده “اتان” و قیمت کف ۲۲۰ دلار موافق هستید؟
یکی از مشکلات اخیر شرکت‌های پلیمری و الفینی، نرخ اتان مصرفی بوده که براساس قرارداد‌های سال گذشته شرکت ملی گاز و مصرف کننده بسته و قیمت کف ۲۲۰ دلار تعیین شده است.

میزان سود شرکت پتروشیمی جم به توزیع کمتر بوده، اما اگر حداکثر به اندازه مبلغ سال گذشته تعیین شود، عددی منطقی بوده که با کاهش قیمت‌ها فشاری به شرکت وارد نشود.

در حال حاضر شرکت پتروشیمی جم یک میلیون اتان در سال مصرف داشته و قیمت‌های جهانی نیز با برگشت قیمت نفتا، ۷۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند، اما قیمت اتان هنوز هم ۲۲۰ دلار برای خرید در نظر گرفته می‌شود.
در صورت ماندن قیمت اتان در این مرز، حاشیه سود شرکت بسیار کاهش می‌یابد که البته پیگیری‌هایی برای حفظ اتان در سطح معقول و منطقی برای حفظ حاشیه سود سهامداران نیز صورت گرفته است. لازم به ذکر است عرضه با تاخیر آریاساسول در بورس نیز به دلیل قیمت اتان بود که لازم است این قیمت تعدیل شود.

در خصوص عملکرد و میزان سرمایه شرکت پتروشیمی جم توضیح دهید.
سرمایه شرکت در حدود ۱۳۸۰ میلیارد تومان بوده که طبق مجوز آمادگی افزایش سرمایه از محل مطالبات به ۱۸۰۰ میلیارد تومان وجود دارد، کارخانه با ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه تاسیس شده و مابقی از محل منابع بانک‌ها و تسهیلات داریم که بخشی تسویه شده است.
می‌توانیم با صراحت اعلام کنیم شرکت پتروشیمی جم بهترین ساختار سرمایه را در شرایط فعلی داشته و امکان استفاده از منابع بانکی برای پروژه‌های جاری در سطح خوب فراهم است. همچنین برای داشتن پروژه جم هزینه‌ای سه میلیارد دلاری باید سرمایه گذاری کرد.
بخشی از خوراک مصرفی نفتا بوده که قیمت جهانی این محصول کاهش یافته و مبنای خرید نیز از بازار‌های داخلی براساس قیمت‌های جهانی است، اثر کاهش قیمت بر خوراک مایع شرکت جم گذاشته شده، اما منتظر اثرات قیمت اتان هستیم که دولت تعیین کننده آن بوده و درخواست فعالان پتروشیمی و پالایشی احتساب براساس قیمت‌های جهانی است.
تقسیم سود “جم ” را در مجمع چطور پیش بینی می‌کنید؟
تقسیم سود بحث شیرین هر مجمع بوده و همواره سهامداران انتظار یک رشد پایدار را دارند، البته این رشد به چند عامل و شاخص وابسته بوده که بخش عمده آن ساختار سرمایه و بخش دیگر تقسیم سود است.
طی یکسال، بخشی از سود تقسیم و مابقی برای رشد پایدار باید حفظ شود، اما متاسفانه، چون بخش عمده‌ای از منابع پتروشیمی جم متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است تمایل سهامدار عمده به تقسیم بیشتر سود است.
میزان سود شرکت پتروشیمی جم به توزیع کمتر بوده، اما اگر حداکثر به اندازه مبلغ سال گذشته تعیین شود، عددی منطقی بوده که با کاهش قیمت‌ها فشاری به شرکت وارد نشود.
https://ipna.news/151013کپی شد!