۳۳ درصد صنعت دارویی کشور وابسته به پتروشیمی است

سردار جلالی گفت: ۳۳ درصد صنعت دارویی کشور وابسته به پتروشیمی است براین اساس باید به کلیه پروتکل‌های پدافند غیرعامل در صنعت شیمیایی توجه شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در همایش ملی «پدافند شیمیایی» که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، اظهار کرد: امروز ۳۳ درصد صنعت دارویی کشور وابسته به پتروشیمی است براین اساس صنعت پتروشیمی موتور محرکه اقتصاد در کشور است. بنابراین ضرورت دارد به کلیه پروتکل‌های پدافند غیرعامل در صنعت شیمیایی توجه شود.

او افزود: البته با چالش نبود مرکز ضوابط ایمنی و امنیتی در حوزه صنعت شیمیایی و پتروشیمی مواجه هستیم. توجه داشته باشیم که ایمنی حرف اول را در کنار فعالیت‌های اقتصادی می‌زند.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه مکان گزینی مرکز توسعه شیمیایی از الزامات خاص پدافندی است، بیان کرد: مشاهده می‌شود که مراکز شیمیایی به جای حواشی شهر‌ها در وسط شهر تاسیس می‌شود که خطرناک است.

او تاکید کرد: مجتمع‌های شیمیایی که قبلا در بیرون از شهر بودند، امروز وارد شهر شدند که اتفاقی بسیار خطرناک است. براین اساس تمام این مجتمع‌ها باید از شهر خارج شوند، برای تحقق این امر مهم لازم است تا همه دستگاه‌های اجرایی متولی، پای کار بیایند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل یادآوری کرد: در برنامه توسعه باید نظام تصفیه آب را عوض کنیم تا از انبار کلر که خاصیت انفجار دارد، جلوگیری شود. اکنون می‌توانیم با ازن و UV آب را تصفیه کنیم، زیرا انبار گاز کلر خاصیت انفجاری دارد.

سردار جلالی بیان کرد: اگر به هر دلیلی مرکز پرخطری از شهر بیرون نرود، مسئولان آن مرکز باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه باید نظام درمان ترومای شیمیایی با نگاهی تخصصی مورد توجه باشد، بیان کرد: باید در حوزه رفع آلودگی بیشتر تلاش کنیم و به گونه‌ای فعالیت کنیم که آسیبی به محیط زیست نزند.

او فعالیت مشترک با شهرداری‌های ۵۱ شهر کشور را از جمله اقدامات پدافند غیرعامل برشمرد و افزود: بیش از ۲۰۰ هزار تجهیزات اولیه ایمنی برای برخی مناطق در نظر گرفته شده است.

سردار جلالی تاکید کرد: در توسعه صنایع شیمیایی کشور باید به مقوله ایمنی در برابر نفوذ سایبری توجه بسیار زیادی کرد. خیلی اوقات نفوذ سایبری به یک زیرساخت شیمیایی می‌تواند موجب حادثه در آن زیرساخت شود.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه نظام حفاظت شیمیایی و تاب آوری اجتماعی از جمله برنامه‌هایی است که باید آن‌ها را به نتیجه رساند، گفت: امروزه آمریکایی‌ها از تولیدکنندگان اصلی سلاح‌های شیمیایی هستند، اما نسبت به این موضوع در کشور‌های دیگر مقاومت می‌کنند.

او افزود: مقام معظم رهبری استفاده از عوامل شیمیایی را در حوزه سلاح و تجهیزات حرام می‌داند، اما در حوزه پدافند می‌فرمایند هرچه می‌توانید ظرفیت دفاعی کشور را بالا ببرید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: ستاد کل باید از صنعت تجهیزات شیمیایی کشور حمایت ملی داشته باشد. امروز بحران ماسک همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین باید به تامین زیرساخت تجهیزات بهداشتی توجه جدی شود.

سردار جلالی اظهار کرد: در مجموعه‌های صنعتی کشور باید دتکتور‌های مربوطه را داشته باشیم تا میزان خطر را بسنجد.

او با اشاره به اینکه پدافند شیمیایی صنعتی هایتک است، گفت: اخیرا با سازمان اورژانس کشور تفاهم نامه داشتیم که براساس آن تعداد ۲۰۰ آمبولانس در سراسر کشور مجهز کردیم تا اگر مصدوم بیولوژیک داشته باشیم امکان امدادرسانی باشد.

https://ipna.news/150981کپی شد!