ظرفیت تولید پلی‌اتیلن ایران به مرز ۵ میلیون تن افزایش یافت

ظرفیت تولید محصولات پلی‌اتیلن ایران با افتتاح پتروشیمی میاندوآب، درحالی به مرز پنج میلیون تن افزایش یافت که هم اکنون ساخت پنج طرح با هدف افزایش تولید پلی‌اتیلن در کشور فعال شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ با بهره‌برداری از پتروشیمی «میاندوآب» با استفاده از کاتالیست‌های ساخت ایران در مسیر خط اتیلن غرب، ظرفیت تولید «پلی‌اتیلن سنگین» کشور حدود ۱۴۰ هزار تن در سال افزایش یافت.

به عبارت دیگر با افتتاح پتروشیمی میاندوآب، پانزدهمین مجتمع تولیدکننده انواع محصولات پلی‌اتیلن سبک، سنگین و سبک خطی در مدار بهره برداری قرار گرفت تا ظرفیت تولید محصولات پلی‌اتیلن به مرز پنج میلیون تن در داخل کشور افزایش یابد.

از سوی دیگر پیش بینی می شود با تحقق دومین و سومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی در قالب بهره برداری از چندین مجتمع جدید، به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن  کشور افزوده شود.

علاوه بر این، اخیرا مجوزهایی به منظور ساخت سه طرح جدید تولید پلی‌اتیلن در صنعت پتروشیمی صادر شده است به طوری‌که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از احداث مجتمع ۳۰۰ هزار تنی تولید پلی‌اتیلن در مجاورت پتروشیمی گچساران خبر داده است.

با اجرای طرح افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت تولید اتیلن در پتروشیمی «پلیمر آریا ساسول» هم ساخت واحد ۳۰۰ هزار تنی افزایش تولید پلی اتیلن هم در این مجتمع پتروشیمی کلید خورده است.

این درحالی است که با اتصال پتروشیمی تبریز به خط لوله اتیلن غرب هم ساخت واحد ۳۱۰ هزار تنی پلی اتیلن در این مجتمع پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته تا دست کم شاهد ساخت سه طرح جدید پلی‌اتیلن در صنعت پتروشیمی باشیم.

نگاهی به وضعیت عرضه و تقاضای جهانی و منطقه‌ای محصولات پلی‌اتیلنی نشان می دهد که پس از شیوع کرونا در جهان، بازار با افزایش تقاضا برای بسته بندی محصولات و به تبع آن رشد تقاضا برای محصولات پلی اتیلن به ویژه گریدهای فیلم روبرو شده است.

در این بین تحلیلگران بازار اعتقاد دارند حتی در صورت فروکش کردن شیوع کرونا در جهان با تغییر الگوهای بهداشتی و نیاز به بسته بندی بیشتر محصولات، تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن ها با افزایش تقاضا در میان مدت و بلندمدت روبرو خواهد شد، بنابراین ساخت و توسعه واحدهای پلی‌اتیلنی با رویکرد تامین نیازهای داخلی و رویکرد صادراتی کماکان از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار خواهد بود.

https://ipna.news/150966کپی شد!