رضه دو برابری در بورس کالا به میزان ۴۰۰ تن ای پی وی سی خواهیم داشت که ۲۶۴ تن سهمیه عادی و ۱۳۲ تن هم سهمیه اتحادیه چرم است..

در نشست هم اندیشی مدیران بخش‌های مختلف پتروشیمی اروند و اعضای اتحادیه چرم که در غرفه پتروشیمی اروند در ششمین نمایشگاه بین المللی کیف، کفش و  چرم برگزار شد، منصوری پور رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به ارائه توضیحاتی در مورد تامین ای پی وی سی در بورس کالا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛در ابتدا آقایان ملک پور رییس اتحادیه چرم، فلاح دبیر اتحادیه، محمدی، داورپناه و عرب اعضای هیات رییسه اتحادیه چرم اعلام کردند که اگر عرضه کافی وجود داشه باشد، کمبودی در بازار وجود نخواهد داشت و در صورت عدم عرضه کافی، اعضایی که نتوانند ای پی وی سی مود نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند به ناچار تعطیل خواهند شد. در ادامه اعضا خواستار یک خط قرمز برای موجودی کف انبار شرکت شدند.

همچنین اعضا خواستار مکانیزمی شدند که بر مبنای آن ۴۰۰۰۰ تن ظرفیت تولید انجام شده و رصد بیشتری برای تولید نوع گرید مصرفی ای پی وی سی انجام شود. اعضای اتحادیه چرم خواستار حضور در کمیته تخصصی شدند و گفتند در صورت تامین ۳۰۰۰۰ تن ای پی وی سی، اتحادیه می‌تواند ساانه ۴۰ میلیون متر مربع چرم برای مصرف داخل و صادرات، تولید کند.

در مجموع، در این نشست اعضای اتحادیه چرم خواستار افزایش سهمیه و تامین ای پی وی سی اتحادیه و تامین آن از طریق قرارداد بلندمدت شدند.
منصوری پور رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در پاسخ گفت: در اساسنامه اتحادیه چرم غیرانتفاعی قیدشده و خرید و فروش وجود ندارد، لذا اتحادیه باید تعاونی تشکیل بدهد تا بتواند سهمیه بیشتری از ای پی وی سی اروند را در اختیار بگیرد و اتحادیه توان انجام این کار را دارد.

به باور منصوری پور، یک راهکار دیگر تشکیل شرکت بازرگانی توسط اعضای اتحادیه است. لذا چارچوبش را اعضای اتحادیه می‌توانند تهیه بکنند. اعضا باید بهین یاب داشته و کد بورسی هم داشته باشند.

وی افزود: این شرکت جدید می‌تواند واردات و صادرات داشته باشد و از بورس کالا نیازهای خود را تامین کند و از جمله قرارداد بلندمت تامین ای پی وی سی داشته باشد. مدیر دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ابراز امیدواری کرد به زودی تعاونی یا شرکت بازرگانی اتحادیه چرم تشکیل بشود تا بتوانیم قرارداد بلندمدت تامین ای پی وی سی ببندیم.

منصوری پور اضافه کرد: همکاری خوب اعضای اتحادیه با پتروشیمی اروند باعث فعالیت آن شده است . بحثی که وجود دارد اینکه وزارت صمت می‌خواهد نظارت و کنترل داشته باشد و مشکل از جانب پتروشیمی اروند نیست.
رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تصریح کرد: نکته مهمتر اینکه در کمیته تخصصی یک رای داریم لذا تامین بلندمدت ای پی وی سی اتحادیه در حوزه اختیار ما نیست و اعضای اتحادیه نیازمند اصلاح اساسنامه هستند تا پتروشیمی اروند بتواند خارج از بورس ای پی وی سی عرضه بکند.

وی ادامه داد: حتی با بانک تجارت هم صحت کرده‌ایم که ال سی داخلی با ۱۰-۲۰ درصد ضمانت ، ۱۰۰ درصد ال سی بدهد. در اجلاس مدیران عامل پتروشمی که در مشهد برگزار می‌شود آقای دولت آبادی مدیرعامل بانک تجارت هم دعوت شده است تا در مورد ال سی داخلی و صندوق حمایت جهت کمک به شرطی که طرف مقابل هم شرایط را دشته باشد صحبت بکند.

محمدرضا کریمی مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند هم اعلام کرد در سیستم توزیع خود شرکت اروند نمی تواند دخالت بکند و دوست نداریم شاهد عرض ای پی وی سی بارقابت در بورس باشیم. لذا با توجه به مسائل فنی هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنیم از هفته اینده عرضه دو برابری در بورس کالا به میزان ۴۰۰ تن ای پی وی سی خواهیم داشت که ۲۶۴ تن سهمیه عادی و ۱۳۲ تن هم سهمیه اتحادیه چرم است.

رییس بازرگانی پتروشیمی اروند افزو: حتی ما اخیرا ۴ قرارداد فروش خارجی را به خاطر در اولویت بودن تامین داخل علیرغم دریافت پیش پرداخت لغو کرده‌ایم و به جای آن اس پی وی سی  مدهیم. لذا اعضای اتحادیه می‌توانند درخواست بدهند که سهمیه شان مثلا تا ۸۰ درصد  ای پی وی سی عرضه شده در بورس افزایش یابد.

در پایان هم منصوری پور رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت که این شرکت بنابر وظیفه از اتحادیه چرم و انجمن‌های مشابه حمایت می‌کند ولی این وزارت صمت است که نظارت را برعهده دارد و از دست پتروشیمی اروند خارج است چرا که مصوبه دولت است که مواد پتروشیمی در بورس کالا عرضه بشود و بر اساس دستور العمل های وزارت صمت خرید این مواد صورت می گیرد. و این وزارتخانه قرارداد بلند مدت خرید ای پی وی سی را بدون داشتن بهین یاب، قبول نمی‌کند.

 

https://ipna.news/150952کپی شد!