بهره برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی

زنگنه گفت: با افتتاح پتروشیمی میاندوآب تولیدات اتیلن به ۷ میلیون تن می‌رسد .

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ بیژن زنگنه وزیر نفت ظهر امروز در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت گفت:با افتتاح پتروشیمی میاندوآب تولیدات اتیلن به ۷ میلیون تن می‌رسد که سهم پتروشیمی میاندوآب ۲ میلیون تن است.

وزیر نفت از افتتاح ۱۷ طرح تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها میزان تولیدات پتروشیمی سه رقمی و به ۱۰۰ میلیون تن افزایش می‌یابد، با افتتاح ۱۷ طرح، ۲۵ میلیون تن به تولید ناخالص افزوده می‌شود. ارزش تولید محصولات پتروشیمی در ابتدای سال ۹۲، ۱۲ میلیارد دلار بود که این میزان تا پایان کار دولت به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

زنگنه عنوان کرد: بیش از بیست طرح افتتاح شده و بالای ۵ میلیارد دلار ارزش تولید این طرح‌ها بوده است. در حال حاضر ظرفیت تولید اتیلن در کشور  حدود ٧٠ میلیون تن است که به ١٠٠ تن هم خواهد رسید.

او ادامه داد: این طرح‌ها (۱۷ طرح توسعه پتروشیمی) سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رهنمود‌های رهبری را در توسعه پتروشیمی به خوبی دنبال کرده است

وزیر نفت از افتتاح طولانی‌ترین خط لوله انتقال اتیلن جهان خبر داد و افزود: با این خط توانایی انتقال ۲/۵ تن مواد به مناطق عمدتا توسعه نیافته کشور را داریم.

مدیرعامل پتروشیمی میاندوآب در این زمینه گفت: این مجتمع هم‌اکنون با ظرفیت مطلوب در حال فعالیت بوده و به‌تدریج هم‌زمان با افزایش دریافت خوراک از طریق خط لوله اتیلن غرب، تولید این مجتمع نیز افزایش خواهد یافت.

احد مهدوی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار حجم اتیلن دریافتی افزایش می‌یابد،افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود به‌زودی با همه ظرفیت به ۱۴۰ هزارتن تولید پیش‌بینی‌شده دست خواهیم یافت.

مهدوی با بیان اینکه پس از تأمین نیاز داخل، بخشی از تولید پتروشیمی میاندوآب از سوی بازرگانی هلدینگ باختر به صادرات اختصاص می‌یابد،گفت: امیدواریم با راه‌اندازی پتروشیمی میاندوآب شاهد تحول در منطقه و رونق صنایع تکمیلی باشیم.

گفتنی است پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ‌زنی و در همان سال نیز زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تامین و دیوار کشی شد.

از زمانی که درسال ۸۱ وزارت نفت به منظور توسعه غرب کشور و اشتغال جوانان، احداث پتروشیمی میاندوآب را به تصویب رسانید، حدود ۱۸ سال می‌گذرد که پتروشیمی مهاباد در سال ۹۵ افتتاح، اما پتروشیمی میاندوآب بعد از کلنگ زنی در سال ۸۳ اسیر وعده‌ها شد تا اینکه امروز بالاخره پس از ۱۸ سال انتظار افتتاح شد.

https://ipna.news/150919کپی شد!