افت ۴۰ درصدی ارزش صادراتی مواد پتروشیمی‌

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی می‌گوید: به دلیل کاهش قیمت نفت، قیمت پتروشیمی‌ها هم حدود ۴۰ درصد ارزان شده است. ارزان شدن قیمت پتروشیمی در بازارهای داخلی به معنای این نیست که صادرات مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های پتروشیمی درباره روند صادرات پتروشیمی گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت، قیمت پتروشیمی‌ها هم حدود ۴۰ درصد ارزان شده است. ارزان شدن قیمت پتروشیمی در بازارهای داخلی به معنای این نیست که صادرات مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی متوقف شده است. پتروشیمی‌ها در حمل و نقل، فروش و بازاریابی با هیچ مشکلی رو به رو نیستند اما ارزش صادرات‌ آنها کاهش یافته است.

سید حمید حسینی به بازگشت ارز پتروشیمی‌ها اشاره کرد و افزود: بخشی از محصولات مایع پتروشیمی همچنان به بازار عراق صادر می‌شود. فعلا نمایندگان بخش‌خصوصی و شرکت‌ها مشکلی در بازگشت ارزشان ندارند اما دولتی‌ها هنوز نتوانستند ارز حاصل از قراردادهای آب، برق و گازشان را وصول کنند. بسیاری از افراد از پیمان سپاری ارزی ناراحت هستند و فکر می‌کنند که اگر پیمان ارزی نباشد صادرات افزایش خواهد یافت.

او به بدهی عراق به ایران در حوزه گاز و برق اشاره و اظهار کرد: آمار دقیقی درباره میزان بدهی عراق در حوزه گاز و برق وجود ندارد. قیمت گاز به قیمت نفت بستگی دارد. طبق آمارها ۵٫۲ میلیارد دلار گاز به عراق صادر می‌شود و همچنین صادرات برق به عراق نیز به ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد اما اینکه دولت عراق چه زمانی بدهی خود را با ایران تسویه کند، مشخص نیست. ممکن است این تسویه حساب‎‌ها تا دو سال طول بکشد.

https://ipna.news/150788کپی شد!