شبح نیما در بازار پلیمرها

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با رشد اعلام شد. همزمان با این رخداد شاهد رشد قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم. رشد بهای آزاد و نیمایی ارز و اثرگذاری افزایش قیمت‌های جهانی بر نرخ‌های پایه همگی مواردی است که از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی حمایت کرده است. این در حالی است که افت حجم معاملات در هفته گذشته پتانسیل کاهش موجودی انبارهای تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی را درپی‌داشته که می‌تواند محرکی بنیادین برای افزایش تقاضا در بورس و بازار باشد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با اهرم رشد نزدیک به یک درصدی بهای نیمایی ارز اعلام شد که در کنار افزایش قیمت‌های جهانی بسیاری از پلیمرها و ترکیبات شیمیایی موجب شد تا این بازار با رشد نسبتا شدید قیمت‌های پایه‌ روبه‌رو شود. همین سیگنال قیمتی می‌تواند به وضوح در معاملات بورس کالا ایفای نقش کند که یکی از خروجی‌های آن رشد شاخص قیمت پلیمرهای دنیای‌اقتصاد خواهد بود. در قیمت‌های پایه پلیمرها به‌جز پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و پلی‌استایرن مقاوم سایر پلیمرها رشد نرخ داشتند و فراگیرترین افزایش قیمت‌ها به گریدهای رایج پلی‌اتیلنی مربوط بود. در گروه ترکیبات شیمیایی نیز به‌جز دی اتیلن‌گلایکول، بنزن و منواتیلن گلایکول سایر گروه‌های کالایی شیمیایی افت نرخ داشتند.

 در گزارش‌های اخیر بازار پتروشیمی شاید یک‌بار هم نبوده که هشدار رکودتورمی را مطرح نکنیم. این هشدار نه‌تنها محقق شده بلکه مدتی است که عمیق‌تر می‌شود و نوسان قیمت‌های پایه نیز به آتش رشد قیمت‌های بازار آزاد کمک می‌کند. البته نوسان بهای آزاد ارز را باید به این موارد افزود تا در نهایت گردونه‌ای ایجاد شود که قیمت‌هایی نجومی را به ثبت برساند. از هم‌اکنون به‌وضوح می‌توان گفت که یک هفته مهم و دشوار را شاهد هستیم، آن‌هم در شرایطی که هفته‌های کاری در بازار پتروشیمی‌ها از روز یکشنبه با اعلام قیمت‌های پایه در بورس کالا آغاز شده و تا زمان اعتبار این قیمت‌ها در هفته بعد از آن ادامه می‌یابد. پذیرش این مطلب دقیقا به معنی آغاز یک هفته دشوار است که از روز شنبه با پیش‌قراولی رشد قیمت‌ها در بازار آزاد آغاز شده است. در یکی دو روز آینده اگر رخداد جدیدی از لحاظ نوسان بهای ارز آزاد و یا هجوم عرضه‌های جدید را شاهد نباشیم باید انتظار داشت که بازار راهی جز تبعیت از نوسان قیمت دلار نداشته باشد و افزایش قیمت‌ها به ثبت برسد. روز گذشته نیز رشد قیمت‌ها به وضوح ذهنیت اهالی بازار را ترسیم کرد که به تعمیق نگرانی‌های قیمتی منتهی شده است. این روند کلی اگر با کاهش حجم معاملات در بورس کالا روبه‌رو شود نگران‌کننده‌تر خواهد بود و مصداق عینی رکودتورمی است. شاید بازهم باید به انتقادات روز شنبه اشاره کرد و کاهش حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته را به نقد کشید زیرا فضای چندانی را برای خرید ایجاد نکرده و همچنین بازگشت همین عرضه‌های عقب‌افتاده هفته جاری به بورس کالا به معنی خرید با قیمت‌های بالاتری است که اگر چنین ذهنیتی صحت داشته باشد، معرف نقدهای چندین‌باره پیشکسوتان صنعت پلیمر در کشور است.

 

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
https://ipna.news/150773کپی شد!