۳ محصول جدید زنجیره بوتان در بندرماهشهر تولید می شود

همزمان با برنامه‌ریزی برای تحقق دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی، نخستین طرح کامل‌کننده زنجیره بوتان در بندرماهشهر با هدف تولید تجاری سه محصول مهم و جدید آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛با آغاز شمارش معکوس تحقق دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی، نخستین طرح تکمیل‌کننده زنجیره ارزش خوراک «بوتان» در ماهشهر به‌عنوان قدیمی‌ترین هاب پتروشیمی ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

پتروشیمی امیرکبیر یکی از تجربه‌های موفق استفاده از خوراک «بوتان» به همراه اتان در صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌رود و در عمل با ترکیب متنوعی از انواع خوراک‌های گازی، زمینه‌ساز تولید محصولات متنوعی شده است و با این تجربه موفق، نخستین طرح کامل‌کننده زنجیره خوراک بوتان به‌صورت مستقل در قالب پتروشیمی «پتروکیمیای ابن سینا» در قالب دومین جهش توسعه پتروشیمی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با بهره‌برداری از این طرح، برای نخستین بار امکان تولید تجاری سه محصول «انیدرید مالئیک»، «ایزو بوتان» و «نرمال بوتان» در بندرماهشهر فراهم می‌شود که این محصولات در صنایع تکمیلی همچون ساخت و تولید انواع رزین‌های پلی‌استر، صنایع خودروسازی، دریایی، الکترونیک، انواع الیاف‌ها و … دارای کاربردهای متنوع و متعددی است.

خوراک پتروشیمی «پتروکیمیای ابن سینا» حدود ۷۱ هزار تن بوتان است که مقرر شده از سوی صنایع پتروشیمی بندرماهشهر همچون بندرامام تأمین شود، ضمن آنکه نخستین طرح مستقل تکمیل‌کننده زنجیره بوتان صنعت پتروشیمی با دانش فنی و لایسنس اروپایی راه‌اندازی خواهد شد.

از سوی دیگر، نخستین طرح تکمیل زنجیره ارزش بوتان در حالی در صنعت پتروشیمی راه‌اندازی خواهد شد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف متنوع‌سازی سبد تولید محصولات قصد دارد از خوراک مازاد بوتان تولیدی در فازهای پارس جنوبی در سایر خوراک‌های گازی، برای ساخت و بهره‌برداری مجتمع‌های خوراک ترکیبی استفاده کند و تاکنون مجوزهایی برای آغاز مطالعات و ساخت این طرح‌ها صادر شده است.

https://ipna.news/150766کپی شد!