تمرکز شرکت ملی پتروشیمی ​بر افزایش ظرفیت تولید پروپیلن به ۳ میلیون تن

معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: طرح های پیشران صنعت پتروشیمی به عنوان بخش مهمی از برنامه توسعه هوشمند صنعت با سرعت اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛بهزاد محمدی با اشاره به سیاست افزایش ظرفیت پروپیلن تا سه میلیون تن در سال ، اظهار کرد: تولید فعلی پروپیلن در کشور حدود ۹۸۰ هزار تن در سال است. بررسی های آماری نشان می دهد در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۴ با ۷۰۰ هزار تن کمبود پروپیلن در کشور روبرو می شویم.

محمدی با بیان این که با تولید پروپیلن می توانیم صنایع پایین دستی را با جذابیت بیشتری گسترش دهیم، افزود: برنامه ریزی لازم برای جبران کمبود پروپیلن در افق ۱۴۰۴ انجام شده است به طوریکه در حال حاضر با مازاد تولید متانول در واحدهای سواحل خلیج فارس روبرو هستیم که می‌توانیم آن را با روش MTP (متانول به پروپیلن) تبدیل و‌ بخش عمده آن را به مرکز ایران منتقل کنیم.

معاون وزیر نفت و‌ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پروژه انتقال و احداث مخازن ذخیره سازی پروپیلن در منطقه مرودشت که برای اطلاع از محل احداث آن هفته گذشته بازدیدی از آنجا داشت ، گفت : این محدوده دسترسی خوبی به جاده و خط راه آهن دارد و شرایط توزیع پروپیلن به شمال استان فارس و استان های اطراف نظیر اصفهان، یزد، کرمان و کهکیلویه و بویر احمد و… را دارد.

وی با بیان اینکه با دسترسی آسان به پروپیلن می توان زمینه احداث طرح های پتروشیمی را در مناطق مرکزی بالا برد افزود: این طرح ها می‌توانند شامل طرح های زنجیره پایین دست پروپیلن باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طرح های پیشران در چهار محور متانول ، پروپیلن ، اتیلن و بنزن اجرا می شود، گفت : این پروژه مربوط به طرح های پیشران پروپیلن است.

محمدی با اشاره به تمرکز بیشتر واحدهای متانول در جنوب کشور گفت: پیش بینی شده تا در پروژه های شمال کشور با روش (GTP) از گاز پروپیلن تولید کنیم و از طریق خط لوله، پروپیلن تولیدی را به دامغان و ایستگاه ذخیره سازی پیش بینی شده منتقل و در ادامه به استان های همجوار مثل سمنان، خراسان شمالی و سایر استان ها توزیع کنیم.

وی افزود: به این ترتیب در کنار خزر (از طریق گاز) و‌ خلیج فارس (از طریق متانول) که دو موقعیت مناسب دریایی است پروپیلن تولید می کنیم و به مرکز و استانهای شمالی منتقل می کنیم، در این مسیر به ایستگاه های ذخیره سازی پروپیلن نیاز داریم که همزمان با اجرای پروژه ، آنها هم احداث می شود.

محمدی با اعلام اینکه خطوط لوله مورد نیاز به این پروژه در جنوب و شمال از کنار خط لوله سراسری گاز عبور می‌کند ، افزود: برای اجرای این خط لوله نیازی به استحصال زمین و‌تملک‌ نداریم.

وی با بیان اینکه زمین برای ذخیره سازی را در محدوده ای در شرق شهرستان مرودشت انتخاب کردیم تا نیازی به جابهجایی خط از زمینهای شخصی نباشد ، افزود: برای تامین این زمینها در حال مذاکره هستیم تا معارض احتمالی برطرف شود.

معاون وزیر نفت افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی خط لوله و ایستگاه ذخیره سازی را اجرا می کند و‌ برای احداث پروژه ها در مبدا جنوب و نیز در شمال از حضور سرمایه گذار خصوصی استفاده می کنیم.

https://ipna.news/150747کپی شد!