مدیرعامل صنایع پتروشیمی: پتروشیمی‌های سود آور در راه بازار سرمایه هستند

از ۲۳ میلیون تن محصول صادراتی ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل کرده‌ایم و ۵ میلیارد دلار نیز از عرضه داخلی درآمد داشته‌ایم و به طور کلی مجموع درآمد ما در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد دلار بوده و بنا به تعهد به بانک مرکزی ۶۰ درصد واریزی به سامانه نیما را عملیاتی کرده‌ایم و حتی بیش از این تعهد یعنی ۸۵ درصد ارز صادراتی را به سامانه نیما واریز کردیم.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ بهزاد محمدی مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه در کل دنیا شاهد تغییرات قابل توجهی از شیوع کرونا بر اقتصاد هستیم، اظهار داشت: براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد جهانی ۳ درصد کوچک می‌شود، کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما پتروشیمی نقش اصلی و رتبه اول را در تامین منابع ارزی دارد، گفت: سال گذشته قیمت محصولات کاهش یافته بود، محصولات زنجیره بالادست بیشترین آسیب را دیدند بنابراین باید به سمت تکمیل و توسعه زنجیره تولید برویم.

مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی در دوره گذار به سر می‌برد، گفت: ما باید از یک محصول یک خوراک به سمت یک خوراک و چند محصول حرکت کنیم تا صنعت توسعه یافته و تاب‌آور باشد و از برخی عدم قطعیت‌ها مصون شویم.

محمدی با بیان اینکه تلاش ما این است که توسعه هوشمندانه و جامع‌نگرانه داشته باشیم، گفت: برای تحقق این موضوع باید توسعه صنعت در دستور کار قرار گرفته و نقش سکانداری تغییر کند.

وی با بیان اینکه ما اکنون خروجی مناسبی در بخش صادرات داریم، درباره بحث بازار داخل محصولات پتروشیمی نیز بیان کرد: تامین بازار داخل به شکل پایدار انجام می‌شود البته در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نوسانات ناشی از کرونا داشتیم اما اکنون براساس آخرین آمار مربوط به اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش معاملات در بورس کالا داشتیم.

 تمامی پتروشیمی‌های واقعی را به سازمان بورس اعلام کرده‌ایم

محمدی در پاسخ به این سوال که مبنی بر ثبت کاغذی برخی مجتمع‌های پتروشیمی در بورس گفت: هر مجتمع قبل از ورود به بورس از سوی ما استعلام می‌شود و در هر حال هر برنامه توسعه‌ای در پتروشیمی مبتنی بر فعالیت عملی است. طرح‌های پتروشیمی کاغذی در صنعت به حساب نمی‌آیند و مورد محاسبه ما قرار نمی‌گیرد. ما تمامی پتروشیمی‌های واقعی را به سازمان بورس اعلام کرده‌ایم.

وی درباره اینکه برخی محصولات پتروشیمی افزایش قیمت داشته‌اند، گفت: بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم زیرا علیرغم افزایش ۱۱ درصدی معاملات در بورس، ۸ درصد درآمدهای ما کاهش یافته است.

مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی درباره طرح اتیلن اکساید همدان گفت: این طرح دانش فنی مناسب و اروپایی دارد و برای اولین بار است که در کشور اجرایی می‌شود. آب مورد نیاز تامین شده است. تامین خوراک از خط اتیلن غرب خواهد بود و طی هفته آینده در خصوص بحث سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه ما از عدم توسعه متوازن رنج می‌بریم، یادآور شد: به دنبال توسعه کورکورانه و هیجانی نیستیم و همزمان با توسعه پروپیلن، صنایع بالادست را نیز تعیین تکلیف کرده‌ایم و همزمان با آن بحث تولید و انتقال ذخیره‌سازی نیز اجرایی می‌شود.

مصرف خوراک به ۱.۵ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر نفت ملی پتروشیمی درباره وضعیت صنعت در سال ۹۸ تصریح کرد: ما طی سال گذشته ۳۵ میلیون تن خوراک دریافت کردیم که این رقم معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است و با افزایش طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف منابع نفت و گاز به ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد و به این ترتیب فرآیند گذار از خام‌فروشی به شکل واقعی در حال انجام است.

محمدی با اعلام اینکه اکنون ۵۸ مجتمع تولیدی فعال داریم، اظهار داشت: ظرفیت صنعت تا پایان سال ۹۸، ۶۶ میلیون تن در سال بوده و محصولات تولیدی ما شامل محصولات پلیمری، شیمیایی، هیدروکربوری و کود اوره برای استفاده داخل و صادرات بوده است.

وضعیت مصرف داخلی و صادرات

وی یادآور شد: در حال حاضر ۳۳۹ نوع محصول پلیمری و ۴۲ نوع محصول شیمیایی تولید می‌کنیم و از ۶۶ میلیون تن ظرفیت ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش تولید می‌شود و از این میزان ۲۳ میلیون تن صادر و ۸ میلیون تن به مصرف داخل می‌رسد.

۱۵ میلیارد دلار درآمد؛ در سال ۹۸

مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: از ۲۳ میلیون تن محصول صادراتی ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل کرده‌ایم و ۵ میلیارد دلار نیز از عرضه داخلی درآمد داشته‌ایم و به طور کلی مجموع درآمد ما در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد دلار بوده و بنا به تعهد به بانک مرکزی ۶۰ درصد واریزی به سامانه نیما را عملیاتی کرده‌ایم و حتی بیش از این تعهد یعنی ۸۵ درصد ارز صادراتی را به سامانه نیما واریز کردیم.

محمدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ۸ میلیون تن محصول به صنایع پایین دستی عرضه می‌کند، گفت: ما در صنایع پایین دست ۱۵ هزار بنگاه فعال داریم که ۸۰ هزار نفر مستقیما در آن مشغول به کار هستند و در کل ۹۸۰ هزار نفر در صنعت پتروشیمی فعالیت دارند.

درآمد ارزی پتروشیمی تا سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد

وی با اشاره به برنامه توسعه بلندمدت و میان‌مدت در صنعت پتروشیمی جهت دستیابی به جهش دوم و سوم تصریح کرد: این اهداف با بهره‌برداری از ۲۷ طرح عملیاتی می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ از تولید ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسیم و به این ترتیب اهداف برنامه ششم توسعه نیز برای رسیدن به تارگت تولید ۱۰۰ میلیون تن محقق خواهد شد و درآمد ارزی نیز از ۱۵ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

سال ۹۹ سال طلایی پتروشیمی

معاون وزیر نفت سال ۹۹ را سال طلایی پتروشیمی دانست و افزود: در سال جاری ۱۶ طرح به بهره‌برداری می‌رسد هرچند به دلیل وجود کرونا در سرعت بهره‌برداری از طرح‌ها اختلال ایجاد کرده و ۴ پروژه به سال آتی موکول شده است. بنابراین در سال جاری بهره‌برداری از ۱۲ طرح قابل تحقق خواهد بود و بر این اساس با ۱۱.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از ظرفیت تولید ۶۶ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن می‌رسیم؛ یعنی ۳۵ درصد رشد در ماه‌های آتی در این صنعت محقق خواهد شد.

محمدی متانول کاوه، متانول بوشهر، متانول کیمیاپارس خاورمیانه، بیدبلند ۲، الفین ایلام، اوره آمونیاک لردگان و مسجدسلیمان همچنین پتروپالایش کنگان، پلی‌اتیلن میاندوآب، پی وی سی هگمتانه، پتروکیمیای ماهشهر را از جمله طرح‌های در حال راه‌اندازی برشمرد و پنتان هگزان اکسیر هلال عسلویه را اولین طرح‌های در حال راه‌اندازی در سال جاری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۴ طرح در اوایل سال آینده افتتاح می‌شوند،   طرح تولید کاتالیست در لرستان در سال جاری و تولید پلی اتیلن و متانول برای رسیدن به جهش ۱۴۰۴ را از جمله طرح‌هایی دانست که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

درآمد پتروشیمی تا ۵ سال دیگر ۳۴ میلیارد دلاری می‌شود

مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی گفت: در جهش سوم یعنی تا سال ۱۴۰۴، ۲۷ طرح به پروژه‌ها اضافه می‌شود و ظرفیت تولید به ۱۳۰ میلیون تن افزایش و درآمد از صنعت به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد.

محمدی تصریح کرد: در جهش سوم طرح‌های دانش فنی برای اولین بار اجرا می‌شوند و برنامه تولید پروپیلن از پروپان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهش سوم ۱۰ محصول جدید برای اولین بار تولید خواهند شد، یادآور شد: مشارکت بخش خصوصی در جهش سوم سه برابر جهش دوم خواهد بود.

طرح‌های تامین خوراک

معاون وزیر نفت درباره ایجاد ظرفیت تامین خوراک برای طرح‌های پتروشیمی نیز گفت: در این راستا سه طرح NGL ۳۱۰۰ ایلام و NGL ۳۲۰۰ کارون و NGL خارک تعریف شده است. طرح پتروپالایش کنگان از پایین دست فاز ۱۲ تامین خوراک می‌شود. پتروشیمی بوشهر از فازهای ۶، ۷ و ۸ اجرا می‌شود که یک طرح ریکاوری اتان برای پتروشیمی خواهد بود. طرح بیدبلند ۲ میادین نفتی را پوشش می‌دهد و از گازهای همراه خوراک تامین می‌کند. پارسیان سپهر طرح اتان ریکاوری است و در مجموع ۷ طرح تامین خوراک با سرمایه‌گذاری ۸.۵ میلیارد دلار ۱۴ میلیون تن خوراک تامین می‌کند.

برنامه جبران کمبود PP

محمدی با اشاره به برنامه سال ۹۹ در طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی گفت: طرح‌هایی نیاز داریم که متناسب با نیاز داخل و در راستای ایجاد توازن و تنوع در زنجیره پایین دست باشد. این طرح‌ها شامل زنجیره تکمیل متانول، پروپیلن، بندزن و اتان است که بسته‌های مربوط به آنها طی هفته‌های آینده اعلام می‌شود. برنامه دیگر ما جبران کمبودهای پروپیلن است. در حال حاضر ۹۸۰ هزار تن پروپیلن تولید می‌شود که ۲۰۰ هزار تن کمبود داریم و در سالهای آتی نیز به ۷۰۰ هزار تن نیاز داریم. در سال ۹۹ تلاش می‌کنیم که ظرفیت تولید پروپیلن به ۳ میلیون تن افزایش یابد.

تولید پروپیلن به ۲۳ میلیون تن در ۱۴۰۴ می‌رسد

وی ادامه داد: روش‌های تولیدی پروپیلن از متانول گاز طبیعی را با توجه به اینکه دانش فنی آن را داریم و همچنین در این حوزه (متانول) مازاد داریم، در دستور کار قرار دادیم و بنا داریم که ظرفیت پروپیلن را تا سال ۱۴۰۴ به ۲۳ میلیون تن برسانیم. یعنی از مسیر متانول به پروپیلن برسیم.

مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی همچنین گفت: در بحث GTP نیز از مسیر گاز طبیعی به پروپیلن می‌رسیم و به دانش فنی آن نیز دست یافته‌ایم. اولین طرح مربوط به این پروژه در اسلام‌آباد غرب در حال احداث است و تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی یادآور شد: برای تولید پروپیلن دو مسیر متانول و GTP در ساحل خزر طراحی شده تا بتوانیم پروپیلن را به استان‌های شمال و شمال شرق برسانیم.

وی همچنین به مباحث پژوهش فناوری و روند بومی‌سازی تکنولوژی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷ دانش حوزه پتروشیمی بومی‌سازی شده و این عدد تا سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۰ می‌رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به ایرانی‌سازی کاتالیزها نیز گفت: کاتالیزها در کشور ما ۴۰۰ میلیون تن بازار دارند که ۱۶ گروه در کشور داخلی‌سازی شده که ۱۱ گروه تا پایان سال ۱۴۰۰ و ۱۳ گروه در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارند.

https://ipna.news/150677کپی شد!