درآمد ۱۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال ۹۸

مجموع در آمد‌های کشور از صنعت پتروشیمی در سال ۹۸ بیش از ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: سال گذشته صنعت پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلار محصول صادر و معادل ۵ میلیارد دلار محصول در بازار داخلی عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید صنعت پتروشیمی درسال گذشته ۶۶ میلیون تن بوده است گفت: هم اکنون ۳۳۳ نوع محصول پلیمری و ۴۲ نوع مواد شیمیایی در کشور تولید می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه این شرکت به‌طور مستمر، اجرای طرح‌های اولویت‌دار صنعت پتروشیمی را پایش و ارزیابی می‌کند، افزود: طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی با نظارت و حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال اجرا هستند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون طرح‌های تعریف‌شده در چارچوب جهش دوم (طرح‌هایی که تا ۱۴۰۰به بهره‌برداری می‌رسند) و طرح‌های جهش سوم (که تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند) در حال اجرا هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم و جهش سوم صنعت پتروشیمی، تحولی عظیمی در این صنعت رخ خواهد داد، گفت: ۵۳ طرح منتخب در نقشه راه صنعت پتروشیمی در حال اجراست که این طرح‌ها به‌طور منظم در حال پایش و ارزیابی است، از این تعداد ۲۶ طرح در برنامه تحقق جهش دوم در حال ساخت است و در مرحله بعدی و برای تحقق جهش سوم ۲۷ طرح را تعریف و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: با اجرای طرح‌های جهش دوم، ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی ایران از ۶۶ میلیون تن کنونی به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ می‌رسد و با تحقق جهش سوم ظرفیت تولید به ۱۳۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و این روند از اهمیت صنعت پتروشیمی در توسعه متوازن کشور حکایت دارد.

وی ادامه داد: با تولیدی شدن طرح‌های یادشده، ارزش تولید محصولات پتروشیمی از ۱۵ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین گفت: صنعت پتروشیمی رتبه نخست تأمین ارز کشور را دارد.

محمدی افزود: باید به سمت استفاده از یک خوراک و تولید چند محصول گام برداریم و توسعه هوشمندانه مهمترین راهکار توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات پتروشیمی با همه مشکلات در حال انجام است و با تولید پایدار محصولات پتروشیمی، شاهد رشد ۱۱ درصدی معاملات این محصولات در بورس در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بوده‌ایم.

https://ipna.news/150607کپی شد!