لزوم شتاب بیشتر در اجرای فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ حبیب آقاجری نماینده مردم شهرهای بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام خمینی و جولکی در مجلس شورای اسلامی

پس از استماع گزارش عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای اجرای فاز دوم این طرح، ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده، تسریع در فرایندهای آن را خواستار شد.

آقاجری، توسعه منطقه ویژه و فاز دوم آن را برای شهرستان مهم دانست و خاطر‌نشان کرد: جهت تسریع در انجام فرایندهای این طرح مهم، لازم است تا بخش‌هایی از فرایندهای اخذ مجوز طرح، در قالب نشست‌های تخصصی مشترک با حضور نماینده مردم در مجلس و سایر دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف انجام شود تا همگی به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در انجام این کار کمک کنیم.

سید امید شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در این جلسه گفت: محل جدید به دلیل موقعیت استراتژیک و مناسب خود می‌تواند منجر به تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی شود.

فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار است در ‌زمینی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار، پذیرای ۱۰ مجتمع بالادستی جدید پتروشیمی و صنایع تکمیلی آن باشد. زمین طرح توسعه منطقه ویژه در حال طی مراحل اخذ مجوز، متناسب با طرح آمایش سرزمینی استان خوزستان می‌باشد‌.

تشکیل کارگروه استخدام، گامی مهم در مدیریت اشتغال منطقه ویژه

وضعیت اشتغال، یکی از محورهای مورد بررسی بود که طی این نشست مقرر شد جهت ساماندهی وضعیت اشتغال و جذب و به‌کارگیری نیروها در شرکت‌ها و مجتمع‌های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی کارگروهی با عنوان “کارگروه استخدام” تشکیل شود.

دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر، نماینده حراست ارشد منطقه و رئیس اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از اعضای این کارگروه خواهند بود.

این کارگروه موظف است تا بر نحوه استخدام و به‌کارگیری نیروها در شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، کنترل و پایش مستمر داشته باشد.

مقرر شد این کارگروه، تمامی امور مربوط به اشتغال را پیگیری کرده و درخواست‌ها و اقدامات لازم درون همین کمیته مدیریت شود. ضمناً هر ۳ ماه یک‌بار گزارش کامل عملکرد خود را به مدیران شهرستان و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ارائه نماید.

حرکت شهرستان بندر ماهشهر به سمت توسعه متوازن

در این نشست همچنین موضوع مربوط به مسؤولیت‌های اجتماعی و طرح‌های مصوب کارگروه توسعه متوازن مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

شهیدی نیا گزارشی از روند فعالیت کارگروه و تصمیمات اتخاذ شده در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی ارائه کرد و اظهار امیدواری نمود که با اجرای طرح‌های مصوب کارگروه شاهد شکوفایی و رونق فعالیت‌ها در سطح شهرستان به‌ویژه رفع محرومیت‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته باشیم.

رئیس شورای راهبردی و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به تبیین رویکردهای جدید صنایع پتروشیمی در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی هم‌راستا باسیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت نفت و استاندار خوزستان پرداخت و گفت: در اجرای این طرح‌ها با برنامه محور شدن اهداف و با تخصیص منابع و اعتبارات به مناطق کمتر برخوردار، از طریق شناسایی ظرفیت‌های منطقه و نیازسنجی کمی و کیفی طرح‌های مطالعه شده در‌ ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فصل جدیدی از فعالیت‌ها از سر گرفته شده است.

سید امید شهیدی نیا، خاطرنشان کرد: از طریق تنظیم سیاست‌ها و رویه‌ها در اتخاذ تصمیمات، تخصیص منابع به مناطق کم برخوردار هدفمندتر شده است.

وی تأکید کرد که صنعت نمی‌تواند به‌تنهایی محور توسعه شهرستان قرار گیرد و در این راستا سایر دستگاه‌های اجرایی نیز می‌بایست به ایفای نقش ذاتی خود بپردازند و نقش و سهم مشارکتی خود را در تأمین اعتبارات و اجرای طرح‌ها ایفا نمایند.

در ادامه این نشست، آقاجری، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، اقدامات صنعت در ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی در سطح شهرستان را بسیار سازنده و در مسیر توسعه دانست و با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی سایر دستگاه‌ها در ایفای وظایف ذاتی خود، افزود: تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی استان می‌بایست در تخصیص منابع و امکانات به بندر ماهشهر همانند سایر شهرستان‌ها به وظایف خود عمل کنند.

حبیب آقاجری گفت: مدیریت برنامه‌ریزی استان به صرف وجود صنایع پتروشیمی،  شهرستان بندر ماهشهر را با نگاه برخورداری نگاه می‌کنند و حق‌وحقوق قانونی و اعتبارات عمرانی را در اختیار شهرستان قرار نمی‌دهند که این خود عامل اصلی عدم توسعه‌یافتگی ماهشهر می‌باشد.

وی تأکید کرد: این رویکرد می‌بایست توسط ارگان‌ها و دستگاه‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی مورد تجدیدنظر قرار گیرد و ما خواستار نگاه عدالت محور در تخصیص منابع و اعتبارات و توجه به مناطق محروم و کم برخوردار هستیم.

در ادامه نشست، دبیر کارگروه توسعه متوازن شهرستان بندر ماهشهر، ضمن تشکر از اهتمام و پیگیری‌های مؤثر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد کارگروه توسعه متوازن، گفت: تشکیل کارگروه توسعه از ابتکارات بسیار خوب و مؤثری بود که تأثیر زیادی در هدفمند کردن اعتبارات و تخصیص منابع شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی داشت.

محسن ادیبی، توجه به بخش‌های کشاورزی، راه‌های روستایی، مسکن محرومان، اشتغال‌زایی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و توجه به آموزش و مهارت‌آموزی را از محورهای احصا شده کارگروه عنوان کرد و افزود: تمرکز بر مناطق کمتر توسعه‌یافته و کمک به توازن توسعه از مهم‌ترین کارکردهای کارگروه توسعه متوازن شهرستان بندر ماهشهر است.

وی، خواستار سرعت بخشیدن دستگاه‌ها در‌ اجرایی شدن طرح‌ها و تخصیص سهم اعتبارات شد و گفت: فصل جدیدی از خدمت به مردم شریف شهرستان بندر ماهشهر شکل گرفته است که با همگرایی و همدلی بسیار خوبی که در بین مدیران صنعت و مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه نماینده محترم در مجلس در نگاه توسعه‌ای به شهرستان وجود دارد ان شاالله در آینده نزدیک شاهد شکوفایی طرح‌ها در منطقه خواهیم بود.

رئیس شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مدیران عامل شرکت‌های عملیات غیر صنعتی، اروند، امیرکبیر، بندر امام، شهید تندگویان، فن‌آوران و فرماندار شهرستان بندر ماهشهر عضو کارگروه توسعه متوازن شهرستان بندر ماهشهر هستند.

بررسی و احصای ظرفیت‌های توسعه محلی، کمک به توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر، هدایت منابع مالی شرکت‌ها با هدف فراهم ساختن تسهیلات کم‌بهره برای توسعه اشتغال، نیازسنجی، ارزیابی و اجرای طرح‌های عمرانی، زیربنایی، آموزشی و درمانی، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و برقراری ارتباط بیشتر با مردم، جریانات اجتماعی و بزرگان منطقه به‌منظور ایجاد احساس منفعت مشترک از تلاش‌های این کارگروه بوده است.

https://ipna.news/150603کپی شد!