اعلام برنامه زمانبندی اورهال پتروشیمی‌ها و تاثیرات آن بر بازار

متاسفانه با گذشت بیش از ۸ سال از عرضه این محصولات در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا، هنوز مجتمع‌ها آمار تولید و اور‌هال خود را به‌صورت شفاف اعلام نمی‌کنند و همین امر زمینه ساز ایجاد رانت اطلاعاتی برای افراد مطلع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛این روزها  محصولات پتروشیمی با کاهش قیمت نفت خام دچار کاهش در قیمت جهانی شده است اما در طرف آن سوی این معادله در بین عناصر تعیین‌کننده قیمت‌ محصولات پتروشیمی؛ دلار روندی مثبت را ثبت کرد و با این همه در نبرد قدرتی میان قیمت‌های جهانی و بهای دلار قیمت‌های جهانی برنده شدند و تاثیر خود را بر قیمت‌های داخلی گذاشتند.
با توجه به عملکرد دولت در روزهای پیشین و انتظار ادامه حجم معاملات نسبتا جذاب در بورس کالا و خوش‌بینی به افزایش حجم معاملات در روزهای پیش‌رو، می‌توان شرایط را برای تقویت بنیادین بازار محصولات پتروشیمی مخصوصا پلیمرها مثبت ارزیابی کرد. با توجه به موارد فوق در کنار ثبات نسبی بهای دلار در بازار آزاد، به‌نظر می‌رسد اعلام هفتگی قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی رویکرد موفقی بوده که از یکسو جذابیت واسطه‌گری و سفته‌بازی را کاهش داده و از سوی دیگر از اختلاف جدی قیمت‌ها در هر دوره اعلام قیمت‌های پایه کاسته است. اما این روند تا چه زمانی ادامه دارد؟
صنعت پتروشیمی از جمله صنایعی است که با موضوع اورهال دست به گریبان است و گاه گاه خبر از تعمیرات اساسی پتروشیمی‌ها می‌شنویم. نکته حائز اهمیت برای ما این است که اورهال‌ها طی برنامه انجام می‌شود و به ندرت با مشکل در خط تولید مجتمع‌ها مجبور به تعمیرات اجباری می‌شوند. با توجه به عرضه محصولات این مجتمع‌ها در بورس کالای ایران، نیاز مبرم فعالان بازار و مصرف‌کنندگان از برنامه اورهال و برنامه تولید مجتمع‌ها، برای برنامه‌ریزی و تنظیم بازار روز‌به‌روز بیشتر حس می‌شود. متاسفانه با گذشت بیش از ۸ سال از عرضه این محصولات در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا، هنوز مجتمع‌ها آمار تولید و اور‌هال خود را به‌صورت شفاف اعلام نمی‌کنند و همین امر زمینه ساز ایجاد رانت اطلاعاتی برای افراد مطلع می‌شود. عدم آگاهی تولیدکنندگان از زمان دقیق شورع و پایان این دوره باعث تنش در بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌شود و با توجه به عدم عرضه در زمان اورهال عملا دلالان در این برهه زمانی با سود‌های کلان جیب‌های خود را پر می‌کنند.  بدیهی است که در این شرایط و با توجه به موضوعات ذکر شده امکان هرگونه برنامه‌ریزی در این حوزه از تولید کنندگان پایین دستی سلب شده و به ناچار مجبور به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود در بازار آزاد با چند برابر قیمت بالاتر می‌شوند.
در ادامه شما می‌توانید برنامه زمانبندی اورهال پتروشیمی‌ها را مشاهده نمایید. این برنامه زمانبندی توسط شرکت صنایع پتروشیمی ایران اعلام گردیده است.
اعلام برنامه زمانبندی اورهال پتروشیمی‌ها و تاثیرات آن بر بازار
اعلام برنامه زمانبندی اورهال پتروشیمی‌ها و تاثیرات آن بر بازار
اعلام برنامه زمانبندی اورهال پتروشیمی‌ها و تاثیرات آن بر بازار
https://ipna.news/150110کپی شد!