صادرات پتروشیمی ایران به ترکیه کاهش یافت

درحالی خبر کاهش واردات گاز ایران به ترکیه این روزها در رسانه ها منتشر می شود که ظاهرا ترک ها در ماه گذشته میلادی واردات محصولات پتروشیمی از ایران را نیز کاهش داده اند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ در حالی خبرهایی از گوشه و کنار به گوش می رسد که ترکیه قصد دارد حجم خرید گاز مورد نیازش از ایران را کم کند و در عوض واردات گاز از دیگر کشورها همچون امریکا را افزایش دهد که رصد بازار پتروشیمی ترکیه حاکی از آن است که ترک ها خرید محصولات پتروشیمیایی ایران را نیز کاهش داده اند.

براساس اعلام رسانه های ترکیه ای، در ماه مارس ترکیه بیشترین حجم محصولات پتروشیمی مورد نیاز خود را از سابیک عربستان و شرکت های کره ای و روسی و هندی وارد کرده است و کمترین میزان مربوط به محصولات پتروشیمی ایران بوده است.

این گزارش حاکی است به این ترتیب واردات از عربستان سعودی، کره جنوبی، روسیه و هند به ترتیب ۷۷۵۷۵ تن، ۱۰ هزار و ۲۸۴ تن، ۱۱ هزار و ۷۱۲ تن و ۵ هزار و ۱۸۶ تن به ترکیه افزایش یافته است و کمترین میزان مربوط به ایران است.

ظاهرا یکی از دلایل کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه تعرفه گذاری این کشور بر محصولات تولیدی ایران است که در سالهای گذشته نیز این کار بارها توسط وزارت بازرگانی ترکیه انجام شده است که بعد از گذشت چند هفته این تعرفه ها برداشته شده است.

مسئولان ترکیه بارها اعلام کرده اند قیمت تمام شده محصولا تپتروشیمیایی ایران نسبت به دیگر کشور ها بالاتر است به همین دلیل سعی می کنند اولویت واردات محصولات پتروشیمی با کشورهایی باشد که محصولات ارزان تری تولید می کنند و در صورت عدم کفاف از ایران وارد خواهند کرد.

این گزارش حاکی است نگاه مقطعی و سودآوری در کوتاه مدت نباید در شرکتهای پتروشیمی ملاک تصمیم گیری مدیران برای انتخاب بازار صادراتی قرار گیرد. یکی از مشکلات دیگری که ظاهرا شرکت های پتروشیمیایی ایران باید به آن توجه کنند وجود شرکت بازرگانی مشترک است که میتواند برای محصولات ایران بازاریابی کند که متاسفانه با انحلال شرکت بازرگانی پتروشیمی عملا ایران نتوانست مانند گذشته اقدام به بازاریابی برای محصولات پتروشیمی خود کند که اکنون با مشکلات جدی در این زمینه مواجه است.

https://ipna.news/149862کپی شد!