تولید دو محصول وارداتی پر مصرف پتروشیمی و صنایع فولادی برای اولین بار در کشور

شرکت های دانش بنیان به عنوان نقطه عطفی در رابطه بین علم و صنعت شناخته می شوند و حمایت از آن ها برای بی نیازی از واردات محصولات دانش بنیان در کاهش هزینه های صنایع و بی نیازی از واردات نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ در کشور ما شرکت های دانش بنیانی که به تولید محصولات مورد نیاز صنایع می پردازند کم نیستند؛ محصولاتی که مشابه خارجی آن ها با توجه به افزایش قیمت ارز با قیمت چندین برابر و در شرایط تحریم با تاخیرو سختی های بسیار وارد می شوند. شرکت دانش بنیان سرامیک صنعت آفاق در البرز از جمله این شرکت های دانش بنیان است که برای اولین بار در کشور به تولید دو محصول پرمصرف وارداتی در صنعت فولاد و پتروشیمی پرداخته است. محصولاتی که مشابه خارجی آن ها با قیمتی بیشتر و با سختی در دسترس این صنایع قرار می گیرد و حمایت از تولید داخلی آن می تواند کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کند. با «حسین اسلامی»مدیراین شرکت دانش بنیان در این زمینه گفت و گو کردیم.

فعالیت خود را از چه سالی و در چه زمینه ای آغاز کردید

شرکت ما از سال ۸۸ تاسیس شد عمده فعالیت شرکت در زمینه کارهای پژوهشی، کسب دانش فنی و ارائه آن به صنایع صورت می گرفت. در سال ۹۶ اقدام به راه اندازی خطوط تولید کردیم و با توجه به نیاز صنعت بر روی تولید محصولاتی که وارداتی بودند تمرکز شد. به صورت مستقیم ۱۰ نفر و به صورت پاره وقت  نیز ۱۵ نفر در شرکت مشغول به کار شده اند.

از فعالیت کنونی شرکت بگویید

توانسته ایم دو محصول پر مصرف در صنایع فولاد و پتروشیمی را شناسایی و تولید کنیم. نازل های تاندیش در صنعت فولاد و فرول های سرامیکی در صنعت پتروشیمی جزواین محصولات هستند که بعد ازتحقیق و توسعه، اقدام به تولید نمونه های آزمایشگاهی و صنعتی کرده و در نهایت خطوط تولید را راه اندازی کردیم. تولید این محصولات برای اولین بار است که از صفر تا صد در کشور انجام و شرکت هایی هم که در این زمینه  فعالیت می کردند به مونتاژ می پرداختند و به دلیل تحریم ها حتی برخی قطعات اولیه را از ما خریداری می کنند و برای مونتاژ استفاده می کنند. اکنون نیزدر حال تولید این قطعات برای فروش به صنایع پتروشیمی و فولاد هستیم. هر دو محصول تأییدیه دانش بنیان را دریافت کرده اند و مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

این محصولات از لحاظ کیفیت و قیمت به نسبت نمونه خارجی چگونه هستند

در محصولاتی که به عنوان فرول در پتروشیمی استفاده می شوند قیمت ما یک پنجم نمونه خارجی است ولی از لحاظ کیفیت می توانم بگویم  از چین و هند خیلی بالاتر و در حد کشورهای مانند کانادا و آمریکا است و حتی از نمونه های اروپایی هم کیفیت بهتری دارد. در صنعت فولاد قیمت قطعات ۶۰ درصد نمونه خارجی است و کیفیت آن در حد نمونه های خارجی  هند و چین است که شرکت های اروپایی به سرمایه گذاری در این کشورها پرداخته اند.

آیا صادرات هم دارید

 این قطعات وارداتی هستند که در صنایع پتروشیمی و فولاد استفاده می شوند و اکنون به دلیل نیاز بازار داخلی به مقوله صادرات پرداخته نشده است اما اگر فعالیت ما مورد حمایت قرار بگیرد می توانیم کل نیاز کشور را تولید کنیم و سپس به کشورهای منطقه  که در این صنایع فعالیت می کنند نیز صادرات داشته باشیم. مشکلاتی داریم زیرا شرکت ما نو پاست و باید جواز تاسیس دریافت کنیم برحسب نوع دانش بنیان هم قادر به فعالیت در شهرک های صنعتی نیستیم. از آنجایی که آلایندگی هم نداریم امیدوارم با ما برای دریافت مجوزها همکاری کنند. انتظار داریم سازمان صنعت، معدن و تجارت هم ما را حمایت کنند و به عنوان مثال  زمین مناسب دراختیارمان قرار دهند.

با توجه به اینکه اکثرا مواد اولیه وارداتی هستند، مشکلی در تأمین مواد اولیه ندارید

ما سه محوریت کار داریم؛ در هرکدام مشکلاتی داریم و لازم داریم که تولید را افزایش دهیم. مواد اولیه را خودمان بومی سازی کرده ایم و حتی تجهیزاتی که برای تولید قطعات استفاده می کنیم را بومی سازی کرده و در نهایت به طراحی محصول پرداخته ایم. در بحث مواد اولیه می توانیم به شرکت های دیگر نیز بفروشیم. ولی با توجه به اینکه ظرفیت تولید ما محدود است، بخش کوچکی از تولید را انجام می دهیم. زیرا سرمایه در گردش مناسب نداریم و باید خطوط تولید اضافه شود.

چه مشکلاتی در زمینه فروش کالاهایتان دارید

چند مشکل داریم  یکی از این مشکلات این است که به سختی می توانیم تأمین کنندگان این قطعات را راضی کنیم زیرا ترجیح می دهند قطعات خارجی را تهیه کنند و ما در شرایط تحریم توانستیم قرارداد هایی را منعقد کنیم. اکنون بیشتر  شرکت های خصوصی به دلیل نیاز به تامین کالا در کمترین زمان و با قیمت مناسب به ما سفارش می دهند ولی متاسفانه بیشتر شرکت های بزرگ سهامی عام دولتی و نیمه دولتی اصرار دارند که خرید خارج داشته باشند. ولی در شرایطی که هستیم فروش خوبی داشته ایم و امیدواریم این روند افزایش پیدا کند و بتوانیم به باقی شرکت ها نیز این محصول را بفروشیم که از واردات بی نیاز شویم.

فکر می کنید می توانید بازار داخل را از واردات این محصولات بی نیاز کنید؟

بازار کشور در این زمینه بسیار بزرگ است و ظرفیت تولید ۱۰۰ برابر بیشتر از میزان کنونی را دارد. ما نیز با افزایش نقدینگی و اضافه کردن نیروی انسانی و خطوط تولید می توانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم. اکنون شرکت های ایرانی برای واردات، مبلغ را پیش از دریافت کالا پرداخت می کنند و شرکت های خارجی می تواند با مبلغی که دریافت کرده اند، هزینه تولید را بپردازند و محصول را در مدت یک یا دو ماه تحویل دهند که شرایط ایده آلی برای تولید کننده است ولی ما که به عنوان شرکت های تولید کننده داخلی فعالیت می کنیم از چنین شرایطی برخوردار نیستیم. شرکت ها انتظار دارند که قطعات را تولید کنیم و تحویل بدهیم سپس تسویه حساب کنند  در حالی که این موضوع هزینه می خواهد برای تامین مواد اولیه قالب سازی و هزینه نیروی انسانی نیازمند هزینه است و ما ظرفیت چنین تامین اعتباری را برای شرکت ها نداریم. اگر نیمی از مبلغ را نیز پیش از تولید پرداخت کنند نیز بسیاری از مشکلات ما رفع می شود.

https://ipna.news/149686کپی شد!