رکورد زنی تولید پلی اتیلن/ قدم برداشتن پتروشیمی در مسیر توسعه با وجود تحریمنفت، گاز و پتروشیمی

صنعت پتروشیمی با وجود تحریم‌های بین‌المللی روند رو به رشد خود را حفظ کرده و با تولید محصولات متنوع پتروشیمی ضمن تامین نیاز داخل، توانسته صادرات را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ با گذشت بیش از یک سال از تحریم‌های ظالمانه که با هدف تضعیف صنعت نفت و پتروشیمی ایران شکل گرفت، روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور نشان از بی تاثیر بودن تحریم‌ها دارد.

تولید پلی اتیلن در کشور به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در تولید کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های مایعات مصرف دارد.

محصولات پتروشیمی با بازار مناسب در کشور‌های همسایه و جهان آسیب پذیری کمتری در مقابل با تحریم‌های دارد.

افزایش ۱۰۳ درصدی تولید پلی اتیلن سنگین

پیام رفیعی گفت: این واحد در سال ۹۸ موفق به ثبت رکورد تولید ۳۰۸ هزار تن معادل ۱۰۳ درصد ظرفیت اسمی شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه پیش‌بینی‌شده برای سال ۹۸، تولید ۳۰۶ هزار تن پلیمر در واحد پلی‌اتیلن سنگین در کنار ۳۵ روز توقف عملیاتی مجاز بوده است، افزود: این واحد توانست تنها با ۱۵ روز توقف تولید به رکوردی معادل ۳۰۸ هزار تن در سال دست یابد.

رئیس واحد پلی‌اتیلن سنگین ثبت این رکورد را با توجه به تنوع گرید‌ها و سختی پروسه تولیدشان حائز اهمیت برشمرد و ادامه داد: ۶۰ درصد تولید در سال ۹۸ از گرید‌های مورد توجه بازار در نظر گرفته شد که با توجه به سختی مسیر تولید این گریدها، موفقیتی بزرگ برای شرکت به شمار می‌آید.

رفیعی برنامه واحد پلی‌اتیلن سنگین در سال جدید را حفظ و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات عنوان کرد و افزود: با توجه به رکورد‌هایی که پارسال ثبت شد، انتظار می‌رود روند رو به رشد واحد با ثبت رکورد‌های جدید به لحاظ کیفی و کمی در کنار تولید پایدار و ایمن حفظ شود.

وی افزایش ظرفیت تولید را هدفی دیگر برای واحد برشمرد و توجه به آن را با در نظر گرفتن کاهش قیمت جهانی اتیلن بسیار مهم دانست.

رئیس واحد پلی‌اتیلن سنگین ضمن اشاره به چالش‌های صادراتی کنونی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش افزایش ظرفیت تولید نکته مثبت و مهمی است که باید ضمن توجه به آن، برای حفظ رشد اقتصادی شرکت، هم‌زمان به سمت طراحی گرید‌های جدید حرکت کرد یا سبدی از محصولات با حاشیه سود بیشتر را برای آینده تولید شرکت در نظر گرفت.

رفیعی مسیر پیش‌رو را رو به رشد توصیف کرد و سیاست بهره‌گیری از کارکنان جوان و در عین حال باتجربه شرکت در پست‌های کلیدی را امتیازی ویژه و مثبت دانست.

بنا بر اعلام، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در طی ۲ دهه عمرش تلاش‌های خود را معطوف به کسب دانش فنی بومی در حوزه مواد شیمیایی و پلیمری و کاتالیست‌های آن‌ها کرده و علاوه بر دستاورد‌های قابل توجه در این خصوص، زمینه‌ساز تحرک بزرگی در کشور برای شکست انحصار کاتالیست‌ها و فرایند‌های تولید مواد پتروشیمیایی شده است. از جمله دستاورد‌های بزرگ و قابل توجه این شرکت می توان به کسب دانش فنی فرایند تولید پلیاتیلن سنگین و کاتالیست‌های آن اشاره کرد.

بنابر اعلام، با بهره‌برداری از این واحد، ایران اسلامی به جمع معدود کشور‌هایی می پیوندد که صاحب لیسانس تولید پلی‌اتیلن هستند و بدین طریق زمینه برای احداث واحد‌های دیگر از این دست در کشور مهیا خواهد شد. محصولات این واحد برای کاربرد‌های مختلف از جمله لوله، انواع بطری، ظروف و فیلم‌های بسته‌بندی علاوه بر پوشش نیازمندی‌های صنایع تکمیلی داخلی زمینه مساعدی برای صادرات مواد اولیه یا محصولات ساخته شده از آن‌ها را فراهم می‌کند.

https://ipna.news/149543کپی شد!