ابلاغیه‌ای که دردی از کارکنان پیمانکاری و ارکان ثالث دوا نکرد

کارکنان و کارگران قراردادی مجتمع‌های پتروشیمی‌ این روزها با عملی نشدن ابلاغیه اسفند ماه وزیر نفت داغشان تازه تر شده و همچنان از عدم رسیدگی به طرح طبقه‌بندی مشاغلشان می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ چهاردم اسفند ماه سال گذشته بود که وزیر نفت طی ابلاغیه‌ای ضوابط جدید پرداخت حقوق و دستمزد و بسته حمایتی بیمه تکمیلی برای کارکنان مشاغل پیمانکاری (پیمان‌های مستمر غیرپروژه‌ای) را ابلاغ کرد. زنگنه در این ابلاغیه اعلام کرد؛ با نظر به به سیاست وزارت نفت برای بهبود معیشت نیرو‌های زحمتکش شاغل در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد (پیمان‌های مستمر غیرپروژه‌ای)، همان‌گونه که قبلا اعلام شده بود، این طرح دربرگیرنده احصای مشاغل پیمانکاری صنعت نفت برای فعالیت‌های مستمر، احصای عناوین شغلی، تعیین گروه‌های شغلی، تدوین شناسنامه‌های شغلی، جدول مزدی و فوق‌العاده‌ها می‌باشد. اما با گذشت چند ماه از اعلام این ابلاغیه، به گفته بسیاری از کارکنان و کارگران پیمانکاری این وزارت خانه طی تماسی که با خبرنگار نفتی‌ها داشتند از اجرا نشدن این ضوابط گلایه کردند و طی مطالباتشان از عدم بی توجهی و عدم پاسخگویی مسئولین سازمانی که در آن مشغول هستند گفتند. گفتنی است پیش از این نیز گروهی از پرسنل ارکان ثالث سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز طی بیانیه و مکاتباتی اقدام به رساند صدای اعتراض خود کرده بودند که بدون هیچ گونه واکنشی از سوی مسئولین روبه‌رو شده بود.

در مت

حال، اما با اعلام دوباره این ابلاغیه، این کارگران معترض این بار می‌خواهند بدانند، چرا بعداز گذشت ۱۸ ماه از اجرای طرح اولیه طبقه بندی مشاغل؛ و علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های پرسنل درخصوص عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی با اداره کار و رفاه اجتماعی، امور اداری سازمان، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان و حراست ارشد منطقه اتفاق خاصی برای این کارکنان نیافتاده است و کسی هم پاسخگو نبوده است. افزون بر این این کارگران از عدم کفایت شرکت مشاوره‌ای که قرار بوده سارمان منطقه ویژه را در اجرای این طرح یاری نماید گفته اند و معتقدند از آن جایی که برای اولین بار است در مناطق ویژه طرح طبقه بندی انجام میشود متأسفانه شرکت مشاوره مذکور بدون ارزشیابی شغلی و دیگر موارد قانونی خواسته شده در موافقت اولیه وزارت از وضعیت کار پرسنل که شامل نیرو‌های آتش نشان (که در حادثه آتش سوزی پتروشیمی بو علی سینا از جان مایعه گذاشتند) , حراست ارشد (که وظیفه برقراری امنیت و حفاظت از تاسیسات حساس کشور را برعهده دارد و در اختشاشات ابان ماه پرسنل ۷۲ ساعت حضور در محل کار داشتند) , پاکبانان، گشت‌های کنترل ترافیک و… در مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱ علی رغم پیگیری‌ها پرسنل، طرح صحیح اجرا نشد و حقوق کلیه پرسنل زایل گردید. در واقع تنها پاسخی که این کارگران بعد از این مطالبه گری‌ها به آن رسیدند این بود که این طبقه بندی‌ها برمبنای طرحی از پیش تایید شده که برای شرکت خدمات تاسیساتی انجام شده برای پرسنل سازمان در نظر گرفته شده است و این در حالیست که نه پیمانکار شرکت خدماتی بوده نه کار پرسنل در چنین شرکتی بوده و حتی وظایف پرسنل نیز همخوانی ندارد و سازمان در یک منطقه آزاد تجاری صنعتی واقع شده است. لازم به ذکر است که شرکت مشاوره مذکور طرح طبقه بندی را برای پتروشیمی‌های فارابی، پایانه و مخازن و چند شرکت دیگر انجام داده است که در همان قسمت‌ها هم همچنان کم و بیش صدای اعتراض پرسنل به گوش می‌رسد. علیهذا پرسنل ارکان ثالث که از هیچ گونه خدمات و امکانات و تسهیلات رفاهی برخوردار نمیباشند و امید آن‌ها به اجرای صحیح طرح بود، مکاتباتی را بامعاونت روابط کار کشور، اداره کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان و بازرسی و رسیدگی به شکایات صنایع ملی پتروشیمی نیز انجام داده اند، که تاکنون امور اداری و مالی سازمان و همچنین اداره کار، هیچ گونه پاسخی را به مکاتبات نداده‌اند. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که باتوجه به قرارداد با مشاور طرح طبقه‌بندی مشاغل در سال ۹۷، چرا کتابچه‌های این طرح به تایید وزارت کار و امضایی نمایندگان کارگران نرسیده است؟ و یا چرا علی رغم پیگیری نیروی ارکان ثالث، و همچنین نامه‌های وزارت کار و امور اجتماعی کشور، هیچگونه پاسخی به پرسنل داده نمی‌شود؟ علاوه بر این، باتوجه به دستور العمل‌های وزارت کار، مبنی بر تشکیل کمیته طرح طبقه بندی مشاغل و از ۵ نفر اعضایی کمیته، که میبایست ۲ نفر نماینده کارگران در کمیته حضور داشته باشند، چرا نمایندگان کارگران را انتخاب نکرده‌اند؟
https://ipna.news/149424کپی شد!