سهم ۲۵ درصدی تولید کنندگان داخلی از تامین تجهیزات نفت و پتروشیمی

 ظرفیت تولید تجهیزات نفتی و پتروشیمی در داخل کشور ۷۵ درصد است و سهم تولید کنندگان داخلی از تامین تجهیزات نفت و پتروشیمی ۲۵ درصد است.

به گزارش خبرگرازی پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محسن کاظمی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی  اظهار کرد: انجمن سازندگان تجهیزات نفت با ۷۰۰ سازنده عضو اصلی و در مجموع با ۱۴۰۰ عضو ثابت و وابسته، پتانسیل مناسبی برای تامین نیاز‌های داخلی صنعت نفت دارد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی تصریح کرد:طی بیست سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته، توانایی ساخت ۷۰ درصد تجهیزات حوزه انرژی را داریم، اما بنا به آمار‌های مرکز پژوهش مجلس کمتر از ۲۵ درصد نیاز این صنعت به داخل ارجاع داده شده است.

وی افزود: ارجاع ۷۵ درصد از نیاز‌های این صنعت به تولیدکنندگان خارجی بنا به دلایلی از قبیل فایناس قرارداد‌های داخلی به دلیل کمبود نقدینگی، علایق مدیران به کالای خارجی و عدم یکپارچگی میان مدیران دولتی و خصوصی باعث افزایش حضور پررنگ کالا‌های خارجی در این صنعت شده است.

کاظمی عنوان کرد: جهش تولید از نظر ما نیاز به پرش از موانع تولید است به این معنا که موانع سر راه تولید برداشته شود و مدیران دولتی برای استفاده از تولیدات داخلی توجیه شوند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی اظهار کرد:تحریم‌ها فرصت مناسبی برای شکوفایی تولیدات داخل است و می‌توان با تکیه بر توان داخلی سهم تولیدات ایرانی را در حوزه انرژی افزایش داد.

وی افزود: پروژه‌های نفت و گاز پتروشیمی، صنعت خودروسازی و انرژی نو نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات در صنعت نفت نیاز دارد که می‌تواند حدود ۲ میلیون شغل ایجاد می‌کند.

کاظمی اظهار کرد: فروش سالانه تولیدکنندگان تجهیزات داخلی صنعت نفت به حدود ۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد و در صورت رساندن این رقم به ۱۵ میلیارد دلار با توجه به ظرفیت‌های موجود شاهد ایجاد ۱.۵ میلیون شغل مستقیم و حدود ۱۰ میلیون شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

وی افزود:کاهش درآمد‌های نفتی باعث کاهش میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و درکنار آن به کاهش درآمد فعالان این حوزه منجر خواهد شد.

https://ipna.news/149276کپی شد!
منبع