جهش تولید با توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محقق می‌شود/ تولید ۶۶ میلیون تن محصول بالادستی پتروشیمی

منتخب مردم لارستان، خنج، گراش و اوز گفت: یکی از الزامات جهش تولید در صنعت نفت، توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است. کمیسیون انرژی مجلس آتی بر آن است تا وزارت نفت را مکلف به ارائه یک نقشه راه منسجم در صنایع پتروشیمی نماید.

حسین حسین‌زاده منتخب مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس یازدهم  با اشاره نام‌گذاری سال جدید به نام جهش تولید گفت: این امر در صنعت نفت از طرق مختلف قابل تحقق است. یکی اقدامات ضروری برای ایجاد جهش تولید در صنعت نفت، توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛وی در ادامه گفت: در حال حاضر بخش بالادستی صنعت پتروشیمی کشور با وجود ۵۶ مجتمع پتروشیمی و ۶۶ میلیون تن تولید محصول، تنها ۱۰۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. به عبارت دیگر به طور میانگین به ازای هر ۶۱۰ تن ظرفیت تولید محصول در مجتمع‌های بالادستی، ۱ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

نماینده مردم لارستان،خنج،گراش و اوز در مجلس یازدهم افزود: این در حالی است که حدودا ۱۵ هزار بنگاه در بخش پایین دست پتروشیمی در کشور فعال هستند. این مجموعه بنگاه‌ها نزدیک ۵ میلیون تن در سال خوراک از پتروشیمی‌ها دریافت می‌کنند که این میزان خوراک به اشتغال ۸۸۰ هزار نفری منجر شده است. در مقام مقایسه به ازای هر ۵.۷ تن افزایش ظرفیت در بخش پایین دست پتروشیمی ۱ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است. این موضوع نشان می‌دهد که توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت تدوین نقشه راه منسجم برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی

منتخب مردم لارستان، خنج، گراش و اوز اظهار داشت: در این راستا برای ایجاد جهش تولید در صنعت پتروشیمی باید دو موضوع را در نظر گرفت. موضوع اول مربوط به راه‌اندازی واحدهایی است که به واسطه مشکلاتی تعطیل شده‌اند یا زیر ظرفیت کار می‌کنند. بسیاری از واحدهای شیمیایی در شهرک‌های صنعتی کشور چنین وضعیتی دارند. پیشنهاد می‌شود شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ارائه طرحی مبتنی بر نقشه راه با همکاری وزارت صمت بر انجام این مهم اهتمام ورزد.

وی افزود: کمیسیون انرژی مجلس آتی خود را مکلف می‌داند که زنجیره ارزش را از هر طریق مقتضی تکمیل نماید و بر آن است تا وزارت نفت را مکلف به ارائه یک نقشه راه منسجم در صنایع پتروشیمی نماید. به نظر می‌رسد معماری صنعت پتروشیمی کشور چندان مطلوب نیست و این به علت نداشتن نقشه راه منسجم در بخش پتروپالایش و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است.

 بخش خصوصی تمایل وافری به سرمایه‌گذاری در واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی دارد

حسین‌زاده اظهار داشت: موضوع دوم این است که در مناطقی از کشور امکان ایجاد خوشه‌های صنعتی مبتنی بر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی وجود دارد. این واحدها عموما سرمایه‌گذاری اندکی نیاز دارند و اگر به خوبی طراحی شوند می‌توانند صادرات‌محور هم باشند. با مهیا شدن زیرساخت‌ها بخش خصوصی تمایل وافری به سرمایه‌گذاری در واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی دارد.

منتخب مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در پایان با اشاره وجود نیروی انسانی متخصص در کشور برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور، خوشبختانه فقر نیروی انسانی نداریم و اگر کمبودی هم باشد با استفاده از دوره‌های مهارت‌محور کوتاه‌مدت این قضیه مرتفع خواهد شد.

https://ipna.news/149000کپی شد!