بهینه سازی یک عملیات صنعتی با استفاده از توان داخلی توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

کارکنان شاغل در واحد گاز سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اقدام به طراحی، اجرا و بهینه سازی سیستم تعویض فیلتر درایرهای تاسیسات ایستگاه تقلیل فشار گاز منطقه کرده و گامی در جهت اقتصاد مقاومتی برداشتند.

طرح ابداعی کارکنان بهره برداری واحد گاز سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، توسط نرم افزارهای مهندسی، به صورت شبیه سازی سه بعدی، طراحی و با موفقیت اجرا گردید.
با اجرای این طرح، تغییر سیستم تعویض فیلترهای ثانویه ایستگاه اصلی تقلیل فشار گاز با روشی بسیار ساده تر و ایمن تر جایگزین شد و هزینه‌ی این کار، بسیار کمتر از واسپاری کار به پیمانکار خارجی تمام شد.

فیلتر درایرهای واحد گاز، وظیفه جذب ذرات جامد و ناخالصی بالای ۲ میکرون، جهت جلوگیری از ورود به سیستم را دارند.

تعویض این فیلترها در حالت عادی، هر دو ماه یکبار و در شرایط عملیاتی پیگ‌رانی و بسته به میزان آلودگی گاز ورودی، ممکن است این زمان بسیار کوتاهتر هم باشد.

تا پیش از این تغییر، عملیات تعویض فیلترها بصورت دستی و با صرف زمان و نیروی انسانی زیاد و در شرایطی ناایمن انجام می‌شد؛ سنگینی درب فیلتر، استهلاک و تغییر حالت آن در طول سالها بهره برداری و ارتفاع تجهیز، این عملیات را پر زحمت و خطرناک کرده بود.

حال، متخصصین بهره بردار شاغل در این واحد، با بهره گیری از خلاقیت، اعتماد به نفس و تخصص و تجربه، اقدام به طراحی و اجرای مکانیزه این عملیات کرده اند. بهره برداری بهینه و راحت تجهیز، افزایش راندمان کار، کاهش زمان عملیات تعویض فیلتر، تعمیر و نگهداری راحت و افزایش ایمنی پرسنل بهره بردار از ویژگیهای این طرح است.

تمام مراحل ایده پردازی، طراحی، شبیه سازی رایانه ای، تولید نقشه ها، خرید و آماده سازی مواد، برشکاری، تراشکاری، جوشکاری، آماده سازی قطعات، اجرا و نصب سیستم جدید توسط کارکنان این واحد انجام شده است. انجام کار اولین نمونه از شش تجهیز با موفقیت با مبلغ ۳۰ میلیون ریال انجام شد که در صورت اصلاح کامل شش دستگاه فیلتر درایر ایستگاه گاز، با مبلغ کل ۱۸۰ میلیون ریال، در مقابل هزینه پیش بینی شده سه میلیارد ریالی توسط شرکتهای ثالث، با صرفه جویی دو میلیارد و هشتصد و بیست میلیون ریال، کار به ثمر خواهد نشست.

اجرای این طرح، نشان دهنده توانمندی و ظرفیت بالای نرم افزاری و سخت افزاری نیروهای بهره بردای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که می تواند نوید بخش چشم انداز روشنی جهت اجرای کارهای بزرگتر و پروژهای پیچیده تر، توسط این کارشناسان جوان باشد.

https://ipna.news/148862کپی شد!