کاهش یک سومی هزینه تولید ایزوسیانات های کشور با به کارگیری کاتالیست داخلی

مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: هزینه‌های این شرکت با به‌کارگیری کاتالیست داخلی یک‌سوم کاهش می‌یابد.

علیرضا صدیقی‌زاده در آیین بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید اظهار کرد: پتروشیمی کارون نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها در خاورمیانه به شمار می‌آید که مظهر بارز جلوگیری از خام‌فروشی است، زیرا ۶ ماده پتروشیمیایی که در گذشته به صورت خام فروخته می‌شد هم‌اکنون به عنوان ماده اولیه در این مجتمع استفاده می‌شود.

وی به ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی و ۲۲۰ هزار تنی محصول قابل فروش پتروشیمی کارون اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۷۰ شغل جدید با راه‌اندازی این مجتمع در کشور ایجاد شده است.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه مبنای کار این مجتمع فرآیندمحور است و کاتالیست بالایی مصرف می‌کند، ادامه داد: حدود ۳۵ درصد قیمت تمام‌شده تولیدات این شرکت صرف کاتالیست پلاتین و پالادیوم می‌شود که با همکاری هلدینگ HNT قرار شد نیکل جایگزین آنها شود؛ کارهای اولیه آن نیز تاکنون انجام شده و در حال پیگیری است.

صدیقی‌زاده با بیان اینکه به ازای تولید هر تن ایروسیانات هم‌اکنون ۴۰۰ دلار باید پلاتین پالادیوم وارد کنیم که با استفاده از نیکل این ۴۰۰ دلار به ۶۰ دلار می‌رسد و هزینه تمام شده شرکت را کاهش و قیمت تمام شده را یک سوم کاهش می‌دهد و حدود ۱۳ میلیون دلار در سال سود برای شرکت به دنبال خواهد داشت.

https://ipna.news/148145کپی شد!