شهرک پتروشیمی مکران چابهار به زودی تولید را شروع می‌کند

سومین هاب پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر سرعت گرفته و اصطلاحاً روی ریل افتاده و پیمانکار برآورد کرده تولید تجاری پتروشیمی چابهار از اواسط سال ۹۹ آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)، کارشناسان بین‌المللی و اقتصاددانان گواهی می‌دهند چابهار آینده اقتصاد ایران است؛ در شرایطی که بنادر خلیج‌فارس کم‌کم به‌خاطر محدودیت‌های اقتصادی ــ سیاسیِ توأمان دارند از دور خارج می‌شوند، چشم امید صادرات، واردات و در یک کلام تجارت و ترانزیت ایران، اینجا چابهار در سواحل اقیانوسی عمان است.

موقعیت ویژه چابهار در خارج از خلیج فارس و دسترسی آسان آن به آب‌ها، مسیرها و بازارهای اصلی بین‌المللی، از سال‌ها قبل چابهار را برسر زبان‌ها انداخته است. اسناد بالادستی کشور چابهار را مأمور کرده بخشی مهمی از صنایع استراتژیک را در خود جای دهد، مهم‌ترینش فولاد و پتروشیمی سرجمع با ظرفیت ۴۰ میلیون تن در سال.

۲۰ میلیون تن مواد پتروشیمی بالادستی و ۱۰ میلیون تن پایین‌دستی برای سواحل مکران پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است تا قطب سوم پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر در چابهار ایجاد شود؛ از اواخر سال ۹۱ پس از تصویب در هیئت دولت، عملیات احداث پتروشیمی مکران (چابهار) از سوی وزارت نفت و با تفاهم‌نامه‌ای به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار شد.

ساتا با تأسیس شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران و جذب سرمایه‌گذار اقدام به توسعه و استقرار صنایع پتروشیمی کرد؛ براساس برآورد ساتا ۱۸ واحد پتروشیمی بالادستی در سه فاز و با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن مواد پتروشیمی شامل متانول، اوره، آمونیاک، الفین‌ها و محصولات آروماتیک در طول ۱۰ سال در چابهار مستقر می‌شوند.

از برنامه اولیه کمی عقب افتادیم؛ اواسط ۹۹ تولید را آغاز می‌کنیم

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: زیرساخت‌های شهرک پتروشیمی نگین مکران با حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کامل شده و در حال استقرار واحد‌های تولیدی‌ست.

وی می‌افزاید: میان ۱۸ واحدی که قرار است در فاز اول مستقر شوند، سه واحدِ بدرشرق، سینا و پتروفرهنگ از بقیه جلوترند و بدرشرق و سینا تجهیزات خارجی‌شان را خریداری و وارد سایت کرده و درحال نصب آن‌ها هستند و پترو فرهنگ هم برنامه‌ریزی استقرار واحد را شروع کرده و پیشرفت خوبی داشته است. بدرشرق با فاصله بیشتری از دوتای دیگر جلوتر است.

وی تصریح می‌کند: این واحدها هرکدام توانایی تولیدِ ۱.۶ میلیون تن متانول را دارند، برای بهره‌برداری از هرکدام از این واحدها برآورد شده ۵۰۰ میلیون یورو و سرجمع تکمیل آن ۱.۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شود.

کردی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی شده بود که فاز اول پتروشیمی چابهار و سایر صنایع استراتژیک هم‌چون فولاد با رسیدن خط گاز یعنی پایان ۹۸ به‌بهره‌برداری برسند اما با توجه به اینکه مشکلاتی در بحث منابع و اجرایی پروژه با توجه به شرایط جدید در خط لوله به‌وجود آمد، پیمانکار خط لوله مجبور شد برنامه اجرایی را دوباره بازنگری کند و طبق برنامه جدید شهریور ماه ۹۹ گاز به چابهار می‌رسد و تولید آزمایشی و سپس تجاری واحدها آغاز خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار درباره جزییات گازرسانی به چابهار هم می‌گوید: متان خوراک اصلی فاز اول پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر هم‌چون فولاد است؛ با توجه به اینکه چابهار گازرسانی نشده، عملیات احداث خط لوله گاز از ایرانشهر به چابهار از اسفند ۹۵ با سرمایه‌گذاری هزار و صد میلیاردتومانی شرکت توسعه نگین مکران آغاز شده و درحال انجام است.

کردی ادامه می‌دهد: علاوه بر گازرسانی برای تأمین نیاز برق مجتمع نیز یک نیروگاه گازی ۱۷۰مگاواتی با سرمایه‌گذاری شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران و پیمانکاری مپنا درحال ساخت است و توربین‌های آن به زودی نصب خواهد شد، ظرفیت این نیروگاه در فاز اول ۱۷۰ و در فاز دو و نهایی به ۳۴۰ مگاوات خواهد رسید که فاز اول آن همزمان با رسیدن گاز به چابهار به‌بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: هم‌زمان با عملیات احداث فاز اول شهرک، عملیات احداث فاز اول مخازن و پایانه‌های صادراتی شهرک نیز در بندر شهید بهشتی چابهار شروع شده است.

وی در تشریح مخازن و پایانه‌ها می‌افزاید: ۲۰ هکتار زمین در بندر شهید بهشتی برای احداث مخازن و پایانه‌ها در نظر گرفته شده است؛ دو مخزن ذخیره‌سازی شهرک با خط انتقال لوله به مخازن بزرگ ذخیره‌سازی و بارگیری بندر شهید بهشتی متصل می‌شوند و دو پست اسکله هم در بندر شهید بهشتی برای بارگیری محصولات صادراتی فاز اول در نظر گرفته شده است.

کردی می‌گوید: یک‌سری نگرانی‌های زیست‌محیطی هم برای استقرار پتروشیمی و صنایع مادر دیگر همچون فولاد وجود داشته که خوشبختانه در توافق و هماهنگی با سازمان محیط زیست، مطالعات انجام و جانمایی‌ها اصلاح شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان می‌کند: چابهار به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش هزینه‌های حمل‌ونقل را که مهم‌ترین هزینه‌ها برای صادرات محصولات پتروشیمی است برای ما پایین می‌آورد، پیش‌بینی می‌شود با رسیدن گاز و رسیدن مجتمع به تولید تجاری روند توسعه چابهار با حرکتی جهشی آغاز و انگیزه‌ای برای صنایع پایین‌دستی ایجاد شود.

https://ipna.news/147995کپی شد!