آیا بازار پتروشیمی ترکیه در شروع سال ۲۰۲۰ ضعیف خواهد بود؟

جو بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ترکیه در اواسط دسامبر، به دنبال کاهش مداوم قیمت‌ها در طی ۸ ماه گذشته بهبود یافت. این امر از پایان ذخایر فروش فروشندگان و بهبود شرایط در چین به دلیل کاهش تنش‌ها با آمریکا، نشئت گرفت.

این روند صعودی اخیر توسط اکثر معامله‌کنندگان به‌عنوان تصحیح جهت قیمت‌ها تعبیر شد، و ازآنجایی‌که قیمت‌های وارداتی در ترکیه به مدت زیادی نسبت به قیمت‌ها در چین برتری نداشتند، امری غیرقابل‌اجتناب بود.

بازار در بیش از نیمی از سال روندی کاهشی داشت

پیش از روند صعودی اخیر، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن وارداتی به کمترین میزان‌های خود در چهار سال اخیر رسیدند، درحالی‌کهقیمت‌های پلی‌اتیلن به کمترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر رسید. پلی‌پروپیلن در چین با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ دلاری معامله شد، درحالی‌که قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در حدود ۶۰ دلار در هر تن زیر قیمت‌های چین بود. پیش‌بینی می‌شود، بازار ترکیه در شرایط متعادل، با توجه به تفاوت هزینه‌های حمل‌ونقل و سایز کوچک‌تر بازار آن نسبت به چین، برتری نسبت به آن پیدا کند.

چالش‌های اقتصادی داخلی در میان بی ثابتی لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، تقاضای ضعیف جهانی، بالا بودن عرضه، جنگ تجاری چین و آمریکا و مشکلات اقتصاد کلان همگی در این روند کاهشی دست داشتند.

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و فایبر در دوره می تا دسامبر به ترتیب ۲۴ و ۲۷ درصد کاهش یافتند

طبق داده‌های هفتگی، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و فایبر پیش از روند صعودی در اواسط دسامبر، به ترتیب در میزان‌های ۹۶۵ دلار در هر تن و ۱۰۱۰ دلار در هر تن (CFR ترکیه) قرار داشتند. این ارقام به ترتیب نمایانگر افت انباشتی ۲۴ درصدی و ۲۷ درصدی برای رافیا با میزان ۱۲۷۵ دلار در هر تن و فایبر در میزان ۱۳۸۵ دلار در هر تن در اواسط می‌بودند.

هجوم محموله‌های آمریکایی قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی را به ترتیب ۳۱ و ۲۵ درصد کاهش داد

به‌طور مشابه، قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی C4 به ترتیب افت‌های قابل‌توجه ۳۱ درصدی و ۲۵ درصدی را در ۸ ماه پایانی سال ثبت کردند. قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین فیلم از حدود ۱۱۹۰ دلار در هر تن به ۸۲۰ دلار در هر تن رسیدند، درحالی‌که قیمت‌های پلی‌اتیلنسبک خطی C4 در میانگین هفتگی از ۱۱۱۰ دلار در هر تن در اواسط می به ۸۳۶ دلار در هر تن رسیدند.

قیمت‌های رقابتی محموله‌های پلی‌اتیلن آمریکایی دلیل اصلی این افت قیمت‌ها شمرده شدند، زیرا جنگ تجاری بین چین و آمریکا موجب هجوم محموله‌های آمریکایی به ترکیه در اکثر مواقع سال ۲۰۱۹ شد. این امر همچنین در جنوب شرق آسیا و اروپا صادق است.

بهبود شرایط فروشندگان

به دنبال کاهش ذخایر فروشندگان تا مقدار زیاد، قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در هفته گذشته افزایش یافتند. قیمت‌های صعودی آمریکایی بهبود محتاطانه پلی‌اتیلن را رقم زدند، درحالی‌که محموله‌های پلی‌پروپیلن روسی، مصری و ایرانی از قبل به‌طور کامل فروخته‌شده بودند. افزایش قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی و بهبود کوتاه‌مدت شرایط بازار در چین، موجب تشویق فروشندگان برای افزایش قیمت‌های ژانویه شد، و این امر فعالیت‌های را افزایش داد.

در این هفته، بازار پلی‌پروپیلن وارداتی ترکیه تقریباً برای اولین بار از ژوئیه، بر بازار چین برتری پیدا کرد. داده‌های ChemOrbis نشان می‌دهدکه بازار ترکیه در این روزها برتری ۲۰ دلاری بر بازار چین دارد. در این میان، طبق داده‌های هفتگی، همچنان پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی با تخفیفات ۵۵ دلاری نسبت به چین معامله می‌شوند.

احتیاط معامله‌کنندگان ترکیه‌ای به دلیل توقف روند صعودی در چین

خبرهایی از اینکه چین و آمریکا بعد از ۱۷ ماه جنگ تجاری بر روی «فاز اول» توافق کردند، جو بازار را تقویت کرد و موجب تلاش‌ها برای افزایش قیمت در اوایل ماه شد.

بااین‌وجود، سیر صعودی اخیر با توجه نگرانی‌ها از عرضه بالا در میان ظرفیت مورد انتظار ۲ میلیون تنی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰، متوقف شده است. قیمت‌های پلی‌اتیلن در این هفته ثابت بودند اما قیمت‌هایپلی‌پروپیلن به دلیل کاهش تقاضا پیش از تعطیلات سال نوی چینی افت کردند.

در این میان، یکی از تولیدکنندگان بزرگ سعودی قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک ژانویه خود را با افت ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن نمایان کرد، درحالی‌که قیمت‌های پلی‌پروپیلن خود را ۵۰ دلار در هر تن کاهش داد.

آیا بازار در شروع سال ۲۰۲۰ ضعیف خواهد بود؟

معامله‌کنندگان در ترکیه بر این باورند که احتمال دارد قیمت‌های پلی اولفین در ژانویه در صورت تقاضای مناسب و تعهد عرضه‌کنندگانخاورمیانه‌ای به سیر صعودی بازار در میان نبود فشار بر روی بازار، به روند صعودی اخیر بازگردند. بااین‌وجود، با توجه به ضعف شرایط در چین و این حقیقت که خریداران ترکیه‌ای نیازهای خود را از قبل تأمین کرده‌اند، احتمال می‌رود که افزایش قیمت‌ها دور از انتظار باشد.

یکی از تاجران اشاره داشت: «فروشندگان پلی‌اتیلن آمریکایی برای پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی به دنبال قراردادهایی بالای ۸۰۰ دلار در هر تن (CFR) هستند. پلی‌پروپیلن تحویل فوری نیز از قبل در میان نبود فروشندگان همیشگی باقیمت‌های بالاتری فروخته شد.

بااین‌حال، اگر تقاضا کاهش یابد و ظرفیت‌های جدید در آسیا و آمریکا دورنمای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ را تحت‌الشعاع قرار دهند، احتمال می‌رود بازار نتواند از روندهای صعودی حمایت کند.

https://ipna.news/147952کپی شد!