برگزاری نشست هم اندیشی مدیران پترشیمی اروند با اعضای اتحادیه چرم ایران

خورنا|باقرگل فر: نشست هم اندیشی مدیران بخشهای مختلف پتروشیمی اروند و اعضای اتحادیه چرم ایران در غرفه پتروشیمی اروند در ششمین نمایشگاه بین المللی کیف، کفش و چرم برگزار شد،

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی؛ منصوری پور رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به ارائه توضیحاتی در مورد تامین EPVC در بورس کالا پرداخت. در ابتدا ملک پور رئیس اتحادیه چرم، فلاح دبیر اتحادیه، محمدی، داورپناه و عرب اعضای هیات رییسه اتحادیه چرم اعلام کردند که اگر عرضه کافی وجود داشه باشد، کمبودی در بازار وجود نخواهد داشت و در صورت عدم عرضه کافی، اعضایی که نتوانند ای پی وی سی مود نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند به ناچار تعطیل خواهند شد. در ادامه اعضا خواستار یک خط قرمز برای موجودی کف انبار شرکت شدند.

همچنین اعضا خواستار مکانیزمی شدند که بر مبنای آن ۴ هزار تن ظرفیت تولید انجام شده و رصد بیشتری برای تولید نوع گرید مصرفی ای پی وی سی انجام شود. اعضای اتحادیه چرم خواستار حضور در کمیته تخصصی شدند و گفتند در صورت  تامین ۳ هزار تن EPVC، اتحادیه می تواند سالانه ۴۰ میلیون متر مربع چرم برای مصرف داخل و صادرات، تولید کند.

در مجموع، در این نشست اعضای اتحادیه چرم خواستار افزایش سهمیه و تامین EPVC اتحادیه و تامین آن از طریق قرارداد بلندمدت شدند.

منصوری پور رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در پاسخ گفت: در اساسنامه اتحادیه چرم غیرانتفاعی قیدشده و خرید و فروش وجود ندارد، لذا اتحادیه باید تعاونی تشکیل بدهد تا بتواند سهمیه بیشتری از EPVC پتروشیمی اروند را در اختیار بگیرد و اتحادیه توان انجام این کار را دارد.

منصوری پور در ادامه بیان کرد:راهکار دیگر تشکیل شرکت بازرگانی توسط اعضای اتحادیه است. لذا چارچوبش را اعضای اتحادیه می توانند تهیه کند و اعضا باید بهین یاب و کد بورسی داشته باشند.

وی افزود: این شرکت جدید می تواند واردات و صادرات داشته و از بورس کالا نیازهای خود را تامین کند و از جمله قرارداد بلندمدت تامین EPVC داشته باشد.

مدیر دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ابراز امیدواری کرد: به زودی تعاونی یا شرکت بازرگانی اتحادیه چرم تشکیل شود تا بتوانیم قرارداد بلندمدت تامین EPVC ببندیم.

منصوری پور اضافه کرد: همکاری خوب اعضای اتحادیه با پتروشیمی اروند باعث فعالیت آن شده است . بحثی که وجود دارد اینکه وزارت صمت می خواهد نظارت و کنترل داشته باشد و این امر از سوی پتروشیمی اروند مشکلی ندارد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی  تصریح کرد: نکته مهمتر اینکه در کمیته تخصصی یک رای داریم لذا تامین بلندمدت EPVC اتحادیه در حوزه اختیار ما نیست و اعضای اتحادیه نیازمند اصلاح اساسنامه هستند تا پتروشیمی اروند بتواند خارج از بورس EPVC عرضه بکند.

وی ادامه داد: حتی با بانک تجارت هم صحت کرده ایم که ال سی داخلی با ۱۰-۲۰ درصد ضمانت ، ۱۰۰ درصد LC بدهد. در اجلاس مدیران عامل پتروشمی که در مشهد برگزار می شود دولت آبادی مدیرعامل بانک تجارت هم دعوت شده است تا در مورد LC داخلی و صندوق حمایت جهت کمک به شرطی که طرف مقابل هم شرایط را دشته باشد صحبت بکند.

محمدرضا کریمی مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند اعلام کرد: در سیستم توزیع پتروشیمی اروند نمی تواند دخالت کنند و دوست نداریم شاهد عرض EPVC با رقابت در بورس باشیم. لذا با توجه به مسائل فنی هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت تولید از هفته آینده عرضه دو برابری در بورس کالا به میزان ۴۰۰ تن EPVC خواهیم داشت که ۲۶۴ تن سهمیه عادی و ۱۳۲ تن هم سهمیه اتحادیه چرم است.

رئیس بازرگانی پتروشیمی اروند افزود: حتی ما اخیرا ۴ قرارداد فروش خارجی را به خاطر در اولویت بودن تامین داخل علیرغم دریافت پیش پرداخت لغو کرده ایم و به جای آن SPVC  می دهیم. لذا اعضای اتحادیه       می توانند در خواست بدهند که سهمیه اتحادیه مثلا تا ۸۰ درصد EPVC عرضه شده در بورس افزایش یابد.

در پایان  رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: این شرکت بنابر وظیفه از اتحادیه چرم و انجمن های مشابه حمایت می کند ولی این وزارت صمت است که نظارت را برعهده دارد و از دست پتروشیمی اروند خارج است،طبق مصوبه دولت ، مواد پتروشیمی در بورس کالا عرضه شود و بر این اساس دستور العمل های وزارت صمت خرید این مواد صورت می گیرد. و این وزارتخانه قرارداد بلند مدت خرید EPVC را بدون داشتن بهین یاب، قبول نمی کند

https://ipna.news/145711کپی شد!