خوراک پتروشیمی ها به روزانه ۱٫۷ میلیون بشکه معادل نفت می رسد

خورنا|باقر گل فر:معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: مقدار خوراک دریافتی مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به معادل روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌رسد.

بهزاد محمدی در حاشیه روز پایانی سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست درباره صنایع پایین‌دست پتروشیمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون سالانه ۳۳ میلیون تن برابر با ۶۵۰ هزار بشکه معادل نفت در روز میزان خوراکی است که از وزارت نفت دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقدار خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی به سالانه ۶۲ میلیون تن برابر روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه معادل نفت‌خام می‌رسد، افزود: این رقم در سال ۱۴۰۴ با تحقق جهش سوم پتروشیمی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام می‌رسد که این به معنای واقعی گذر از خام‌فروشی در صنعت نفت کشور است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه به ازای هر تن تولید در صنعت پتروشیمی حدود هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون با ۶۶ میلیون تن ظرفیت این صنعت، ۱۰۸ هزار نفر فعال هستند.

محمدی با اشاره به اینکه آمار اشتغال در صنایع پایین‌دست پتروشیمی بسیار خیره‌کننده است، تصریح کرد: رقم اشتغال در این صنایع به ۱۷۰ برابر می‌رسد و ما در صنایع تکمیلی ۱۵ هزار بنگاه فعال داریم که این بنگاه‌ها ۸۸۰ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند، بنابراین به ازای تحویل هر تن محصول به بخش پایین‌دست، ۱۷۰ هزار اشتغال داریم.

وی با بیان اینکه ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش در بخش بالادست پتروشیمی تولید می‌شود، گفت: ۲۲.۵ میلیون تن بالغ بر ۷۰ درصد تولیدات صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: این روند نیز به همین ترتیب در بخش پایین‌دست در حال انجام است و ما حدود ۵ میلیون تن خوراک به بخش پایین‌دست می‌دهیم که به محصولات متنوع تبدیل می‌شود.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست روز یکشنبه، ۳۱ شهریورماه آغاز به‌کار کرد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

https://ipna.news/144514کپی شد!