تنوع تولید و تکمیل زنجیره ارزش راهبرد هلدینگ خلیج فارس

خورنا|باقر گل فر:تنوع محصولات و تکمیل زنجیره ارزش از اولویت های برنامه ریزی برای ساخت طرح های توسعه ای در هلدینگ خلیج فارس است.

میثم امیری مدیر طرح های هلدینگ خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر هدف گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش در طرح های توسعه ای این هلدینگ اظهارکرد:توسعه صنایع میانی و پایین دستی برای هلدینگ خلیج فارس مهم است و این راهبرد در مورد طرح بید بلند ۲ داری ویژگی های خاصی است و به دنبال آن هستیم تا بعد از راه اندازی کامل پالایشگاه بید بلند تولید تا صنایع تکمیلی ادامه یابد و ضمن تکمیل زنجیره ارزش ، سودآوری نیز بیشتر شود .

وی با اشاره به قابلیت های موجود برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش گفت: طرح بید بلند ۲ در فرآیند تکمیل زنجیره ارزش تامین کننده خوراک پتروشیمی گچساران است که در پایین دست آن چندین طرح از جمله طرح پتروشیمی دهدشت و همچنین پتروشیمی اندیمشک  قرار دارند که به نوعی طرح پایین دستی صنعت پتروشیمی هستند.

امیری ادامه داد: طرح پتروشیمی سنقر که چندی پیش مراسم کلنگ زنی آن برگزار شد و تولید کننده کامپاند است، نیز به نوعی پایین دست پتروشیمی ایلام است.

مدیر طرح های هلدینگ خلیج فارس با بیان این که بر اساس اهداف تعریف شده در هلدینگ خلیج فارس به دنبال طرح هایی برای تکمیل زنجیره ارزش هستیم گفت: یک طرح MEG در حال مذاکره برای لایسنس است و در نظر داریم تا گاز متان را با تکنولوژی جدید به MEG تبدیل کنیم و این تکنولوژی چهار سال است که در دنیا استفاده می شود.

نمونه دیگر یک طرح MTO است که در پایین دست پتروشیمی آپادانا راه اندازی خواهد شد ودر این طرح از متانول، پروپیلن و اتیلن  تولید خواهد شد. این طرح در حال مطالعات امکان سنجی است.

https://ipna.news/142750کپی شد!