وضع حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکار صنعت نفت ساماندهی می شود/تبدیل وضعیت مدت معین ها در دستور کار نیست/تلاش برای بهبود رفاه کارکنان قرارداد مدت موقت

خورنا|باقر گل فر:معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای ساماندهی وضع حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکار، از تشکیل کارگروه مشترک وزارت نفت با وزارت تعارن، کار و رفاه اجتماعی به منظور تحقق اهداف این برنامه خبر داد.

فرزین مینو  افزود: ساماندهی حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکار از جمله مواردی در حوزه منابع انسانی وزارت نفت است که وزیر نفت همواره بر آن تاکید داشته‌اند و از آنجا که هرگونه ابلاغیه‌ای درباره وضعیت حقوق و دستمزد پیمانکاران باید از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تدوین و ابلاغ شود، با رایزنی آقای زنگنه با آقای شریعتمداری (وزیر کار)، نمایندگان دو وزارتخانه (فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و حاتم شاکرمی، معاون امور روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) برای پیگیری مستمر این موضوع مشخص شدند و بعد از برگزاری جلسات مشترک، کارگروه تخصصی مربوطه در سطح مدیران کل حوزه منابع انسانی دو وزارتخانه تشکیل شده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت گفت: اهداف اصلی این اقدام را به‌روزرسانی نظام حقوق و دستمزد پیمانکاران، رفع بی‌عدالتی در پرداخت‌ها و دستیابی به نظام پرداخت مبتنی بر طبقه‌بندی و ارزیابی مشاغل وزارت کار خواند و ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و هماهنگی به‌عمل آمده میان وزارتخانه‌های نفت و کار، این طرح هرچه زودتر به سرانجام رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برای بهبود وضع حقوق و دستمزد پیمانکاران، در چهار شرکت اصلی وزارت نفت هم به صورت مجزا برنامه‌ای تعریف شده، گفت: طبیعی است از آنجا که هرگونه تغییری در روند پرداخت حقوق و دستمزد این کارکنان باید با هماهنگی وزارت کار اعمال شود، مسائل مرتبط با این مقوله صرفا از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت دنبال می‌شود و چهار شرکت اصلی، اختیارات و فعالیت‌های مجزایی به این منظور ندارند.

تبدیل وضعیت مدت‌معین‌ها در دستور کار نیست

مینو در پاسخ به سوال شانا درباره روند تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی مدت‌معین وزارت نفت نیز عنوان کرد: این طرح تنها برای تعداد محدودی از کارکنان مدت‌معین که تحصیلات آنان زیردیپلم و فعالیت‌شان در قالب قرارداد مدت‌معین خلاف مقررات بود، اجرا شد و به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب، وزارت نفت هیچ برنامه‌ای برای تبدیل‌ وضعیت کارکنان قراردادی مدت معین ندارد و قراردادهای این کارکنان در سال ۹۸ به همان شکل سابق تمدید شده است.

تداوم تلاش‌ها برای بهبود رفاه کارکنان قراردادی مدت‌موقت

مینو درباره کارکنان قراردادی مدت‌موقت وزارت نفت هم خبر خوشی داشت: فوق‌العاده تفاوت تطبیق مشمولین بند ۱۰ ابلاغیه بهبود معیشت این کارکنان که در سال ۹۷ از سوی وزیر نفت ابلاغ شد، در جلسه شورای اداری بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، این معاونت چند سناریو برای تعیین این شاخص تدوین کرده است که این سناریوها در جلسه شورای اداری مطرح و یکی از سناریوها انتخاب و اجرایی می‌شود.

مینو یادآور شد: همان‌طور که می‌دانید، کارکنان قراردادی مدت‌موقت وزارت نفت که تا پیش از ابلاغیه بهبود معیشت تابع مقررات قانون کار بودند، پس از اجرای ابلاغیه وزیر نفت، تابع مقررات صنعت نفت شده‌اند که این تصمیم با هدف اثرگذاری مثبت بر حقوق و دستمزد این کارکنان اتخاذ شد و معاونت منابع انسانی این آثار مثبت را در گزارشی جداگانه شرح خواهد داد.

وی همچنین از آسیب‌شناسی بیمه تکمیلی کارکنان قراردادی مدت‌موقت خبر داد و گفت: با توجه به اتمام قرارداد یک‌ساله با بیمه تکمیلی این کارکنان در پایان شهریورماه امسال، به منظور بررسی میزان رضایتمندی کارکنان و تلاش برای بهبود شرایط بیمه تکمیلی طرف قرارداد، آسیب‌شناسی صورت گرفته و بر مبنای آن، بسته جامعی شامل خدمات درخواستی از بیمه تکمیلی تدوین شده است.

به گفته مینو، در قرارداد بعدی با بیمه تکمیلی برای کارکنان قراردادی مدت‌موقت، قرارداد به صورت یکپارچه از سوی شرکت ملی نفت ایران منعقد شود و چه قرارداد هر یک از چهار شرکت اصلی جداگانه بسته شود، این بسته جامع و یکپارچه معیار خواهد بود و در امضای قرارداد بیمه تکمیلی کارکنان، خدمات ذکر شده در این بسته به‌عهده بیمه تکمیلی طرف قرارداد گذاشته خواهد شد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: به‌رغم مشکلاتی که امروز گریبانگیر اقتصاد کشور و به ویژه صنعت نفت شده است، با توجه به تاکید وزیر نفت بر صیانت از سرمایه انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه وزارت نفت، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت رفاهی کارکنان دریغ نخواهد کرد./شانا

https://ipna.news/142532کپی شد!