بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از چند طرح توسعه ای پتروشیمی

خورنا|باقر گل فر:معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از روند ساخت چند طرح توسعه ای صنعت پتروشیمی در استان های بوشهر و فارس بازدید کرد.

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز چهارشنبه (۱۲ تیر ماه) به همراه جمعی ازمدیران ارشد این شرکت از طرح های استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر بعنوان تامین کننده خوراک ،  واحد متانول پتروشیمی بوشهر  و  روند توسعه و بازسازی بندر پتروشیمی پارس بازدید کرد و درجریان آخرین مراحل ساخت و روند تکمیل این طرح ها قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان این بازدید ها بر لزوم شتاب در روند تکمیل  این طرح ها و نیز رفع برخی مشکلات و موانع پیش روی اجرا تاکید کرد.

این گزارش می افزاید: مدیران عامل طرح ها ی درحال ساخت نیز گزارشی از آخرین روند ساخت و تکمیل این طرح های توسعه ای را ارائه کردند.

همچنین مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  مقرراست عصر امروز از طرح پتروشیمی متانول کاوه نیز که از طرح های اولویت دار صنعت پتروشیمی  است بازدید به عمل آورد.

طرح استحصال اتان و هیدروکربن های سنگین تر شرکت پالایش پارسیان سپهر

این طرح بمنظور استحصال اتان از گازهای خروجی پالایشگاه گاز پارسیان با آب گیری گازهای یادشده در منطقه مُهر وجداسازی متان و سپس انتقال باقیمانده گازها از طریق خط لوله به عسلویه وجهت تفکیک اتان (و تزریق به خط خوراک ) و ارسال محصولات پروپان، بوتان و C5+ به مخازن ذخیره در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار واقع در شهرستان مُهر استان فارس و۲۳  هکتار در عسلویه در بهمن ماه ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد.

طرح دارای واحدهای فرایندی، پست وخط انتقال برق، مخازن صادراتی، خط لوله انتقال C2+ و واحد سرویس های جانبی است.

پیشرفت فیزیکی کل پروژه تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۸ برابر ۷۶٫۵درصد بوده و اشتغالزایی نیروی انسانی دراین پروژه ۱۴۵۰ نفر برآورد شده است .

براساس برنامه ریزی انجام شده، تاریخ بهره برداری از طرح سال ۱۳۹۹ برآورد می شود.

کلیه مجوزهای محیط زیست، تامین آب دوران بهره برداری و پروژه، سوخت و خوراک اخذ شده است.

طرح واحد متانول پتروشیمی بوشهر

قرارداد لیسانس، مهندسی پایه با شرکت کازاله و مهندسی تفصیلی و خدمات خرید با شرکت پیدک در تیرماه ۱۳۹۱منعقد گردیده است.

سهامداران شرکت بوشهر شامل سازمان سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح ( ساتا ) ۶۰ درصد و پتروشیمی مارون ۴۰درصد می باشند.

این طرح از طرح های اولویت دار صنعت پتروشیمی است و درصد پیشرفت واحد متانول تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۸ درحدود ۹۹ درصد می باشد.تعداد نیروی انسانی شاغل در این پروژه ۲۰۰۰ نفربرآورد می شود.

طرح متانول کاوه

طراحی مفهومی پتروشیمی کاوه توسط شرکت کازاله و مهندسی توسط شرکت پیدک و طراحی سرویسهای جانبی و خریدو نصب و اجرای کل مجتمع بعهده شرکت پتروکاوه (زیر مجموعه گروه صنعتی کاوه ) انجام شده است .

عملیات راه اندازی این مجتمع از مهرماه سال ۹۶ با دریافت گاز خوراک آغاز شد واز تاریخ ۵بهمن ۹۷ متانول خالص دراین مجتمع تولید شده و تاکنون ۲۳۰ هزار تن متانول (۹۹٫۹۵%)صادر شده است .

گفتنی است؛ مجتمع پتروشیمی متانول کاوه در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر بزرگترین تولید کننده AA استان بوشهر واقع در پارس شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰۰ تن متانول گریدمتانول جهان محسوب می شود و احداث اسکله اختصاصی در سواحل خلیج فارس در مجاورت سایت پروژه جهت صادرات محصولات تولیدی از مزایای این طرح می باشد.

https://ipna.news/141356کپی شد!