جهش تولید محصولات زنجیره پلی اتیلن ترفتالات در پتروشیمی تندگویان

خورنا|یاقر گل فر:رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان از جهش ۱۰ درصدی تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات در این مجتمع، در ۱۰۰ روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل خبر داد.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی به نقل از شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، محمدعیسی انوشا با اشاره به انجام تعمیرات دوره‌ای در خط دوم تولید PET بطری به منظور تولید پایدار و مطمئن این محصول پلیمری و تأمین افزایش تقاضا برای محصول PET بطری در فصل تابستان گفت: عملیات تعویض روغن داغ این خط تولید در مدت زمان کمتر از ۱۰ روز و بدون حادثه توسط متخصصان این مجتمع پتروشیمی انجام شد.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با اعلام اینکه عملیات تعویض روغن داغ خطوط تولید این پتروشیمی هر چهار تا پنج سال انجام می‌شود، تصریح کرد: با انجام تعویض و شارژ روغن داغ و یکسری تعمیرات دوره‌ای، در شرایط فعلی امکان تولید محصول PET بطری با ظرفیت اسمی فراهم شده است.

وی با اشاره به کاهش توقف تولیدهای برنامه‌ریزی‌ نشده در پتروشیمی تندگویان در سال جاری اظهار داشت: با استمرار فعالیت واحدهای فرآیندی و رفع گلوگاه‌های تولید، در عمل رکورد جدیدی در تاریخ ساخت و راه‌اندازی پتروشیمی شهید تندگویان به‌عنوان تنها مجتمع تولیدکننده زنجیره محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات در کشور ثبت شده است.

وی تولید واقعی پتروشیمی شهید تندگویان را در طول ۱۰۰ روز نخست امسال حدود ۱۲۰۰ تن در روز و متناسب با نیاز بازار عنوان کرد و افزود: در این مدت، تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

انوشا با تاکید بر اینکه در کنار افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های تولید، کیفیت تولید محصولات هم امسال افزایش یافته است، تاکید کرد: هم اکنون خوراک پارازایلین مورد نیاز پتروشیمی شهید تندگویان به صورت مستمر و منظم از سوی پتروشیمی نوری تامین می‌شود و مشکلی برای تأمین خوراک نداریم.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان گفت: در صورت استمرار شرایط فعلی تولید، پیش بینی می‌شود امسال رکورد جدیدی در تولید محصولات زنجیره پلی اتیلن ترفتالات و به ویژه PET بطری به ثبت برسد.

گفتنی است، پتروشیمی تندگویان با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۵۸۷ هزار تن تنها تولیدکننده PET و PTA  در ایران است. اسید ترفتالیک خالص (PTA) یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید رزین‌های پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که روند رشد تولید و مصرف آن در جهان بسیار چشمگیر بوده است. پلی‌اتیلن ترفتالات نیز از مهم‌ترین پلی استرهای قابل استفاده در تولید الیاف و پنبه مصنوعی برای صنایع نساجی، تولید انواع بطری نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و همچنین صنایع تولید فیلم‌های پلاستیکی است.

 

https://ipna.news/141235کپی شد!