امضای دومین تفاهم نامه میانNPC و ایمیدرو برای توسعه منطقه ویژه انرژی پارسیان

خورنا|باقر گل فر:شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو با امضای تفاهم نامه ای ساماندهی و تسریع در ساخت طرح های پتروشیمی و توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان را کلید زدند.

 بهزاد محمدی معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی و خدادادغریب پوررئیس هیئت عامل ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان امروز دوشنبه (۲۰ خرداد ماه) به منظور ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرح های پتروشیمیایی و پترو پالایشگاهی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ساخت ۱۴ طرح پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان
در جریان امضای این تفاهم نامه، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره توسعه منطقه انرژی بر پارسیان اظهارکرد: با توجه به تناسب پیشرفت زیرساخت ها و همچنین طرح جامع توسعه در بخش پتروشیمی در این منطقه در فاز نخست، ۱۴ طرح پتروشیمی در این منطقه پیش بینی شده است که با بهره برداری از آنها ۱۵ میلیون تن به ظرفیت فروش کشور اضافه خواهد شد و حدود ۲۰ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری خواهد بود.
وی افزود: برای توسعه در شرق عسلویه بسیار جدی هستیم و وزیر نفت نیز بر این نکته تاکید دارد و امید است که با همکاری شرکت ایمیدرو شاهد توسعه صنعت پتروشیمی، رونق کسب وکار و ایجاد اشتغال در استان های بوشهر و هرمزگان باشیم.
محمدی تصریح کرد: همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو برای توسعه صنعت پتروشیمی درمنطقه ویژه انرژی بر پارسیان می تواند منجر به توسعه صنایع پتروشیمی و فلزی در منطقه شرق عسلویه شود و با توجه به وجود زیرساخت هایی مانند فرودگاه، جاده های دسترسی مناسب در عسلویه و نیز منابع غنی خوراک ،توسعه این منطقه تحولی مهم را در ابعاد مختلف رقم خواهد زد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که ۵۵ مجتمع تولیدی پتروشیمی در کشور در حال تولید هستند گفت: از این تعداد ۱۶ مجتمع در فازهای ۱ و ۲ منطقه عسلویه در حال فعالیت هستند و طرح های مختلفی نیز در مسیر توسعه تعریف شده اند و با توجه به مزیت خوراک در دسترس ۳۰ طرح در فاز۲ عسلویه، کنگان و دیر تعریف شده اند و از این ۳۰ طرح ۱۷ طرح در حال اجرا هستند و ۱۳ طرح نیز در حال تامین مالی و نیز تهیه دانش فنی می باشند.
وی ادامه داد: در دولت های یازدهم و دوازدهم ۱۵ فاز پارس جنوبی به تولید رسیده اند و و خوراک قابل توجهی برای پتروشیمی ها تامین شده است و اکنون فراوانی گاز طبیعی ، اتان، پروپان ، بوتان و میعانات گازی می تواند پاشنه آشیلی برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران باشد.

عزم ایمیدرو برای توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان 
خداداد غریب پور پوررئیس هیئت عامل ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) نیز در آیین امضای تفاهم نامه ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرح های پتروشیمیایی و پترو پالایشگاهی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان با تشکر حمایت های وزیر نفت و همچنین معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و نیز استاندار استان هرمزگان برای توسعه منطقه پارسیان اظهارکرد: عملیات اجرایی این منطقه در سال ۹۴ شروع شد و و ۹۸۰۰ هکتار برای توسعه در نظر گرفته شده است که بیش از ۲ هزار هکتار برای توسعه صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است ۱۵ میلیون تن محصول از سوی پتروشیمی ها در این منطقه تولید شود که تاکنون ۲ موافقت اصولی برای ساخت مجتمع های پتروشیمی در این منطقه صادر شده است.
غریب پور با بیان این که افزون بر پتروشیمی، صنایع فولاد و آلومینیوم نیز از بزرگترین صنعت های حاضر در منطقه خواهند بود گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای ایجاد آب، برق و زیرساخت ها هزینه شده است و ۱۹ اسکله نیز تعریف شده که در حال حاضر۴ اسکله در حال ساخت است.
معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت افزود: توسعه کشور نیازمند سرمایه گذاری است و اشتغال و تولید باید محقق شود و نقش سازمان های توسعه ای برای جذب سرمایه گذاری و رونق تولید با همکاری بخش خصوصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی تصریح کرد: امروز با امضای این تفاهم نامه در سال رونق تولید با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و استانداری هرمزگان به دنبال توسعه اقتصادی و ایجاد تولید در منطقه پارسیان هستیم.

توسعه سواحل جنوبی راهبردی استراتژیک
فریدون همتی استاندار استان هرمزگان نیز در این مراسم اظهارکرد:امسال در سال رونق تولید و سال اوج تحریم ها از سوی دشمن امیدواریم منطقه پارسیان که مکمل منطقه عسلویه خواهد بود بتواند منجر به ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی شود.
وی افزود: در هرمزگان ظرفیت های بزرگی وجود دارد و یکی از این موارد منطقه پارسیان در غرب استان است و امیدواریم با توجه به زیرساخت های فراهم شده بزودی شاهد افتتاح فاز نخست بندر این منطقه باشیم .
همتی با بیان این که خط لوله انتقال گاز به این منطقه فراهم شده است و روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت انتقال گاز را دارا است و در صورت اعلام درخواست از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو این نیاز به خوراک قابل توسعه است.
وی ادامه داد: با صندوق توسعه ملی مذاکراتی برای حمایت از متقاضیان بخش خصوصی جهت حضور در منطقه انجام شده است و و صندوق آمادگی خود را برای تامین هزینه بخشی از سرمایه گذاری ها اعلام کرده است.
استاندارهرمزگان اظهارکرد: با توجه به دسترسی به سواحل جنوبی و نیز آب های بین المللی و همچنین وجود انرژی فراوان و ارزان در این منطقه  امید است با همکاری بخش خصوصی شاهد رونق و توسعه این منطقه با تکیه بر توان داخلی باشیم و شرایط نیز برای سرمایه گذاران در منطقه انرژی بر پارسیان فراهم است.
بر اساس این گزارش در پایان این مراسم تفاهم نامه ساخت آبگیر و آب شیرین کن منطقه پارسیان میان یک شرکت بخش خصوصی و مدیرعامل منطقه ویژه انرژی بر پارسیان امضا شد.

https://ipna.news/140038کپی شد!