تولید ۹۷۰ هزار تن متانول پتروشیمی فن آوران در سال رونق تولید

خورنا|باقر گل فر:تولید بیش از ۹۷۰هزار تُن متانول در دستور کار سال ۱۳۹۸ پتروشیمی فن آوران قرار گرفت.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی : شرکت پتروشیمی فن‌آوران به‌عنوان سومین تولید کننده متانول و تنها تولید کننده اسید استیک در ایران از شرکت‌های مدیریتی تابعه شستا محسوب می‌شود که سهم قابل توجهی از تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی در داخل و خارج از کشور به عهده دارد.

محمدجواد بدری مدیرعامل جوان و بومی شرکت پتروشیمی فن‌آوران در راستای سیاست جوانگرایی، بومی گزینی و ارتقاء از درون شرکت در سال‌جاری از طریق آزمون به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شده است.
میزان متانول تولیدی این شرکت در سال ۹۶ برابر با ۸۶۸،۲۳۸ تُن بود که با ۸% افزایش در سال ۱۳۹۷ به ۹۳۷ هزار تُن افزایش یافت. از مهم‌ترین دلایل این افزایش تولید، انجام به جا و به هنگام عملیات تعمیرات اساسی در اردیبهشت ماه سال ۹۷ بود که توانست عواید بسیار مثبتی را در روند افزایش، ثبات و تداوم تولیدات نصیب شرکت نماید. به نحوی که در آبان ماه ۹۷ با انجام این تعمیرات اساسی، رکورد تولید روزانه مجتمع از بدو راه‌اندازی آن به میزان ۳۰۵۲ تُن به ثبت رسید که این رکورد شکنی، عبور از ظرفیت اسمی روزانه را نیز در پی داشت.
محمد جواد بدری مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران که پیش از این مدیرمجتمع این شرکت بود در گفت‌وگو با شستا رسانه درباره تأثیرات این عملیات عظیم مهندسی، گفت: تا پیش از انجام اورهال، تولید ماهانه متانول در بازه ۶۹ هزار تا ۷۲ هزار تُن در نوسان و با شیب منفی همراه بود که پس از این عملیات، در خرداد ماه ۹۷ شاهد تولید ۷۷ هزار تُن بوده و تا مرداد ۹۷ نیز به ۸۸ هزارتُن تولید دست یافتیم.
بدری شکستن رکورد تولید روزانه و ماهانه از بدو راه اندازی، کاهش شاخص انرژی SEC از۴۲ به ۳۵ و تعویض کاتالیست راکتورهای سنتز واحد متانول به روش مکانیزه با کاتالیست نسل جدید که برای اولین بار در ایران صورت گرفته را از مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات بهینه‌سازی در جهت افزایش ظرفیت تولید در سال۹۷ عنوان کرد و گفت: تعویض کاتالیست‌های ریفرمر با همکاری شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی، ترمیم و اصلاح ریفرکتوری دیواره ریفرمر و انجام اورهال کمپرسور سنتز برای اولین بار از ابتدای راه اندازی تا کنون و تعویض پکینگ‌های کولینگ از دیگر اقداماتی بود که در این زمینه صورت گرفت.
وی با بیان اینکه برای سال ۱۳۹۸ عمده تمرکز ما در پتروشیمی فن‌آوران به ظرفیت رساندن واحد اسید استیک از طریق جایگزینی راکتور واحد اسید با راکتور فرسوده فعلی است، گفت: اقدامات مهمی نظیر افزایش دور ID Fan های واحد متانول، اصلاح و تعویض مبدل‌ها، واحد منواکسیدکربن، اصلاح پرلیت و امکان سنجی پروژه نصب کمپرسور هیدروژن جهت تزریق هیدروژن مازاد واحد CO به متانول نیز جزو مهم ترین برنامه‌های سال ۹۸ پتروشیمی فن‌آوران خواهد بود.
مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران، تصریح کرد: مجموع تولیدات این شرکت در سال ۹۶ یک میلیون و ۱۰۴ هزار تُن بود که ۹۹۱ هزار تُن از این تولیدات به فروش رسیده و در سال ۱۳۹۷ از مجموع یک میلیون و ۱۸۷ هزار تُن تولید شرکت یک میلیون و ۱۰۶ هزار تُن آن به بازارهای هدف داخلی و مقاصد خارجی نظیر چین و هند راه یافته است.
او ادامه داد: درمورد تولید متانول در سال ۱۳۹۸ برنامه مصوب ۹۷۵،۰۰۰ تُن که نسبت به عملکرد سال ۹۷ حدود ۳۸ هزار تُن افزایش را نشان می‌دهد، برای محصول اسید استیک هم عدد ۱۲۰هزار تُن به تصویب رسید که نسبت به عملکرد سال ۹۷ با افزایش ۲۱ هزار تُنی همراه خواهد بود.
بدری ارزش فروش محصولات شرکت را در سال ۹۷ در مجموع ۲۴،۳۸۱،۴۴۱ میلیون ریال حاصل از فروش متانول، اسید استیک، منوکسید کربن و محصولات جانبی عنوان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با سال قبل حدود ۱۹۷% افزایش در حوزه ارزش را نشان می‌دهد.
مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران ادامه داد: در این بین بیشترین سهم از ارزش فروش چه در سال ۱۳۹۶ و چه در سال ۱۳۹۷ متعلق به محصول متانول است که در سال ۹۶ برابر با ۱۰،۳۷۱،۷۷۶ میلیون ریال بود و در سال ۱۳۹۷ به ۲۰،۱۰۲،۸۳۹ افزایش یافت و ارزش فروش اسید در جایگاه بعدی نسبت به متانول قرار گرفت.
او با بیان اینکه افزایش در ارزش فروش، بر سود پایه هر سهم نیز به ویژه با مدیریت فرآیندها، افزایش بهره وری منابع انرژی و کنترل هزینه‌های به‌عمل آمده اثر خود را نشان داد، گفت: در سال ۱۳۹۶ سود پایه هر سهم برابر با ۵،۵۲۲ ریال بود که نسبت به پیش بینی بودجه ۲۳% افزایش را نشان می‌دهد. برای سال ۱۳۹۷ نیز پیش‌بینی به‌عمل آمده رقم ۱۰،۱۹۱ ریال به ازاء هر سهم بود که تا پایان۹ماهه سال ۹۲٫۲% آن یعنی رقم ۹،۴۰۱ ریال محقق شد و در سه ماهه پایانی نیز که صورت‌های مالی آن در دست بررسی است و تا پایان اردیبهشت نهایی می‌شود گمان داریم آنچه پیش بینی شده محقق می‌شود.
بدری خاطر نشان کرد: در همین راستا در فروردین ماه امسال توانستیم رکورد تولید ماهانه محصول متانول را از بدو تاسیس تاکنون با تولید ۸۹۳۴۱ تُن متانول به ثبت برسانیم.
https://ipna.news/138668کپی شد!