آغاز مطالعات تبدیل پروپان به پروپیلن در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

خورنا|باقر گل فر:مدیر عامل پالایشگاه گاز بیدبلند گفت: قصد داریم پروپان تولیدی در این پالایشگاه را به محصولات پلیمری تبدیل کنیم و مطالعات اجرای یک طرح PDH به منظور تبدیل پروپان به پروپیلن در دستور کار قرار گرفته است.

امین نژاد مدیر عامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس از بهره برداری از این طرح در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: پروژه ما با ۴۸ میلیون نفر ساعت کارکرد بدون حادثه رکورددار صنعت نفت است و در حال حاضر بالغ بر ۸ هزار نفر مشغول کار در پروژه هستند. کارهای تکمیلی و پیش راه اندازی در حال انجام است و راه اندازی واحد‌های یوتیلیتی آغاز شده و در صورت عدم بروز مشکل سال جاری بهره برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه دارای ظرفیت اسمی پالایش ۵۶.۶ میلیون مترمکعب در روز را دارد که این میزان میتواند با افزایش ظرفیت در آینده تا ۶۰ میلیون مترمکعب نیز برسد. میزان اشتغال مستقیم پروژه بعد از راه اندازی بصورت پیمانکاری و کارفرمایی حدود هزار و ۲۰۰ نفر خواهد بود اما بصورت غیر مستقیم در صنایع وابسته پتروشیمی نیز ایجاد اشتغال خواهد کرد.

مدیر عامل پالایشگاه بید بلند در مورد طرح جمع‌آوری گازهای فلر مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پروژه جدیدی است که اواخر سال گذشته کلید خورد و مهندسی پایه آن نیز آغاز شده است و اصلی ترین هدف این پروژه تامین خوراک پایدار یا تثبیت خوراک پالایشگاه بید بلند و تولید تا سطح ظرفیت اسمی آن است. البته با وجود تامین خوراک از چاههای نفتی کمی افزایش خوراک اتان خواهیم داشت.

امین نژاد خاطر نشان کرد که پالایشگاه بید بلند تامین کننده خوراک پتروشیمی گچساران، دهدشت خواهد بود اما به دلیل اختلاف فازی بهره برداری از پتروشیمی گچساران اتان تولید شده در پالایشگاه از طریق خط لوله به طول ۱۲۰۰ کیلومتر به ماهشهر و پتروشیمی بندر امام خمینی ارسال خواهد شد در حال حاضر این خط لوله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بوتان و پروپان تولیدی پالایشگاه نیز صادر خواهد شد.

امین نژاد با بیان اینکه در راستای سیاست های تکمیل زنجیره ارزش قصد داریم پروپان تولیدی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را هم به محصولات پلیمری تبدیل کنیم، افزود: بر این اساس هم اکنون مطالعات اجرای یک طرح PDH به منظور تبدیل پروپان به پروپیلن در دستور کار قرار گرفته است.

https://ipna.news/137495کپی شد!